Wersja do druku

Udostępnij

21 lutego w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie odbyła się konferencja prasowa 32. Warszawskich Spotkań Teatralnych, już po raz piąty organizowanych przez tę instytucję, tym razem w dniach 24 marca – 3 kwietnia 2012. Konferencję poprowadził Maciej Nowak, dyrektor Instytutu Teatralnego. W konferencji uczestniczyła również Joanna Szymajda, wicedyrektor Instytutu Muzyki i Tańca, ponieważ po raz pierwszy odrębny nurt festiwalu – przygotowany we współpracy z IMiT – stanowić będą spektakle tańca współczesnego (TANIEC). W ramach imprezy pokazane zostaną trzy spektakle polskich artystów tańca. Dwa z nich stanowią wciąż rzadki (za rzadki) w polskim tańcu przykład spektakli grupowych, pełnoobsadowych, natomiast trzeci ma formę tryptyku – każda odsłona przedstawienia jest tu kolejnym spotkaniem twórcy nie tylko z publicznością, ale i z samym sobą. Każde przedstawienie na swój sposób podejmuje próbę reinterpretacji pojęcia klasyki – w jej rozmaitych (dosłownie!) wcieleniach.W ramach WST pokazane zostaną Hamlet (chor. Cezary Tomaszewski) z Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu /PWST w Krakowie, Le Sacre Teatru Dada von Bzdülöw w reżyserii Leszka Bzdyla oraz Tryptyk Mikołaja Mikołajczyka, na który składają się trzy spektakle solowe artysty: Waiting, Z Tobą chcę oglądać świat oraz Plasir d’amour.

Przedstawienia wykorzystujące ruch i plastykę ciała zaprezentowane zostaną również w ramach Małych Warszawskich Spotkań Teatralnych. Będą to: Mikrokomos Wrocławskiego Teatru Pantomimy (reżyseria: Konrad Dworakowski) oraz AB3 szwedzkiej grupy tańca współczesnego Norrdans (występy we współpracy z programem Stary Browar Nowy Taniec dla Dzieci).

Natomiast w ramach pokazów towarzyszących odbędą się prezentacje produkcji IT – W Przechlapanem Rafała Urbackiego oraz Był sobie dziad i baba Agnieszki Błońskiej.

Festiwalowi patronuje TaniecPOLSKA – już teraz zachęcamy do regularnego zaglądania na naszą stronę: pojawiać się na niej będą zarówno materiały archiwalne o spektaklach nurtu TANIEC, jak i materiały przygotowane specjalnie z okazji festiwalu.


O spektaklach nurtu TANIEC:

Hamlet w choreografii Cezarego Tomaszewskiego i pod opieką artystyczną Jana Peszka, PWST w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu – klasyka dramatu, historia teatru i tańca, Twórcy postanowili uwolnić dramat od linearności przewietrzyć tekst, aby zabrzmiał wiarygodnie w ustach młodych wykonawców i uwspółcześnić przy pomocy zabaw językowych rodem z kabaretu, zaakcentowanie fizjonomii postaci czy nawiązywanie dialogu z publicznością.


Le Sacre Teatru Dada von Bzdülöw w reżyserii Leszka Bzdyla – pastiszowa i fascynująca trawestacja Święta wiosny Strawińskiego/Niżyńskiego, z muzyką Mikołaja Trzaski. Święto… stało się pretekstem do stworzenia błyskotliwego apokryfu, rzekomo niezaakceptowanego przez Diagilewa.


Tryptyk Mikołaja Mikołajczyka, na który składają się trzy spektakle solowe artysty: Waiting, Z Tobą chcę oglądać świat oraz Plasir d’amour, po raz pierwszy (i jak dotąd jedyny) pokazany całości w ramach Maat Fetsiwalu/Konfrontacji Teatralnych w Lublinie (2011). Autobiograficzny Tryptyk zaczął powstawać po wypadku, który wyłączył tancerza ze świata baletu klasycznego. W każdym ze spektakli twórca na nowo poszukuje języka artystycznego, którym mógłby wyrazić swoje doświadczenie. Motywem spajającym wszystkie praca jest motyw ciała tancerza – dyscyplinowanego i wyzwalanego, niezbędnego narzędzia pracy.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close