W czwartek 16 maja o godz. 19.00 w Zachęcie Narodowej Galerii sztuki w Warszawie (pl. Małachowskiego 3) odbędzie się performans taneczny Izy Szostak nawiązujący do pracy Sary Crowner Kurtyna teatru (według Marii Jaremy) z 2012. Podejmuje on temat przenikania się dwóch rzeczywistości w sztuce: cielesnej i materialnej. Performerka zaprasza do doświadczania i obcowania ze „światem struktury ciała i faktury tkaniny”, pytając o zachodzące między nimi zależności. Konfrontacja z dynamiczną formą i mnogością warstw kurtyny potęguje wrażenie nawarstwiania ruchu. Ciało współistnieje z tą materią i zanurza się w rytmie splątanych kształtów.
Praca Sary Crowner powtarza kompozycję kotary zaprojektowanej w 1956 roku przez Marię Jaremę dla Teatru Cricot 2 Tadeusza Kantora (obecnie w kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie http://www.imnk.pl/gallerybox.php?dir=XX160&mode=3). Operująca dużymi płaszczyznami i niuansami barw kurtyna Jaremy służyła jako tło spektakli Kantora. Maria Jarema współpracowała z Teatrem Cricot 2, tworząc kostiumy i scenografię do spektakli.
sale wystawowe, przed pracą Sary Crowner Kurtyna teatru (według Marii Jaremy), 2012
wstęp wolny
współpraca: Joanna Klass, ekspert projektów teatralnych (Instytut Adama Mickiewicza)
Zdjęcie: Sarah Crowner, Kurtyna teatru (według Marii Jaremy), 2012, wł. Galerie Nordenhake, Sztokholm
Performans towarzyszy Zwiedzaniu części wystawy „Owoce łopianu, czyli tkanina w sztuce współczesnej” – Splendor tkaniny z Katarzyną Kołodziej. Na wystawie obok klasycznych tkanin prezentowane są również prace, które łączą się z tym medium w nieoczywisty sposób. Spotkanie dotyczyć będzie dzieł współczesnych artystów przewrotnie wykorzystujących tkaninę i warsztat tkacki.
(Katarzyna Kołodziej – historyk sztuki, asystentka kuratora wystawy Splendor tkaniny)
zbiórka w holu głównym
wstęp wolny