Wersja do druku

Udostępnij

W ramach październikowej odsłony cyklicznego programu (sic!) four seasons w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (ul. Jazdów 2) w czwartek i piątek (13-14 października) odbędą się pokazy spektakli otwierającyh taniec i improwizację na inne dyscypliny sztuki. Jesienną edycję przeglądu otworzy w czwartek 13 października o godz. 20.00 mistrz tanecznej improwizacji i poeta, Julyen Hamilton, który o swoim spektaklu Forerunner/Prekursor pisze „całe zdania i ustępy wynikają [tu] z tańczącego ciała oraz szalejących umysłu i serca”.

 

Po spektaklu Hamiltona o godz. 21.00 prezentacja Wylinki  Marii Stokłosy w wykonaniu Izy Szostak, Magdy Ptasznik i Wojtka Pustoły. Materią spektaklu jest to, co istnieje pomiędzy trójką performerów – sposób, w jaki są razem. Początkiem jest folia. Jej obecność łączy performerów, wyznacza zadania. Dzięki niej mogą przeżyć doświadczenie posiadania wspólnej skóry. Ostatecznie tę funkcję przejmuje ruch. Ruch pozwala zacierać granice między tym, co moje, a tym co na zewnątrz, to on tworzy wspólnotę tempa i kształtu.

 

Piątkowy wieczór (14 października) o godz. 19.00 otworzy pokaz projektu muzycznego Kaspera T. Toeplitza i Myriam Gourfink. Noise to kompozycja stworzona przez syntezację dźwięków elektronicznych, bez użycia sampli, bez znalezionych dźwięków, bez nagranych pól dźwiękowych, przeznaczona do grania na żywo przez komputer jako główny instrument. Komputer kreuje i modyfikuje dźwięki, używając różnych technik takich jak transformacja czy syntezacja. Jedną z nich jest obecność i działanie tancerki, widzianej przez różnego rodzaju czujniki.

 

Po pokazie Noise, o godz. 20.00, odbędzie się prezentacja innego spektaklu proponującego dialog między muzyką i ruchem:  Kobro Ilony Trybuły, tworzonego we współpracy z DJ’em Lenarem. Jest to ruchowe odniesienie i interpretacja twórczości rzeźbiarki, artystki wizualnej – Katarzyny Kobro. Inspiracją są tu rzeźby Kobro i jej koncepcje czasoprzestrzeni, a także to, co nazywała „nową funkcją życiową i momentem etycznym”. Przedstawienie pełne racjonalnego, konceptualnego ruchu tworzone w formie choreografii performatywnej. Lenar, zainspirowany ruchem eliptycznym rzeźb Katarzyny Kobro i ich usytuowaniem w przestrzeni, komponuje muzykę działającą w przestrzeni dookólnej.

.

 

Więcej o poszczególnych wydarzeniach:

Julyen Hamilton: Forerunner/Prekursor

Wylinka – chor. Maria Stokłosa

Ilona Trybuła, DJ Lenar, Kobro

Kasper.T. Toeplitz, Myriam Gourfink: Noise

 

Październikowej odsłonie (sic!) four seasons towarzyszą również warsztaty:

z Julyenem Hamiltonem (10-12 października) oraz Myriam Gourfink (15 października).

 

Bilety na spektakle: 25 i 30 zł, do kupienia przed pokazami w Centrum Sztuki Współczesnej,

 

Strona festiwalu: www.sic.warszawa.pl

 

 sic! four seasons logo (miniaturka)

 

***

 

Projekt całorocznych prezentacji  współczesnego tańca improwizowanego w różnych formach (od spektaklu po performans) – (sic!) four seasons, mający swoje korzenie w festiwalu improwizacji tańca [sic!] – chce regularnie prezentować wydarzenia poświęcone improwizacji tańca i towarzyszącym jej zagadnieniom.

 

W ramach rozpoczętej w tym roku współpracy partnerskiej z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (sic!) four seasons zostało włączone w program działań CSW. W jego ramach zaplanowano konsekwentną, regularną i dogłębną budowę programu, w którym kluczową rolę pełni improwizacja tańca jako metoda twórcza oraz sposób uprawiania i prezentowania sztuki Kluczowym zagadnieniem prezentacji nie będą rozwiązania formalne, ale powód działania. Organizatorzy chcą prezentować sztukę improwizacji w jej najlepszym wydaniu, artystów odważnych i bezkompromisowych.  Ich prace są bardzo różne, rozwiązania nieoczywiste, bo podporządkowane działaniu nieprzewidywalnemu – żywej relacji twórcy z tematem, osobą, rzeczywistością, tym, co tu i teraz. Życie i jego manifestacje w wielu odmianach oraz sama forma prezentacji stanowią wspólny obszar zainteresowań.

Jako podstawowa zasada każdej twórczości, improwizacja posiada aspekt uniwersalny, mocno związany z naszą egzystencją. Jej zasadę – działanie w czasie rzeczywistym – możemy zaś odnieść do filozofii życia samego w sobie. Oprócz najwybitniejszych, światowych twórców organizatorzy chcieliby także prezentować artystów młodych, początkujących, studentów i absolwentów wyższych szkół związanych z tańcem.

 

W programie zaplanowano także blok edukacyjny: warsztaty, panele, publikacje materiałów dotyczących teorii improwizacji tańca. Nowym obszarem prezentowanym i badanym przez organizatorów będzie taniec w relacji ze sztukami wizualnymi, ich wzajemne wpływy, zależności i inspiracje. Taniec jako forma, architektura przestrzeni, przekaz artysty, uchwycona rzeczywistość, stan osoby lub świata, znajduje coraz częściej wspólny język ze sztukami wizualnymi. Wspólnie chcą oddać fragment rzeczywistości lub fikcji poddany wizji i działaniu artystycznemu, nadać formę ideom i sprawom w sposób pozbawiony egzaltacji formalnej i psychologicznej, a także myślenia estetycznego. Nie chodzi o użyteczność jednej sztuki względem drugiej, raczej o sposób obecności – taniec to także sztuka wizualna.

 

Organizator: Fundacja Ciało Się

Partner: CSW, Miasto Stołeczne Warszawa

 

LOGO CSW (miniaturka)Zakochaj się w Warszawie - logo finansowanie (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close