Wersja do druku

Udostępnij

W niedzielę 6 kwietnia bo godzinie 17:00 Fundacja „Terpsychora” zaprasza do Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w Królikarni (ul. Puławska 113a) na kolejne spotkanie z cyklu Gwiazdy polskiego baletu. Gościem spotkania będzie Bożena Kociołkowska, jedna z najwybitniejszych polskich tancerek, primabalerina Teatru Wielkiego, prezes Fundacji Sztuki Tańca. Spotkanie poprowadzi prof. dr hab. Zofia Konaszkiewicz. Wstęp wolny.

 

[…] 18 stycznia 1961 na scenie Opery Warszawskiej, wówczas przy ul. Nowogrodzkiej, w jednej z najtrudniejszych ról baletu klasycznego – roli Odetty- Odylii w „Jeziorze łabędzim” Czajkowskiego- wystąpiła dziewiętnastoletnia Bożena Kociołkowska, tuż po dyplomie Państwowej Szkoły Baletowej przyjęta do zespołu baletowego Opery. Wzbudziła podziw techniką i dojrzałym aktorstwem. Pojawienie się nowego talentu odnotowała prasa i tacy krytycy, jak Tacjanna Wysocka i Jerzy Waldorff, a Alicja Bońkowska na łamach „Współczesności” uznała debiut Kociołkowskiej za fakt bez precedensu…Tę rolę, łączącą liryzm Odetty z dramatyzmem Odylii, Kociołkowska zatańczyła ponad 200 razy […].

 

Małgorzata Komorowska, Bożena Kociołkowska – artystka niepospolita (Bożena Kociołkowska, Warszawa 2005)

 

Bożena Kociołkowska: Tancerka, choreograf, pedagog, menedżer, społecznik; w latach 1961-1986 primabalerina Teatru Wielkiego w Warszawie wielokrotnie nagradzana za swoje kreacje baletowe przez publiczność i krytykę; prezes Fundacji Sztuki Tańca,  pomysłodawczyni wzniesienia rzeźby w „ Hołdzie polskim artystom baletu”.

 

W 1960 roku ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie. W 1961 roku zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Warszawie partią Odetty-Odylii w Jeziorze łabędzim Piotra Czajkowskiego. Na scenie Teatru Wielkiego występowała do 1986 roku kreując wiele wybitnych ról w repertuarze klasycznym i współczesnym.  Jej scenicznymi partnerami byli wybitni polscy tancerze: Henryk Giero, Zygmunt Jasman, Ryszard Krawucki, Feliks Malinowski, Zbigniew Strzałkowski, Janusz Smoliński, Stanisław Szymański, Wojciech Wiesiołłowski, Gerard Wilk, Kazimierz Wrzosek.

W latach 1964-1983 występowała prawie we wszystkich krajach Europy, a także w Stanach Zjednoczonych i na Kubie. Wielokrotnie brała udział w filmach oraz programach i spektaklach telewizyjnych, otrzymywała liczne stypendia zagraniczne.Współpracowała z wieloma najwybitniejszymi choreografami i pedagogami takimi jak: Aleksiej Cziczinadze, Alicia Alonso, Serge Lifar, Birgit Cullberg, Asaf Messerer, Maja Plisiecka, Pierre Lacotte, Anton Dolin, Leon Wójcikowski.

W 1979 roku ukończyła warszawską Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w zakresie Pedagogiki Tańca, a w 1991 roku Podyplomowe Studium Obrotu Dziełami Sztuki Profesjonalnej na wydziale Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. W latach 1981-1996 opracowała choreografię do 35 spektakli muzycznych i dramatycznych, a także do baletów: Straussiada, Miscelanea, Czerwony Kapturek

 

W latach 90. XX wieku sprawowała wiele funkcji, w tym m.in.: dyrektora artystycznego Baletu Państwowej Opery i Filharmonii Bałtyckiej, dyrektora artystycznego Baletu Teatru Wielkiego w Łodzi, dyrektora artystycznego Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu. Zajmuje się działalnością społeczną, jest propagatorką sztuki tańca w Polsce i za granicą. Sprawuje obecnie funkcję prezesa Fundacji Sztuki Tańca. Była pomysłodawczynią wzniesienia rzeźby w „ Hołdzie polskim artystom baletu”, która ma stanąć przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Za swoją działalność artystyczną i dydaktyczną została uhonorowana wieloma państwowymi nagrodami i odznaczeniami, w tym  m.in.: Złotym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Odrodzenia Polski, Złotą Odznaką Honorową „ Za zasługi dla Warszawy”. W 2006 roku Artystka otrzymała Srebrny Medal „ Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz statuetkę ZASP-u dla najwybitniejszych artystów – „ Terpsychora”.

 

Najważniejsze partie: 

 

Odetta-Odylia –  Jezioro łabędzie

Kitri – Don Kichot

Aegina –  Spartakus
rola tytułowa w Pannie Julii

rola tytułowa w Fedrze

Mirta –  Giselle

Królowa Miedzianej Góry – Kamienny Kwiat

Julia – Romeo i Julia

Eurydyka – Orfeusz

Primabalerina – Sylfidy

Wróżka – Kopciuszek

Młynarka – Trójkątny kapelusz

 Panna młoda – Harnasie

 

***

 

Gwiazdy polskiego baletu to cykliczne spotkania z wybitnymi artystami polskiej sceny baletowej, organizowane w ramach projektu Fundacji „Terpsychora”,popularyzujące polską sztukę baletową, przywracające pamięć o artystach i ich osiągnięciach, a także dokumentujące dokonania współczesnych twórców i wykonawców.


 

Gwiazdy Polskiego Baletu to także okazja do bezpośredniej rozmowy z artystami, zadania im pytań, pogłębienia swojej wiedzy, wymiany poglądów i dyskusji w gronie osób o podobnych pasjach i zainteresowaniach.  Celem projektu jest również poszerzanie grona odbiorców sztuki tańca, baletu i choreografii i zwrócenie uwagi na problemy dotykające środowisko tancerzy i choreografów.

 

Więcej informacji: www.terpsychora.edu.pl

 

O projekcie Śladami polskiej Terpsychory

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close