Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 9-12 lipca w ramach XVII Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania odbędą się cztery prezentacje. W piątek 9 lipca pokazany zostanie spektakl greckiej artystki Anastasii Valsamaki – Body Monologue, w sobotę będzie można zobaczyć przestawienie monachijskiego choreografa – Moritza Ostruschnjaka. Niedzielę uświetni pokaz estońskiego Teatru Tańca Fine5. Z kolei w poniedziałek z produkcją IV RP Snów zaprezentuje się polski artysta Dawid Żakowski. Wszystkie wydarzenia odbędą się w nowej siedzibie Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.

 

Program festiwalu:

 

9 lipca, godz. 19.30

 

Anastasia Valsamaki Body Monologue

 

Do czego zdolne jest ciało? Właśnie to pytanie, choć oczywiste, to nadal pozostające bez odpowiedzi, zadaje sobie na scenie Anastasia Valsamaki w swoim solo. Jest to swoista eksploracja możliwości ekspresyjnych ludzkiego ciała, której towarzyszy narracja przywołująca język tańca. Wykorzystanie struktury monologu pozwala nawiązać do wymownej, przedjęzykowej ciszy, w której ciało wyraża się poprzez ruch. Ciszę tę wypełniają gesty, zatrzymania, plastyczne formy i nieznane stany, a wszystko to przyciąga wzrok widza. To monolog ciała obejmujący płynność znaczeń, które ciało wyraża poprzez taniec.

 

O artystce:

 

Anastasia Valsamaki ukończyła z wyróżnieniem Greek National School of Dance (KSOT). Wraz z Hellenic Dance Company jako tancerka wystąpiła w spektaklach Marthy Graham czy Antona Lachky’ego. Współpracowała również z takimi choreografami, jak Millicent Hodson i Kenneth Archer, Mina Ananiadou, Kyriaki Nasioula, Stella Fotiadi itd.

W 2016 roku zadebiutowała jako młoda choreografka spektaklem Sync, dzięki któremu na festiwalu Aerowaves znalazła się w gronie 20 najbardziej obiecujących młodych choreografów w 2017 roku. Spektakl ten zaprezentowany został podczas Aerowaves Spring Forward 2017 w Aarhaus (Dania), a także podczas Athens & Epidaurus Festival.

 

W 2018 roku współpracowała z Teatrem Narodowym w Grecji jako konsultantka choreograficzna. W tym samym roku wystawiła także Body Monologue podczas Arc For Dance Festival. W 2020 roku stworzyła DisJoint na siódmy festiwal młodych choreografów Fundacji Onassisa. Zdobyła także nagrodę artystyczną w ramach trzeciej edycji SNF Artist Fellowship Programme.

 

Pomysł i choreografia: Anastasia Valsamaki

Współpraca i wykonanie: Gavriela Antonopoulou
Muzyka: Konstantinos Bakogiannis
Kostiumy: Eleni Valsamaki
Produkcja: MINDTHELOOP
Nagranie, zdjęcia i montaż: Alekos i Christos Bourelias
Premiera: Arc For Dance Festival, 26 maja 2018, Grecja

 

10 lipca, godz. 19.30

 

Moritz Ostruschnjak Tanzanweisungen (It won’t be like this forever)

 

It won’t be like this forever, czyli to nie będzie trwać wiecznie – taki napis widnieje na znaku, który choreograf Moritz Ostruschnjak niesie przez scenę, podczas gdy Daniel Conant wykonuje schuhplattlera przed widownią rozsadzoną zgodnie z nowymi wytycznymi dotyczącymi koronawirusa. Trzydziestominutowe solo Tanzanweisungen (Nauczanie tańca) pełne jest autorefleksyjnych oraz ironicznych odniesień, które przeciwstawiają się konkretnej definicji.

