Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na spotkanie z Przemysławem Śliwą wybitnym tancerzem, choreografem, kierownikiem zespołów baletowych i pedagogiem. Odbędzie się ono 26 lutego 2023 roku (niedziela) o godz. 17.00 w Sali audytoryjno-kinowej im. Karola Szymanowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Wersja do druku

Udostępnij

O Przemysławie Śliwie:

Tancerz solista, choreograf, kierownik zespołów baletowych i pedagog.

W 1963 roku ukończył Państwową Szkołę Baletową w Warszawie, w klasie Aleksandra Sobola. W tym samym roku Conrad Drzewiecki, będący choreografem i kierownikiem artystycznym baletu Opery Poznańskiej, zaproponował Przemysławowi Śliwie angaż na stanowisko solisty w zespole baletowym Opery.

Debiutował rolą Żołnierza w balecie Historia żołnierza Igora Strawińskiego w reżyserii Krystyny Meissner i choreografii Conrada Drzewieckiego. W ciągu dziesięciu lat pracy w Operze wystąpił między innymi jako: Solista w Sylfidach Chopina, Albert w Giselle Adama, Romeo w Romeo i Julii Sergiusza Prokofiewa w choreografii Witolda Borkowskiego, Zygfryd w Jeziorze łabędzim, Pan Młody w Harnasiach Karola Szymanowskiego w choreografii Eugeniusza Paplińskiego, Iwan w Ognistym Ptaku i Otello w Improwizacjach do Szekspira – oba w choreografii Conrada Drzewieckiego.

W 1969 roku zadebiutował jako choreograf baletem Romeo i Julia do muzyki Sergiusza Prokofiewa w ramach występów grupy baletowej Jeunesses Musicales de Pologne.

Przełomową rolą w karierze wykonawczej Przemysława Śliwy był tytułowy Cudowny mandaryn do muzyki Béli Bartóka, a w choreografii ConradavDrzewieckiego. Dziesięcioletnia współpraca z Conradem Drzewieckim w Operze Poznańskiej znalazła swoją artystyczną kontynuację w Polskim Teatrze Tańca i awansie na stanowisko pierwszego solisty. Przemysław Śliwa stworzył kreacje, takie jak: Don Juan w Epitafium na Don Juana, Solista w Modus vivendi czy Rejent w Przypowieści sarmackiej. Będąc solistą zarówno w Operze Poznańskiej, jak i Polskim Teatrze Tańca, Artysta wielokrotnie występował za granicą między innymi we Włoszech, w Niemczech, na Węgrzech i w krajach skandynawskich. Brał także udział w telewizyjnych realizacjach baletowych Conrada Drzewieckiego, gdzie wyróżnił się jako solista w balecie Tema con variazioni do muzyki Jerzego Miliana (1971). Za swoje zasługi otrzymał w marcu 1974 roku Odznakę Honorową Miasta Poznania.

W 1976 roku Przemysław Śliwa został zaangażowany przez Danutę Baduszkową na stanowisko pierwszego tancerza i choreografa w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a dwa lata później otrzymał stanowisko kierownika zespołu baletowego. Zrealizował tam między innymi: Historię żołnierza, baletową wersję operetki Wesoła wdówka Lehára oraz Bliźniaków z Wenecji do wybranych uwertur Rossiniego. Równolegle rozpoczął współpracę choreograficzną z teatrami dramatycznymi między innymi z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, za dyrekcji Stanisława Hebanowskiego.

Od 1982 roku pełnił funkcję kierownika baletu i choreografa w Operze Bydgoskiej, gdzie zrealizował takie spektakle jak: Pan Twardowski Różyckiego, Dzwonnik z Notre Dame do muzyki Pugniego, Pudełko z zabawkami Debussy’ego, Peer Gynt Griega, Dziadek do orzechów Czajkowskiego i Romeo i Julia Prokofiewa.  Spektakle Pan Twardowski i Dzwonnik z Notre Dame zostały uhonorowane nagrodą Złota Maska. W 1986 roku otrzymał Odznakę za zasługi dla województwa bydgoskiego. W 1988 roku został odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi oraz otrzymał Nagrodę i Wyróżnienie Honorowe wojewody bydgoskiego za inscenizację baletu Romeo i Julia. W tym czasie współpracował także z teatrami dramatycznymi w Bydgoszczy, Toruniu i Słupsku.

Od 1992 roku rozpoczął współpracę z baletem Opery Krakowskiej, gdzie objął stanowisko dyrektora baletu. Dla zespołu opracował osiem spektakli baletowych między innymi: Carmen; autorską wersję Cudownego mandaryna, Odwiecznych pieśni, Medei i Sługi dwóch panów (do muzyki różnych uwertur Rossiniego).

W 1994 roku, z inicjatywy Przemysława Śliwy, powstała Krakowska Fundacja Sztuki Baletowej, która zorganizowała międzynarodowy festiwal baletowy pn. Krakowska Wiosna Baletowa. Odbyło się łącznie dwanaście edycji tego festiwalu, w którym brały udział czołowe europejskie zespoły baletowe między innymi: Balet Borisa Ejfmana, zespół baletowy mediolańskiej La Scali, Kibbutz Contemporary Dance Company, Cullberg Ballet, Compagnie Maguy Marin, Ballet Preljocaj, balet Grand Théâtre de Genève, Complexions Contemporary Ballet, Nederlands Dans Theater.

W 2005 roku Przemysław Śliwa otrzymał Złoty Krzyż Zasługi.

W ciągu swojej kariery Artysta stworzył 20 spektakli baletowych. Zrealizował choreografię w pięciu operetkach, czterech musicalach, sześciu operach oraz ruch sceniczny w ponad 120 przedstawieniach dramatycznych. Współpracował także z różnymi ośrodkami Telewizji Polskiej.  Przez wiele lat był wykładowcą tańca w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Od lat 70. XX wieku jest członkiem ZAiKS.

Oprac. Joanna Sibilska

Więcej informacji o wydarzeniu: link

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close