Teatr Komuna Warszawa zaprasza na pierwszą w tym roku taneczną premierę. 7 marca o godz. 19.00 zaprezentowany zostanie spektakl Call me Jay w koncepcji i choreografii Agaty Maszkiewicz. Kolejne pokazy tego przedstawienia zostały zaplanowane na 8 i 9 marca.

Wersja do druku

Udostępnij

Call me Jay* to pas de trois dla dwóch tancerek i zdalnie sterowanego reflektora.
To spektakl taneczny wśród kabli i tradycyjnego oświetlenia.
To duet, który przechodzi w scenę zbiorową.
To gra, w której nie jest jasne, kto jest pod czyim wpływem.
To choreografia, w której rzecz staje się robotem, ukochaną osobą, ruchomym elementem, obiektem świetlnym oraz źródłem inspiracji.
To spektakl, w którym bez słów opowiadane są historie, a z technicznych gadżetów na scenie wyłaniają się poetyckie obrazy. 

Call me Jay to osobliwy „balet”, który bada różne sposoby wzajemnej kontroli ludzi i nie-ludzi, ukazując możliwości współistnienia i działania. Wykonawczynie, podejmując grę z reflektorem, używają klasycznych strategii choreograficznych: kopiują, manipulują, improwizują, próbują kontrolować światło i… siebie nawzajem. Do uchwycenia materialności rzeczy z otoczenia, wykorzystują zmysły, zwłaszcza dotyk i słuch, podlegają fizycznej transformacji i wywołują ciąg choreografii przez wprawianie w ruch przedmiotów na scenie.
To, co żywe ściera się z tym, co mechaniczne, co aktywne – z pasywnym, rzecz przemienia się w podmiot i na odwrót. Uwagę przyciąga to, co wyłania się z interakcji między różnymi obiektami.

Call me Jay stara się  rozbudzić fantazje na temat nowych form wspólnoty i współpracy między ludźmi i nie-ludźmi i z humorem zaprasza do fantazjowania o (nieoczywistych) powiązaniach człowieka z technologią i ich (nie/możliwym) współistnieniu.

*Jay to popularne imię i przydomek dla wielu imion zaczynających się na „J”. To również hałaśliwy, jaskrawo ubarwiony ptak z rodziny krukowatych, Corvidae (sójka).

Realizatorzy:

Pomysł i choreografia: Agata Maszkiewicz
Research: Agata Maszkiewicz, Agnieszka Ryszkiewicz, Emma Tricard
Dramaturgia: Agnieszka Ryszkiewicz, Vincent Tirmarche
Muzyka: Antoine Tirmarche
Kostiumy: Marta Szypulska
Światła: Severine Rieme
Występują: Agata Maszkiewicz, Emma Tricard 

Czas trwania: około 50 minut

Bilety: 40 / 50 zł dostępne na stronie komuna.warszawa.pl/bilety

„Call me Jay” – chor. Agata Maszkiewicz, fot. materiały własne organizatora

„Call me Jay” – chor. Agata Maszkiewicz, fot. materiały własne organizatora

Teatr Komuna Warszawa „Call me Jay” – chor. Agata Maszkiewicz, fot. materiały własne organizatora

O artystach

Agata Maszkiewicz jest choreografką i performerką. Mieszka we Francji.
Ukończyła wydział tańca współczesnego w Institute of Dance Arts w Linz, była uczestniczką programu „ex.er.ce” w Centre Chorégraphique National w Montpellier. Współpracowała m.in. z kolektywem Superamas, Ivaną Muller, Alix Eynaudi, Anne Juren, Paolą Caspao, Weroniką Szczawińską i Agnieszką Jakimiak. W Teatrze Komuna Warszawa występowała dwukrotnie – w 2019 roku zrealizowała spektakl Taki pejzaż (w ramach programu rezydencyjnego „Krajobraz”, którego kuratorką była Weronika Szczawińska) oraz w 2019 roku – spektakl Still Life.
W pracy choreograficznej wykorzystuje ciała, przedmioty, rzeczy, teksty, obrazy. Lubi tworzyć hybrydowe formy sceniczne, łączyć różne, często bardzo odległe od siebie tematy i proponować dziwne mieszanki. Używa humoru jako narzędzia. Zawsze szuka konkretnego kontekstu do stworzenia ruchu. Uwielbia tańczyć i zależy jej, żeby taniec był atrakcyjny również dla widzów.