 

Ostruschnjak pozostaje wierny eklektycznemu stylowi swoich ostatnich produkcji i pozwala swemu soliście kompletnie bez wysiłku przechodzić od schuhplattlera do grand jeté, od pracy nóg niczym u boksera do breakdance’a, od odniesień do skakania przez skakankę. Wspólnym elementem są tutaj dźwięki: uderzanie, klaskanie, oddychanie, skakanie, odbijanie, które tworzą stały rytm wypełniający przestrzeń. Solista sprawia wrażenie spętanego, aczkolwiek niestrudzony przebija się przez zróżnicowany kanon ruchowy i przyjmuje rozmaite pozy przedstawiające opór, walkę, zwycięstwo, stylizowaną męskość, kulturę młodych, balet klasyczny, tańce towarzyskie czy różne sporty. To wszystko następuje po sobie w szybkim tempie. To absurdalna sekwencja rozbieżnych elementów, które względem siebie stanowią przerysowanie, ironię, zaprzeczenie, a jednocześnie w sposób zabawowy choć nieubłagany prowadzą w kierunku otchłani. Zgodnie z tą myślą spektakl kończy się prowokacyjnym utworem zespołu DAF, Der Mussolini, który dosłownie mówi, jak tańczyć: Tańcz jak Mussolini, tańcz jak Adolf Hitler, tańcz jak Jezus Chrystus…

 

O artyście:

 

Moritz Ostruschnjak w swoich pracach zastanawia się nad zmianami w obrębie fizycznych i społecznych doświadczeń w czasach digitalizacji i wirtualizacji. Jego dzieła to przestrzeń stworzona z hiperłączy wykorzystujących całą maszynerię mediów XXI wieku jako motyw bądź jako archiwum, dzięki czemu odzwierciedlają one procesy społeczne. Poprzez zastosowanie zasad „do wyboru, do koloru” oraz „kopiuj, wklej” wysoce heterogeniczne elementy i połączenia tworzą narrację rzeczywistości, w której granice między polityką, rozrywką i populizmem stopniowo się zacierają.

 

Moritz Ostruschnjak był graficiarzem, a tańcem współczesnym zainteresował się poprzez breakdance. Uczył się w Iwanson International School of Contemporary Dance w Monachium, a także u Maurice’a Béjarta w Lozannie. Pracował jako tancerz zarówno w kraju, jak i za granicą. Od 2013 roku pracuje w Monachium jako choreograf freelancer. Stworzył solowy spektakl Island of Only Oneland, a także spektakle grupowe Text Neck, Boids, Unstern czy Autoplay. Jego dzieła prezentowane były podczas Tanzwerkstatt Europa oraz Rodeo – Münchner Tanz- und Theaterfestival. Spektakl Unstern zakwalifikowany został do Tanzplattform Deutschland 2020. Dzięki spektaklowi Tanzanweisungen znalazł się w gronie artystów festiwalu Aerowaves Twenty21. Ponadto w 2020 roku za swoją pracę artystyczną otrzymał nagrodę miasta Monachium w dziedzinie tańca. Tworzył także na zlecenie wielu teatrów w Niemczech. Moritz Ostruschnjak jest członkiem grupy Tanztendenz München e.V., a od 2019 roku otrzymuje również wsparcie ze strony sieci Grand Luxe.

 

Choreografia: Moritz Ostruschnjak
Asystentka choreografa: Daniela Bendini
Wykonanie: Daniel Conant
Konsultacje dramaturgiczne: Carmen Kovac
Oświetlenie: Benedikt Zehm
Kostiumy: Daniela Bendini, Moritz Ostruschnjak
Kierownictwo produkcji: Hannah Melder
PR: Simone Lutz
Premiera: 7 czerwca 2020, Teatr Narodowy w Monachium

 

11 lipca, godz. 19.30

 

Fine5 FN

 

Zmiany. Zmiany są wszędzie – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz nas. Pewne granice się burzą, zmieniają się wartości, percepcja i podejście. Granice krajów umacniają się, a w efekcie dowiadujemy się, jak wiele potrafimy znieść. Wszyscy konkurują między sobą. Świat, w którym żyjemy, jest pełen informacji, które uchodzą za prawdziwe. Jak w tym natłoku informacji czuje się nasz umysł? Jak reaguje na niego nasze ciało? Jak w dzisiejszych czasach posłuchać siebie i przystosować się do nowej normalności, która podlega ciągłym zmianom? Kiedy ludzkie ciało stanie się dla komunikatu społecznego miejscem odzwierciedlenia, przetworzenia i walki? „FN” opiera się na krótkich opowieściach, przemyśleniach i refleksjach nagranych podczas izolacji tancerzy. Uzupełnieniem jest materiał taneczny powstały w studio w procesie poszukiwania odpowiedzi na zadane pytania. Na proces poszukiwania i tworzenia wpływ miały pandemia COVID-19 oraz izolacja.

