Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 15 lipca – 9 sierpnia 2016 roku na Dziedzińcu Zamku Królewskiego odbywać się będzie w Warszawie XVI Festiwal Ogrody Muzyczne. Gościem honorowym tegorocznego festiwalu będzie Słowacja, która 1 lipca 2016 roku obejmuje Prezydencję w Radzie Unii Europejskiej. Cykl taneczny Taniec na ekranie obejmuje w tym roku 3 prezentacje baletowe z udziałem artystów z Teatru Bolszoj:

Dama Kameliowa – muzyka Fryderyk Chopin, choreografia John Neumaier, w roli Małgorzaty Gautier – Swietłana Zacharowa, w roli Armanda Duvala – Edwin Rewazow.

Spartakus – muzyka Aram Chaczaturian, choreografia Jurij Grigorowicz, w roli Spartakusa – Michaił Łobuchin, w roli Frygii – Anna Nikulina.

Don Kichot – muzyka Ludwig Minkus, choreografia Aleksiej Fadejeczew, w roli Don Kichota – Aleksiej Łoparewicz, w roli Dulcynei – Jekaterina Krysanowa.

 

Transmisje na żywo i retransmisje tych spektakli Teatru Bolszoj odbywały się w ramach cyklu Bolshoi Ballet Live.

 

Dodatkowo, w niedzielę 17 lipca 2016 roku, o godzinie 19.00 publiczności zostanie zaprezentowany najsłynniejszy balet do muzyki Maneula de Falli, w choreografii Victora Ullate – Czarodziejska miłość. Powstały w 1914 roku balet opowiada historię andaluzyjskiej Cyganki, Candelas, która pokochała miłością ogromną, choć nieszczęśliwą. W roli Candeli występuje Marlen Fuerte, w roli ducha José – Dorian Acosta. Towarzyszą im tancerze z Baletu Victora Ullate. Gościem wieczoru będzie Dorota Sumińska.

 

Ponadto, 5 sierpnia 2016 roku odbędzie się projekcja spektaklu z archiwum Ogrodów Muzycznych – Loungta – konie wiatru francuskiej grupy Compagnie Zingaro. Gościem wieczoru będzie Max Łubieński. „Loungta” to w języku Tybetańczyków dosłownie „koń wiatru”. I choć symbol ten pochodzi z pradawnych wierzeń szamańskich, wchłonięty został przez buddyzm. Dziś z buddyzmem zen kojarzony jest jako symbol powodzenia i płodności. Compagnie Zingaro, zespół założony w 1984 roku przez artystę o pseudonimie Bartabas, zaprasza na jedyny w swoim rodzaju teatr konny, który z udziałem zwierząt opowiada historie z rożnych stron świata. Każdy program, zgodnie z ideą całego teatru, ulatuje w dniu premiery w przestrzeń, przez którą przemyka podczas serii pokazów, a następnie, jak dziki koń, znika gdzieś na horyzoncie, zostawiając po sobie jedynie wspomnienie.

 

Dama kameliowa

Losy paryskiej kurtyzany Małgorzaty i młodego Armanda językiem tańca opowiada John Neumeier, jeden z najwybitniejszych choreografów naszych czasów. W głównych partiach widzowie zobaczą Swietłanę Zacharową, primabalerinę Teatru Bolszoj i pierwszego solistę Hamburg Ballett Edwina Rewazowa. Historia kurtyzany Marii Duplessis spisana w powieści Dama kameliowa przez Aleksandra Dumasa syna stała się kanwą dla licznych dzieł: dramatu, opery Verdiego La traviata, niezliczonych filmów i baletu Johna Neumeiera – jednego z największych choreografów XX wieku. Młody arystokrata Armand zakochuje się w kurtyzanie Małgorzacie, kobieta także odnajduje w tym romansie prawdziwą miłość. Niestety wie, że jest śmiertelnie chora. Neumeier, chcąc przenieść powieść Dumasa na scenę baletową, początkowo brał pod uwagę muzykę operową Giuseppe Verdiego, zastanawiał się też nad kompozycją Henry’ego Saugueta. Ostatecznie za namową dyrygenta Gerharda Marksona wykorzystał utwory Fryderyka Chopina, ponieważ uznał, że najlepiej oddają charakter opowieści, jej subtelność i tragizm jednocześnie.

 

Spartakus

Gdy Aram Chaczaturian pisał muzykę do baletu Spartakus, trwał socrealizm. W 1956 roku odbyła się premiera w Moskwie. W Polsce wtedy doszło do „odwilży”. Spartakus dotarł tutaj dopiero w 1968 roku, roku kolejnego przełomu. Myślą przewodnią baletu jest walka o wolność a jej wielką metaforą – dzieje buntu gladiatorów. Spektakl ma wieloplanową akcję, wątki epiczne, tragiczne i liryczne. Dominują w nim rytmy marszowe, ale również reminiscencje folkloru różnych narodów – zwłaszcza ormiańskiego, gruzińskiego i tureckiego. Kompozytorem Spartakusa jest Aram Chaczaturian, a choreografię do baletu ułożył Jurij Grigorowicz, jeden z najważniejszych choreografów Bolszoj.

 

Don Kichot

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego carskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Tym razem swoją wersję wznawia – w nowych kostiumach i dekoracjach Aleksiej Fadejeczew. Wśród klasycznych pozycji baletowych „Don Kichot” zajmuje miejsce szczególne. Ani Jezioro łabędzie, ani Dziadek do orzechów nie niesie tak dużej dawki humoru i komizmu, jak dzieło Mariusa Petipy. Osnuty tylko na kanwie powieści Cervantesa balet powstał w czasach hossy rosyjskiej sztuki tańca, wspieranej hojnie przez carów.

 

Terminy projekcji:

17 lipca (niedziela), godz. 19.00: Czarodziejska miłość

24 lipca (niedziela), godz. 19.00: Dama kameliowa

31 lipca (niedziela), godz. 19.00: Spartakus

5 sierpnia (piątek), godz. 19.00: Loungta – konie wiatru

7 sierpnia (niedziela), godz. 19.00: Don Kichot

 

***

 

Bilety i karnety do nabycia w systemie sprzedaży internetowej eBilet.pl oraz w specjalnie wydzielonej z Kas Zamku Królewskiego w Warszawie „kasie ogrodowej” (płatność wyłącznie gotówką).

 

Godziny otwarcia „kasy ogrodowej”:
Od 21 czerwca do 14 lipca 2016 roku: 10.00-17.00 z wyjątkiem czwartków (w niedzielę kasa czynna od godz. 11.00) 
Od 15 lipca do końca festiwalu:  17.00-19.30 z wyjątkiem czwartków (dzień wolny)
Tel.  + 48 724 634 361.

 

Bilet jednorazowego wstępu na projekcję – 12 zł
Karnet na wszystkie projekcje (17 pokazów) – 120 zł (normalny), 80 zł (ulgowy)
Bilety ulgowe przysługują seniorom, uczniom i studentom. 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close