Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie zaprasza na spotkanie z Małgorzatą Połyńczuk-Stańdą i Juliuszem Stańdą – wybitnymi artystami baletu, choreografami i pedagogami. Odbędzie się ono 14 maja 2023 roku (niedziela) o godz. 17.00 w Audytorium im. Karola Szymanowskiego na tej Uczelni.

Wersja do druku

Udostępnij

O Artystach:

Małgorzata Połyńczuk-Stańda w 1972 roku ukończyła poznańską szkołę baletową i już rok później została solistką w Operze Wrocławskiej, tańcząc odpowiedzialne role Odetty-Odylii w Jeziorze łabędzim, Giselle i Eginy w Spartakusie Arama Chaczaturiana w choreografii Teresy Kujawy. W 1974 artystka została zaangażowana do Opery im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu, gdzie przebiegała jej dalsza kariera solistyczna.

Juliusz Stańda ukończył poznańską szkołę baletową w 1965 roku, a następnie Akademię Wychowania Fizycznego w Poznaniu. W latach 1965–1973 był solistą Opery w Poznaniu, gdzie zatańczył między innymi: Przyjaciela Alberta w Giselle, Harnasia w Harnasiach Karola Szymanowskiego w choreografii Witolda Borkowskiego, Księcia Zygfryda w Jeziorze łabędzim w opracowaniu Conrada Drzewieckiego i Barbary Kasprowicz oraz w baletach Drzewieckiego: Divertimento (muz. B. Bartók), Cudowny mandaryn (muz. B. Bartók), Adagio na smyczki i organy (muz. T. Albinoni). W sezonie 1973/1974 pracował w nowo powstałym Polskim Teatrze Tańca – Balecie Poznańskim Conrada Drzewieckiego. Zatańczył wówczas m.in. postać Komandora w Epitafium na Don Juana. W 1974 roku Artysta wrócił do pracy w Operze w Poznaniu, gdzie kontynuował karierę solisty baletu.

Małgorzata Połyńczuk i Juliusz Stańda stworzyli na scenie Opery Poznańskiej niezapomniany duet, tańcząc między innymi w baletach: Giselle, Bardzo śpiąca królewna (muz. A. Bloch, chor. W. Gruca), Dziadek do orzechów (muz. Czajkowski, chor. B. Kasprowicz), Miłością za miłość (muz. T. Chrennikow, chor. V. Boccadoro), Sylfidy, Romeo i Julia (muz. S. Prokofiew, chor. H. Konwiński), Carmen (muz. R. Szczedrin wg Bizeta, chor. H. Konwiński) i Fontanna Bachczysaraju (muz. B. Asafiew, chor. J. Julamey i J. Papko) – był to ostatni balet, w którym para wystąpiła razem. Juliusz Stańda zakończył karierę w 1986 roku, ale jeszcze raz wrócił na scenę, występując w 1998 roku w Panu Twardowskim (muz. L. Różycki, chor. H. Konwiński). Poza karierą wykonawczą Juliusz Stańda uczył tańca w poznańskiej szkole baletowej i był choreografem w spektaklach teatrów muzycznych i dramatycznych, m.in. Teatru Dramatycznego w Legnicy i Elblągu oraz Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, często współpracując z Józefem Jasielskim.
Małgorzata Połyńczuk-Stańda wystąpiła jeszcze w roli Melizandy w Peleasie i Melizandzie (muz. J. Sibelius, chor. T. Kujawa), w spektaklu Kurtyna w górę! (muz. różnych kompozytorów, chor. M. Różalski) i Amadeusz (muz. W.A. Mozart, chor. M. Różalski).
W 1994 roku Artystka zakończyła karierę wykonawczą i w kolejnych latach pracowała jako asystentka choreografa w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, a w latach 1998–2015 pełniła tę samą funkcję w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu.

Przygotowanie i prowadzenie cyklu: dr hab. Klaudia Carlos-Machej, prof. UMFC; st. wykł. Joanna Sibilska.

Więcej informacji: link

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close