 

O artystach:

 

Teatr Tańca Fine5 powstał w 1992 roku. Jego misją jest tworzyć, występować i uczyć tańca współczesnego, a także angażować się we współpracę artystyczną w Estonii i na świecie, głównie w oparciu o wizję Tiiny Ollesk i Renee Nõmmika. Grupa nawiązuje dialog z różnymi partnerami i widownią, pracuje w różnych przestrzeniach i społecznościach oraz z różnymi pokoleniami tancerzy o odmiennych poglądach na ruch. Dzięki temu stworzyła ponad 50 dzieł i wystawiała je w 18 krajach. W latach 2021-2023 w ramach programu Kreatywna Europa Fine5 realizuje projekt BET – Body, Experience, Time Through 45+ Dancers. Projekt realizowany jest we współpracy z partnerami z Norwegii (Stellaris DansTeater) oraz Łotwy (stowarzyszenie PARTY).

 

Wykonanie: Tiina Ollesk, Olga Privis, Helen Reitsnik, Simo Kruusement, Richard Beljohin
Reżyseria i choreografia: Renee Nõmmik oraz tancerze
Muzyka i efekty wizualne: Valentin Siltšenko i Renee Nõmmik
Kostiumy i scenografia: Kalle Aasamäe
Oświetlenie: Ants Kurist
Premiera: 1.11.2020, Tallin, Vaba Lava

 

12 lipca, godz. 19.30

 

Dawid Żakowski & Sztuka Nowa IV RP Snów

 

Matryca jako główna bohaterka projektu IV RP Snów, jest analogicznym tworem do sztucznej inteligencji, do której ludzkość próbuje się przybliżyć, stosując klasyczne narzędzia programowania wrażliwości i emotywności. Mówi do nas szyfrem, wewnętrznym krajobrazem i transformacją. Modeluje, dekomponuje, manipuluje i przepływa przez ciało, a wszystkie jej transformacje zapisuje w kodzie ruchowym choreograf Wojciech Grudziński, starając się uchwycić jej zmienną i nieustannie transformującą naturę.

 

Zdołała przeniknąć do naszej świadomości i się z nią skomunikować. Jako organiczny twór, do którego nadal nie ma dostępu technologiczne oko, pozostaje najbardziej intymnym doświadczeniem w kulturze algorytmów. Odrzuca wszelkie logiczne treści.

 

O artystach:

 

Sztuka Nowa to nazwa istniejącego od 2007 roku teatru, który działa interdyscyplinarnie w obszarze sztuk performatywnych i nowej choreografii. Artyści związani ze Sztuką Nową prowadzą badania technik ruchowych i teatralnych, są organizatorami międzynarodowych laboratoriów tańca i rezydencji artystycznych w Polsce i Europie. Realizacja strategii demokratycznego zarządzania, cross dyscyplinarne podejście do procesu twórczego oraz współpraca z ekspertami stanowi o potencjale Sztuki Nowej. Realizowane pod marką Sztuka Nowa produkcje z pogranicza teatru fizycznego, nowej choreografii i performansu współtworzą stały repertuar teatralny Centrum Performatywnego SZKOŁA, znajdującego się na ul. Emilii Plater w Warszawie.

 

Reżyseria: Dawid Żakowski

Choreografia: Wojciech Grudziński

Performerzy: Ewelina Sobieraj, Borys Jaźnicki, Michał Tokarski

Muzyka: Kasai

Kurator: Zofia Urszula Komasa

Współpraca dramaturgiczna: Patrycja Babicka

Współpraca choreograficzna: Anna Nowicka

Współpraca scenograficzna: Jagoda Valkov

Współpraca fotograficzna i dokumentacja filmowa: Pat Mic

Współpraca performatywna: Agata Zataj, Paweł Mandziewski, Ewa Szewczyk

Prowadzenie matryc snów i analiza: Bartosz Samitowski

W matrycach snów udział wzięli: uczestnicy platformy Rzeczpospolita Snów oraz performerzy z Teatru Młodych Twórców Maska Sochaczew SCK

Koordynacja i produkcja: Iwa Ostrowska

Produkcja: Sztuka Nowa

 

Bilety dostępne na stronie: Teatr Tańca Zawirowania Warszawa – Repertuar, Bilety | eWejściówki.pl (ewejsciowki.pl).

Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa.

Współorganizator: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close