Emma Tricard jest tancerką, choreografką i mówczynią. Po szkoleniu u Maguy Marin ukończyła HZT-Berlin (Inter-University Center for Dance) i Master Exerce w ICI-CCN w Montpellier. Od 2015 roku rozwija badania choreograficzne oparte na obserwacji i zniekształceniach między „mówieniem” a „robieniem”. Rzucona w wir przygód, wymyśla tańce koniugacji, myśli o swojej pracy w czasie przyszłym i bawi się związkami przyczynowo-skutkowymi między rzeczami, myślami, ruchami i zjawiskami natury. Tworzy spektakle taneczne, spacery dźwiękowe i rozwija badania z Joanne Clavel, badaczką CNRS (Centre national de la recherche scientifique) w dziedzinie humanistyki środowiskowej. W 2022 roku stworzyła Débordement / Die Ausschreitung – francusko-niemiecki utwór choreograficzny science-fiction, we współpracy z Cécile Bally. Jako performerka współpracuje między innymi z Cie L’Unanime, Sergiu Matisem, Alainem Michardem, Leą Moro, DD Dorvillier, Anną Aristarkhovą i towarzyszy pracy Betty Tchomangi jako dramaturżka i asystentka.

Séverine Rième jest performerką, choreografką, projektantką światła i poetką. Po ukończeniu studiów literackich, w 1998 roku rozpoczęła pracę jako tancerka-performerka, a od 2004 roku zajmowała się choreografią i reżyserią.
W pracy twórczej łączy ciało w ruchu, praktyki wokalne oraz tworzenie plastikowych i wizualnych urządzeń. Eksploruje obszary między bezwładnością a życiem, plastycznością i wymazywaniem, tożsamością i różnorodnością. Pracuje nad wieloma projektami scenicznymi, filmowymi i poetyckimi. W 2024 roku wydała pierwszą książkę poetycką Nos soifs (wyd. Les Carnets du Dessert de Lune). Pisanie staje się coraz ważniejszą częścią jej badań i twórczości.

Antoine Tirmarche jest muzykiem i kompozytorem. Studiował jazz w Institut Régional d’Expression Musicale w Bordeaux. Uczęszczał na zajęcia z kompozycji orkiestrowej i elektroakustycznej w Conservatoire Gabriel Fauré w Angoulême i ukończył kompozycję elektroakustyczną w 2023 roku. Interesuje go, jak dźwięki oddziałują na siebie, w utworach często łączy nagrania ledwo słyszalnych i nieznośnie głośnych dźwięków, niepokojących i kojących brzmień. Lubi wchodzić w dialog z poruszającym się ciałem, scenografią lub światłem i zawsze szuka niekonwencjonalnych sposobów interakcji.

