Wersja do druku

Udostępnij

W niedzielę 20 maja w CSW – Zamku Ujazdowskim w Warszawie (godz. 18.00, Sala Laboratorium) prezentacja performansu Strange Lóóp według kloncepcji i z muzyką Patryka Lichoty, w wykonanoiu Magdaleny Przybysz i Marty Romaszkan. w ramach programu Scena dla tańca 2012 Instytutu Muzyki i Tańca. WSTĘP WOLNY


Pokazowi towarzyszy wykład Edwina Bendyka, wprowadzający publiczność w koncepcję Dziwnej Pętli Douglasa Hofstadtera. Kolejna odsłona projektu już we wtorek 22 maja w CSW w Toruniu(godz. 19.00) wraz wykładem Komiedzińskiego, dotyczącym różnych aspektów ucieleśnionego umysłu.

Strange Lóóp jest spektaklem interpretującym koncepcję „dziwnej pętli”, która tłumaczy zjawisko świadomości jako wynik sprzężenia zwrotnego układu percepcji. Dwie tancerki zaopatrzone są w poszerzone zmysły: kamerę-oko i mikrofon-ucho. Tańcząc, wywołują sprzężenia zwrotne dźwięku i obrazu. Punktem odniesienia jest ustawiony w centralnym miejscu sceny głośnik, praźródło wszystkich dźwięków, który sprzęgając tworzy z nimi oś relacji. Parametry sprzężeń dźwięku są nieustannie zmieniane przez ruch tancerek w przestrzeni. Sprzężenia zwrotne video (strange loop) są kulminacyjnymi momentami spektaklu. Najpierw ukazane jako struktura samoświadomości systemu, następnie ulegają transformacjom poprzez „wpadanie w pętlę” elementów świata i oddziaływanie pętli na siebie. Wokół sprzężeń tworzy się historia powstawania mechanizmów poznawczych, identyfikacji otoczenia, siebie oraz drugiej osoby. Spektakl taneczny staje się również tworzonym na żywo filmem, który wypełnia przestrzeń scenograficzną.

Świadomość jest systemem samo-rekonstruujących się elementów w reakcji na bodźce zmieniającego się środowiska.
Maszyny trawią zmysły.
Metabolizm maszyn.
Treść naszych postrzeżeń jest treścią ich żołądków. Sygnały wyjściowe zmieniają sygnały wejściowe, cyrkulując w pętli wytwarzanej przez organizm systemu. Sprzężenie zwrotne jest świadomością maszyny. Jest informacją na temat ich własnego działania. Strange Loop jest krzykiem tożsamości urządzenia.
Strange Lóóp jest tym momentem świadomości, który identyfikuje jej funkcję. Przestrzeń sceniczna jest mapą identyfikacji, makietą działania percepcji. Ruch jest strukturą rodzenia się procesów poznawczych. Umysł zostaje ucieleśniony.

koncepcja i muzyka: Patryk Lichota
występują: Magdalena Przybysz, Marta Romaszkan

Strona projektu: http://strangeloop.pl/

Warszawskiemu pokazowi towarzyszy wykłąd Edwina Bendyka, wprowadzający publiczność w koncepcję Dziwnej Pętli Douglasa Hofstadtera.

Edwin Bendyk: jest dziennikarzem, publicystą i pisarzem, pracuje w tygodniku “Polityka”. Zajmuje się problematyką cywilizacyjną i wpływem technologii na życie społeczne. Opublikował trzy książki: “Zatruta studnia. Rzecz o władzy i wolności”, W.A.B. 2002 r., “Antymatrix. Człowiek w labiryncie sieci”, W.A.B 2004 r. oraz „Bunt sieci“, 2012. Wykłada w Collegium Civitas oraz Centrum Nauk Społecznych PAN. Prowadzi bloga internetowego: www.bendyk.blog.polityka.pl W projekcie Strange Lóóp prowadzi jeden z wykładów poprzedzających performans, wprowadzając publiczność w koncepcję Dziwnej Pętli Douglasa Hofstadtera.

O twórcach:

Magdalena Przybysz

Marta Romaszkan – ukończyła kierunek filozofia-komunikacja społeczna na Uniwersytecie im.Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy nad ruchem czerpie ze wschodnich sztuk walki – Tai Chi i japońskiego Aiki. Uczyła się w Chinach, w Polsce w szkole Piotra Ziemby, a także u mistrza teatru nō i Aiki Masato Matsuura. W praktyce tanecznej wykorzystuje doświadczenia contact improwisation i tańca butō.

Patryk Lichota muzyk, kompozytor, producent radiowy. Lider formacji audiowizualnej KakofoNIKT, eksperymentującej z przestrzenią występów i deprywacją percepcji dźwięku. Autor muzyki do spektakli Jarzenie i Animo Tristi Teatru Palmera Eldritcha, Bez Podłogi Kompanii Doomsday, widowiska multimedialnego Głosy oraz spektaklu dla dzieci Układanka w reżyserii Roberta Jarosza. Współpracuje z duetem performatywnym Janicka/Elsner, przy projektach Podejrzane, Flow oraz Imponderabilium. Tworzy przestrzeń dźwięku w odwołującym się do starożytnych misteriów Symbolatorium The Mysteries Projekt Theatre ze Szczecina. Gra na preparowanym saksofonie w trio Kurort. Prowadzi program Audiosfera poświęcony muzyce współczesnej w Radio Afera.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close