We wtorek 22 kwietnia o godz. 19.00 w Centrum w Ruchu (Warszawa-Wawer, Strefa Kultury, ul. Żegańska 1a) odbędzie się pokaz work in progress nowego spektaklu Ramony Nagabczyńskiej zatytułowanego The way things dinge. W spektaklu biorą udział Korina Kordova, Magdalena Jędra, Anita Wach i Paweł Sakowicz. Po prezentacji odbędzie się dyskusja z udziałem zaproszonych gości: Izabelą Szymańską (Gazeta Wyborcza) i Natalią Sielewicz (Muzeum Sztuki Nowoczesnej). Premiera spektaklu zaplanowana jest na 10 maja w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w ramach cyklu Performans w muzeum. Choreografia i koncept.
Centrum w Procesie to roczny cykl pokazów work in progress i rozmów o tańcu: pierwszy, stały program spotkań w Centrum w Ruchu wokół eksperymentalnego tańca współczesnego. Będziemy prezentować pracę w procesie (spektakle w trakcie przygotowania) młodych, profesjonalnych artystów. Organizatorzy liczą na angażujące rozmowy i dyskusje o wątkach pojawiających się we współczesnej choreografii i sztukach performatywnych. Prezentując serię wydarzeń w Centrum w Ruchu chcą wzmacniać dyskusję o eksperymentowaniu w sztuce, wspierać poszukiwania współczesnego języka artystycznego i budować platformę komunikacji między artystami, publicznością i specjalistami.
Ciało – wyjątkowo wspaniały przedmiot
Rozmowa z Ramoną Nagabczyńską.
W punkcie wyjścia do nowego spektaklu szukasz inspiracji w sztuce nowoczesnej?
Na samym początku chciałam sięgnąć do action painting – nurtu w sztuce wykorzystującego spontaniczny, nieskrepowany regułami gest. Szczególnie do działań japońskiej grupy Gutai. Tam intencją jest wytworzenie w ciele performera energii, która zostaje przeniesiona na przedmiot realizujący zainicjowane działanie kinetyczne. Pomimo że i tak uwaga widza kierowana jest przede wszystkim na cielesność performera, to wyjście od takiego gestu bardzo dużo zmienia.
W swoich poszukiwaniach odnosisz się do wideo Der Lauf der Dinge szwajcarskiego duetu Petera Fischli i Davida Weissa.
Der Lauf der Dinge wykorzystuje przedmioty i wyraża możliwość całkowitego wyzbycia się psychologizmu w choreografii. Dzięki temu tancerz może posunąć się bardzo daleko w traktowaniu ciała, co i tak w zderzeniu z okiem widza zawsze daje efekt podmiotowy. Relacje pomiędzy ciałami to również prawa fizyki. Trudno nam tak na to spojrzeć, ale ciało człowieka to wyjątkowo wspaniały przedmiot, a współgrając z fizyką, jest zdolne do wyjątkowo pięknych rzeczy.
Jakie pytania zadajesz sobie teraz, po dłuższej, intensywnej pracy, a przed premierą?
Jest ich milion. Są te same, co na początku ale pojawiają się też nowe. Jednak na tym etapie najważniejsze to, czego potrzebuje ten spektakl? Narodził się z pytań, ale zaczyna żyć własnym życiem, niezależnie od pytań.
Jak definiujesz rolę publiczności zaproszonej do uczestniczenia w work in progress? Czego oczekujesz od tego spotkania?
Traktuje je laboratoryjnie – chcę zobaczyć czy jest wspólny „zbiór odbioru”. Chcę też wprowadzić ludzi za kulisy: skonfrontować ich wyobrażenia o procesie tworzenia i wykonywania (performowania) spektaklu z ich realiami. Odczarować proces na sali i procesy w głowie. Pozwolić wszystkim obecnym na dostrzeżenie i docenienie różnych typów relacji pomiędzy punktem wyjścia, a wytwarzanym na różnych etapach pracy materiałem.
Rozmawiał: Dominik Skrzypkowski
Harmonogram pokazów Centrum w Procesie
Spotkanie 1 – 22.04, g.19.00
The way things dinge – chor. Ramona Nagabczyńska. Po pokazie rozmowa z krytykiem i ekspertem
Spotkanie 2 – czerwiec
All – pokaz pracy nad nowym spektaklem w choreografii Marii Stokłosy i grupy 4 performerów. Po pokazie rozmowa z krytykiem i ekspertem
Spotkanie 3 – lipiec
Kobieta. Materia. Europa – 3 solowe choreografie Izy Szostak, Ramony Nagabczyńskiej i Weroniki Pelczyńskiej. Po pokazie rozmowa z krytykiem i ekspertem
Spotkanie 4 – październik
Surplus – pokaz pracy nad nowym spektaklem w choreografii Magdy Ptasznik i Mariny Colomina (Hiszpania). Po pokazie rozmowa z krytykiem i ekspertem
Spotkanie 5 – październik
This is musical – pokaz pracy nad nowym spektaklem w choreografii Karola Tymińskiego. Po pokazie rozmowa z krytykiem i ekspertem
Spotkanie 6 – październik
Hańba! – pokaz pracy nad nowym spektaklem w choreografii Izy Szostak i grupy seniorów z Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Wawrze. Po pokazie rozmowa z krytykiem i ekspertem
Spotkanie 7 – listopad
You have your voice – pokaz pracy nad nowym spektaklem w chor. Izabeli Chlewińskiej. Po pokazie rozmowa z krytykiem i ekspertem
dojazd kolejką S1 z Dw. Zachodniego, Ochota, Śródmieście, Powiśle, Wschodniego do stacji Międzylesie.
organizator: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
patronat medialny: taniecPOLSKA.pl
Projekt dofinansowany ze środków Biura Kultury Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy w ramach cyklu „Badania”