Marta Szypulska jest krawcową, kostiumografką i scenografką. Absolwentka studiów magisterskich na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii ze specjalizacją Projektowania Ubioru. Mieszka na trasie Poznań-Warszawa-Lublin, pracuje wszędzie. Działania artystyczne kierunkuje w stronę projektowania ubioru unikatowego, przeznaczonego ludziom ulicy, niekonwencjonalnym indywidualistom oraz świadomym konsumentom mody. Inspiracje czerpie z futurystycznych wizji i świata natury. Obecnie realizuje się w projektowaniu kostiumów teatralnych, krawiectwie personalnym oraz w tworzeniu form na miarę performatywnych potrzeb. Pracowała w wielu teatrach w Polsce. Z Weroniką Szczawińską zrealizowała: Nigdy więcej wojny, Rozmowy o drzewach, Po prostu, Miejski Ptasiarz, Klub, Czas porzucenia, Grzyby, Trąbka do słuchania. Pracowała z Wiktorem Rubinem nad kostiumami przy Chaplin, Klątwie rodziny Kennedych, Obywatelce Kane, Mrowisku. Wraz z Wojtkiem Rodakiem zrealizowała spektakle: Żeglarz, Tom na wsi, Kolorowe sny. Współpracowała z Jasminą Metwaly dla Hammer Museum w Los Angeles i KW Institute for Contemporary Art w Berlinie. Robiła rzeczy dla Teraz Poliż, Gosi Wdowik, Hany Umedy i takich choreografów jak Alicja Czyczel, Marta Ziółek, Wojtek Grudziński i Magda Jędra. Ostatnio w Teatrze Komuna Warszawa zaprojektowała scenografię i kostiumy do spektaklu M4G1C BL0W.

Agnieszka Ryszkiewicz zajmuje się performansami in situ, pedagogiką performatywną, mediacją artystyczną i grami choreograficznymi. Pracuje w seriach zacierających granice między różnymi formami sztuki i przekręcających formaty tradycyjnych utworów.
Studiowała w Institute of Dance Arts w Linz, na Uniwersytecie Paris 8-St Denis (filozofię i estetykę tańca), ukończyła dwuletni program choreograficzny „ESSAIS” w Narodowym Centrum Tańca Współczesnego w Angers we Francji (CNDC pod kierunkiem Emmanuelle Huynh). Kontynuuje pracę w różnych kontekstach, badając społeczne wymiary ludzkich ciał, ich ikonografie i wspomnienia. Spotkania z innymi ciałami prowadzą ją do tworzenia sztuk scenicznych, performansów, happeningów i sytuacji performatywnych z udziałem amatorów. Realizuje projekty zarówno w przestrzeniach artystycznych, jak i pozaartystycznych (galerie, więzienia, szkoły, internet, domy prywatne).

Vincent Tirmarche od 2000 roku jest członkiem kolektywu SUPERAMAS, w ramach którego stworzył wiele filmów, instalacji i performansów. Pokazy SUPERAMAS, często „nieklasyfikowalne”, łączą krytyczną refleksję nad współczesnym środowiskiem społeczno-politycznym z formalnymi badaniami nad teatralną i/lub medialną reprezentacją, zgodnie z tradycją La société du spectacle Guya Deborda. Jako artysta interesuje się relacją między rzeczywistością a fikcją. Jego bliska współpraca z Agatą Maszkiewicz to długotrwała relacja oparta na artystycznym szacunku i wzajemnej zgodzie co do celu każdego dzieła sztuki: poruszyć widzów i wystawić na próbę ich wiarę w to, co uważają za słuszne i prawdziwe.

Produkcja: L’Association Chorégraphique, La Manufacture CDCN Nouvelle – Aquitaine, Bordeux / La Rochelle; InSzPer, KOMUNA Warszawa, SPRING Performing Arts Festival; APAP – FEMINIST FUTURES, a project co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union

Dofinansowane przez: DRAC Nouvelle Aquitaine przy francuskim ministerstwie kultury; departament Charente; Culture Moves Europe – a project funded by the European Union; Goethe Institut; Urząd Miasta Stołecznego Warszawy

Rezydencje & wsparcie: À la Motte – St Saturnin du Bois; Residenz Schauspiel Leipzig (w ramach programu „Braking the Spell”), BUDA Kortrijk, Tanzfabrik Berlin, Centrale Fies (w ramach programu APAP – Feminist Futures); L’Avant Scene Cognac; Festiwal Le Grand HUIT, Nantes; L’Espace Franquin Angoulême

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close