Wersja do druku

Udostępnij

Na inaugurację VI Dni Sztuki Tańca Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie przygotowuje pierwszą baletową premierę sezonu artystycznego 2014/2015. Będzie to wieczór baletowy zatytułowany 1914, przypominający, że mija równo sto lat od wybuchu I wojny światowej. Jakie wyciągnęliśmy wnioski z tych czterech lat walk i milionów ofiar? Kolejne konflikty zbrojne wciąż wybuchają wbrew pokojowym deklaracjom, zdrowemu rozsądkowi i powtarzającym się przestrogom. Pamiętamy i zachęcamy do wspólnej refleksji podczas oglądania prac trzech twórców różnych nacji, czasów i pokoleń. Robert Bondara w nowym balecie Nevermore…? dotyka przyczyn, natury i skutków wojen z perspektywy zawsze bezradnej jednostki. Wybitny czeski choreograf Jiří Kylián swoją przejmującą Mszą polową (1980) oddaje hołd ginącym na froncie młodym żołnierzom. Legendarny Zielony stół Kurta Joossa (1932) to demaskatorska satyra polityczna odwołująca się wprost do genezy i tragicznych konsekwencji Wielkiej Wojny, a zarazem jedno z najwybitniejszych dzieł niemieckiego ekspresjonizmu i sztuki XX wieku. Poniżej publikujemy relację ze spotkania z widzami.

 

Premiera spektaklu zaplanowana jest 15 listopada o godzinie 19.00, kolejne prezentacje – 16 listopada o godz. 18.00, 18 listopada o godz. 19.00 oraz (już poza Dniami Sztuki Tańca) 30 listopada o godz. 18.00.

 

Podczas VI Dni Sztuki Tańca będzie można również zobaczyć Polski Balet Narodowy z cwcześniejszym wieczorem baletowym Obsesje (choreografie Krzysztofa Pastora i Emila Wesołowskiego), gości z Tel Awiwu, Poznania i Sankt Petersburga. Na Scenie Kameralnej widzowie zobaczą  polsko-izraelski duet Elwiry Piorun i Ido Tadmora, obecnie dyrektora artystycznego Baletu Izraelskiego, którzy pokażą dwa jego balety: Engagé i Rust (ten drugi stworzony wspólnie z Rachel Erdos). Balet Teatru Wielkiego z Poznania  zaprezentuje nam swoją najświeższą, oryginalną wersję Kopciuszka Siergieja Prokofiewa w choreografii kanadyjskiego twórcy Paula Chalmera. A na zakończenie festiwalu wystąpi lubiany przez polską publiczność Sanktpetersburski Teatr Baletu. Jego twórca i dyrektor Boris Ejfman raz jeszcze sięgnął w tym roku do powieści Bracia Karamazow, która jego zdaniem najlepiej odzwierciedla obraz duszy rosyjskiej. Przedstawienie Po drugiej stronie grzechu jest nową, zrewidowaną wersją wcześniejszego baletu Ejfmana według Dostojewskiego.

 

Więcej o VI Dniach Sztuki Tańca

 

 

1914.NEVERMORE…? /MSZA POLOWAZIELONY STÓŁ – Prasqual, Reich, Szymański| Bondara/Martinŭ/Kylián|Cohen/Jooss

NEVERMORE…?
Prapremiera
Koncepcja i choreografia: Robert Bondara
Muzyka: Prasqual (nowa kompozycja), Paweł Szymański 
(Lux Aeterna), Steve Reich (Clapping Music)
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Julia Skrzynecka
Światła: Maciej Igielski
Solo instrumentalne (perkusja): Katarzyna Bojaryn,
Jan Smoczyński
oraz muzyka z nagrań
Prapremiera:
15/11/2014, Polski Balet Narodowy, Teatr Wielki, Warszawa

MSZA POLOWA

Premiera polska
Koncepcja i choreografia: Jiří Kylián
Muzyka: Bohuslav Martinů (Polní Mše)
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia i kostiumy: Jiří Kylián
Światła: Kees Tjebbes
Asystenci choreografa: Roslyn Anderson, Yvan Dubreuil 
Tekst: Jiří Mucha na podstawie tekstów liturgicznych
Solo wokalne: Adam Szerszeń
Orkiestra i Chór Męski Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Prapremiera:
13/06/1980, Nederlands Dans Theater,
Circustheater, Scheveningen

ZIELONY STÓŁ
Premiera warszawska
Choreografia: Kurt Jooss
Realizacja baletu: Jeanette Vondersaar
Muzyka: Friedrich A. Cohen
Kostiumy: Hein Heckroth
Światła i maski: Hermann Markard
Realizacja świateł: Jan Thomas Hofstra
Asystent realizatora baletu: Claudio Schellino
Pianiści: Anna Marchwińska, Marcin Mazurek
Prapremiera:
3/07/1932, Folkwang Tanzbühne, Théâtre des Champs-Élysées, Paryż
Premiera polska:
20/05/1972, Balet Teatru Wielkiego, Łódź

 

obsada:


NEVERMORE…?

Tańczą
Joanna Drabik, Yuka Ebihara, Marta Fiedler, Aleksandra Liashenko,  Anna Lorenc,  Karolina Sapun, Margarita Simonova, Emilia Stachurska; Viktor Banka, Robin Kent, Carlos Martín Pérez, Adam Myśliński, Paweł Płoski (gościnnie), Sebastian Solecki, Jacek Tyski, Kurusz Wojeński, Bartosz Zyśk
 
MSZA POLOWA

Tańczą
Bartosz Anczykowski, Eduard Bablidze, Viktor Banka, Piotr Bednarczyk, Michał Chróścielewski, Kenneth Dwigans, Tomasz Fabiański, Robin Kent, Vadzim Kezik, Paweł Koncewoj, Carlos Martín Pérez, Shunsuke Mizui, Adam Myśliński, Lachlan Phillips, Remigiusz Smoliński, Sebastian Solecki, Kristóf Szabó, Łukasz Tużnik, Patryk Walczak, Takeshi Watanabe, Maksim Woitiul, Kurusz Wojeński, Vladimir Yaroshenko, Simon Yoshida, Bartosz Zyśk

ZIELONY STÓŁ
Tańczą
Śmierć: Viktor Banka, Robin Kent, Wojciech Ślęzak
Chorąży: Kristóf Szabó, Maksim Woitiul, Vladimir Yaroshenko
Młody Żołnierz: Lachlan Phillips, Patryk Walczak, Simon Yoshida
Młoda Dziewczyna: Aleksandra Liashenko, Ewa Nowak, Emilia Stachurska
Kobieta: Marta Fiedler, Palina Rusetskaya, Emilia Stachurska
Stary Żołnierz: Viktor Banka, Zbigniew Czapski-Kłoda, Wojciech Ślęzak
Stara Matka: Ana Kipshidze, Aneta Wira, Aneta Zbrzeźniak
Paskarz: Paweł Koncewoj, Jacek Tyski, Bartosz Zyśk

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close