W poniedziałek 1 lipca w Warszawie rozpoczęły się warsztaty master class z Guy Coolsem, zatytułowane Taniec i dramaturgia. Możliwość twórczego rozwoju dla choreografów i ich artystycznych współpracowników. Warsztaty organizowane są przez Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Reso – Siecią Tańca w Szwajcarii oraz Szwajcarską Fundacją dla Kultury Pro Helvetia. Uczestniczą w nich choreografowie, którzy posiadają już doświadczenie w tworzeniu własnych prac wraz ze swoimi artystycznymi współpracownikami z różnych dziedzin sztuki (artyści z Polski, Szwajcarii i Europy Środkowo-Wschodniej– członkowie EEPAP). Warsztaty potrwają do 5 lipca. Zachęcamy do zapoznania się z fotorelacją autorstwa Marty Ankiersztejn z pierwszych trzech dni warsztatów.
Guy Cools:
Guy Cools studiował dramaturgię, następnie od lat osiemdziesiątych zaangażował się w nowe zjawiska w dziedzinie tańca we Flandrii, początkowo jako krytyk tańca, a od 1990 r. jako dyrektor ds. teatru i tańca Centrum Sztuki Vooruit w Gandawie. Jako wiceprzewodniczący Rady ds. Tańca kształtował politykę kulturalną w zakresie tańca wspólnoty flamandzkiej. Był kuratorem wydarzeń tanecznych we Frankfurcie, Düsseldorfie, Wenecji i Montrealu. W 2002 r. odszedł z Vooruit i poświęcił się całkowicie produkcjom dramaturgicznym z takimi artystami, jak: Koen Augustijnen – Lisi Esteras (Les Ballets C. de la B.), Sidi Larbi Cherkaoui (B), Anabel Schellekens (B), Lia Haraki (Cypr), Danièle Desnoyers (Montreal), Akram Khan (Londyn), Christopher House (Toronto Dance Theatre). Od 1 października 2011 r. jest docentem na kierunku taniec Fontys Hogeschool voor de Kunsten w Tilburgu, w Holandii. Wraz z Lin Snelling i Ginelle Chagnon opracował serię warsztatów rozwijających proces twórczy artystów, a choreografów w szczególności. Regularnie wykłada i publikuje w Belgii, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Grecji i na Cyprze.
O warsztatach:
Celem warsztatu jest wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia i ćwiczenia, dzięki którym będą mogli dokonać refleksji nad swoim procesem twórczym, ocenić go, a następnie zmienić i ulepszyć. Używając krzyża, koła i labiryntu jako symboli graficznych, przedstawię kluczowe przeciwstawieństwa procesu twórczego: percepcję, artykulację, intuicję i doświadczenie. Podczas warsztatów skupimy się na percepcji (czego szukać), artykulacji (jak najlepiej wyrazić siebie, żeby uzyskać to, czego się szuka) oraz działaniach interdyscyplinarnych (przyglądanie się pracy artystów z innych dziedzin i szukanie kreatywnych sposobów jej „przekładu” na niwę własnej twórczości). Szczególną uwagę poświęcimy funkcji, jaką może odgrywać dramaturgia tańca w procesie twórczym. Omówię rolę dramaturga, m.in. jako świadka, moderatora i redaktora; przedstawię także dramaturgię tańca jako kreatywną praktykę somatyczną na przykładach mojej współpracy m.in. z Les Ballets C de la B, Sidi Larbi Cherkaoui i Akram Khan.
Organizator: Instytut Muzyki i Tańca
We współpracy z: Reso – Sieć Tańca w Szwajcarii
Wsparcie: Szwajcarska Fundacja dla Kultury Pro Helvetia
Projekt realizowany w ramach programu Kooperacje 2012-2013. Szwajcaria – Europa Środkowo-Wschodnia, Szwajcarskiej Fundacji dla Kultury Pro Helvetia, Przedstawicielstwo w Warszawie. www.prohelvetia.pl
Partnerzy: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Wschodnioeuropejska Platforma Sztuk Performatywnych EEPAP