Wersja do druku

Udostępnij

Już jutro o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera Opowieści biblijnych – wieczoru baletowego w trzech częściach. Inspirację wieczoru stanowią Stary i Nowy Testament. Polski Balet Narodowy zaprasza tu widzów do wspólnej refleksji nad wybranymi motywami biblijnymi. Choreografowie to kolejno: George Balanchine (Syn marnotrawny), Emil Wesołowski (Kain i Abel) i Jacek Przybyłowicz (Sześć skrzydeł aniołów). Prapremierowe wykonanie pierwszej choreografii odbyło się w 1929 roku, jako jedno z ostatnich dzieł Baletów Rosyjskich, zaś dwie kolejne części to całkiem nowe utwory. Kolejne pokazy 15, 17 i 18 kwietnia oraz 6 maja.

Już jutro o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie odbędzie się premiera Opowieści biblijnych – wieczoru baletowego w trzech częściach. Inspirację wieczoru stanowią Stary i Nowy Testament. Polski Balet Narodowy zaprasza tu widzów do wspólnej refleksji nad wybranymi motywami biblijnymi. Choreografowie to kolejno: George Balanchine (Syn marnotrawny), Emil Wesołowski (Kain i Abel) i Jacek Przybyłowicz (Sześć skrzydeł aniołów). Prapremierowe wykonanie pierwszej choreografii odbyło się w 1929 roku, jako jendo z ostatnich dziedł Baletów Rosyjskich, zaś dwie kolejne części to całkiem nowe utwory. Kolejne pokazy 15, 17 i 18 kwietnia oraz 6 maja.

O wieczorze:

Stary i Nowy Testament – święte księgi cywilizacji europejskiej, zapis wierzeń, prawd uniwersalnych i przypowieści, niewyczerpane źródło inspiracji dla twórców kultury. Nowy spektakl Polskiego Baletu Narodowego będzie propozycją wspólnej refleksji na wybranymi motywami biblijnymi.

Syn marnotrawny Siergieja Prokofiewa czerpie temat z przypowieści ewangelicznej św. Łukasza. Paryska prapremiera w choreografii George’a Balanchine’a (1929) była ostatnim z wielkich osiągnięć Baletów Rosyjskich Diagilewa. W tej wersji dzieło weszło do kanonu repertuarowego współczesnego baletu i trwa na scenach świata do dnia dzisiejszego. Nadszedł czas, aby poznała je również polska publiczność. Wciąż powracają także na scenę baletową bohaterowie Księgi Rodzaju. Znana była swego czasu adaptacja choreograficzna Kaina i Abla zrealizowana w Berlinie Zachodnim przez Kennetha MacMillana, dla którego muzykę zestawił ze swoich utworów symfonicznych polski kompozytor Andrzej Panufnik. Nasz teatralny choreograf Emil Wesołowski postanowił podążyć tym samym tropem. Zaproponuje jednak własną wersję odwiecznego mitu, z nieco innym wyborem muzyki Panufnika. Kolejną nowością w tym wieczorze będzie balet Jacka Przybyłowicza Sześć skrzydeł aniołów, gdzie choreograf zamierza nawiązać w poetycki sposób do jeszcze innego biblijnego przesłania, sięgając przy tym do wielkiej muzyki barokowej.

Szczegółowe informacje w zakładkach Kalendarium/Wydarzenia oraz na stronie http://www.teatrwielki.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close