Wersja do druku

Udostępnij

Jeżeli Marina Abramović jest „matką performansu”, to kto jest jego „ojcem”? Jest nim Tehching Hsieh, tajwańsko-amerykański artysta, który w latach 1978-1999 stworzył jedne z najbardziej dosadnych performansów w historii sztuki.W ramach Performance Day w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 26 sierpnia 2013 o godzinie 18:00 Tehching Hsieh zaprezentuje swoje prace i omówi je z dyrektorem Fabio Cavalluccim oraz publicznością.

Tehching Hsieh wyprodukował tylko sześć performansów przed rokiem 2000. Ale pięć z nich to performanse trwające okrągły rok (One Year Performances).

Pierwszy, nieoficjalnie nazywany Cage Piece [Klatka], polegał na zamknięciu się przez Hsieha na cały rok w klatce w swoim mieszkaniu. Hsieh nie miał z kim rozmawiać, nie miał nic do czytania ani do słuchania, nic do zrobienia oprócz myślenia i liczenia dni.

W drugim, zatytułowanym Time Clock Piece [Zegar], Hsieh podbijał kartę zegarową o każdej pełnej godzinie, 24 godziny na dobę, przez cały rok. Po każdym podbiciu karty kamera rejestrowała pojedynczą klatkę filmu. Obraz powstały w wyniku tego przedsięwzięcia pokazuje każdy dzień skurczony do jednej sekundy, a rok trwa w nim około sześciu minut.
W trzecim z tych performansów artysta zdecydował się przeżyć cały rok na dworze, nie wchodząc do żadnego budynku i nie chroniąc się pod żadnym zadaszeniem.

Czwarty performans z podtytułem Art/Life [Sztuka/Życie], powstał we współpracy z Lindą Montano. We dwoje spędzili rok przywiązani do siebie liną. Hsieh i Montano nie znali się wcześniej.

Piąty performans polegał na powstrzymaniu się od wszelkiego rodzaju uprawiania oraz doświadczania sztuki przez okrągły rok.
„Earth” [Ziemia] to ostatni projekt Hsieha, który trwał też najdłużej. Rozpoczął się w 1986 i trwał do końca roku 1999. Nie pokazywano go publicznie, został ujawniony dopiero po ukończeniu. Na czym polegał? Tego będzie można dowiedzieć się podczas spotkania.

Więcej informacji o artyście: http://www.tehchinghsieh.com/

Obejrzyj

Fabio Cavallucci, kurator projektu

Kurator: Fabio Cavallucci

Zapis filmowy projektu będzie prezentowany w holu głównym CSW do 15 września 2013

Wstęp wolny

koordynacja: Katarzyna Tomczak-Wysocka, Ita Krajewska

Tehching Hsieh urodził się w 1950 r. w tajwańskim mieście Nan-Chou. Jego ojciec, Ching Hsieh, był ateistą, a matka, Su-Choung Hong, głęboko wierzącą chrześcijanką. W 1967 r. Hsieh porzucił liceum i zajął się malarstwem. Po odbyciu służby wojskowej (1970-1973) Hsieh zorganizował swoją pierwszą indywidualną wystawę w galerii agencji prasowej American News Bureau na Tajwanie. Wkrótce potem przestał malować. W 1973 r. Hsieh wykonał performans Jump Piece (Skok), podczas którego złamał sobie obie kostki. Z zawodu był marynarzem, co wykorzystał potem, aby dostać się na terytorium Stanów Zjednoczonych. W lipcu 1974 Hsieh przybił do portu w małej miejscowości nad rzeką Delaware, nieopodal Filadelfii. Przez czternaście lat wiódł życie nielegalnego imigranta, aż do amnestii w 1988 r.

Pod koniec lat 70. Hsieh rozpoczął pracę nad serią pięciu One Year Performances (Performansów Jednorocznych), a następnie nad pracą Thirteen-year Plan (Plan Trzynastoletni), które zrealizował w swojej nowojorskiej pracowni oraz poza nią. Pierwsze cztery prace z cyklu One Year Performance, stworzone w kontekście długich przedziałów czasowych, w których życie i sztuka stają się równoczesne, zapewniły Hsiehowi stałe miejsce na scenie artystycznej Nowego Jorku. Wpozostałych dwóch pracach artysta celowo wycofał się ze świata sztuki, usuwając się w cień na czas ich trwania.

Odkąd przełom tysiącleci zwolnił go z zakazu wystawiania prac, który artysta narzucił sobie w ramach pracy Thirteen-year Plan, Hsieh pokazywał swoje prace w obu Amerykach, Azji i Europie. Praca One Year Performance 1978-1979 (często określana mianem Cage Piece, Klatka) została pokazana w 2009 r. w Museum of Modern Art w ramach instalacji Performance 1: Tehching Hsieh; praca One Year Performance 1980-1981 (Time Clock Piece, Zegar) stanowiła część zorganizowanej w 2009 r. wystawy The Third Mind: Artists Contemplate Asia, 1860-1989 w Muzeum Guggenheima, została też wystawiona podczas zorganizowanych w 2010 r. Biennale w Liverpoolu w Wielkiej Brytanii oraz Biennale w Gwangju w Korei Południowej, a także podczas Biennale w São Paulo w 2012 roku.

PERFORMANCE DAY jest nowym długoterminowym projektem CSW, którego celem jest prezentacja i promocja artystów działających na polu sztuki performans. Od 22 kwietnia w trzeci poniedziałek miesiąca w przestrzeniach Zamku Ujazdowskiego lub jego okolic można zobaczyć performanse w wykonaniu polskich lub zagranicznych artystów. PERFORMANCE DAY razem z dwoma innymi cyklicznymi projektami – Bank Pekao PROJECT ROOM oraz VIDEO ROOM – czyni poniedziałkowe spotkania w CSW stałym punktem programu dla wszystkich zainteresowanych współczesną sztuką.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close