Wersja do druku

Udostępnij

W weekend na widzów Festiwalu Ciało/Umysł czekać trzy wydarzenia, które odbędą się w Teatrze Studio. Podczas zeszłorocznej edycji na Festiwalu Ciało/Umysł gościł duet portugalskich artystów (Ana Borralho & João Galante) z projektem ATLAS Warszawa,  który nawiązywał do figury mitologicznego boga Atlasa. W tym roku rewolucyjną energię wyzwoli inne z plejady starożytnych bóstw: Hermafrodyta. sexyMF to instalacja performatywna stawiająca pytanie czym rzeczywiście są społeczne tożsamości: kobieta i mężczyzna, artysta i widz. Charakteryzacja twarzy, która nadaje jej cechy odmiennej od reszty ciała płci, zaburza standardową wymianę spojrzeń. Aby uciec od wrażenia iluzji, widz musi zdecydować, co i kogo widzi. Performerzy zostali wyłonieni podczas przeprowadzonych w Warszawie warsztatów. W instalacji można uczestniczyć w sobotę 26 września w godzinach 19.00-22.00. Natomiast w sobotę i niedzielę (kolejno o 20.00 i 16.00) spektakl  Davida Webera-Krebsa Tonight, lights out! – artysta stworzy instalację z żarówek, z których każda należeć będzie do jednego z widzów. Właściciele żarówek, kierowani drobnymi impulsami, decydują kiedy i czy je wyłączą. Metafora światła i ciemności potraktowana dosłownie staje się testerem idei demokracji. Za pomocą tej prostej instalacji belgijski badacz i artysta stymuluje energię zbiorowości.

 

W niedzielę 27 września o godz. 18.00 pokaz TORDRE – poetycki duet na dwie kobiety. Analizując proste choreograficzne dylematy Rachid Ouramdane – choreograf-dokumentalista – rozpoczyna poszukiwanie podstawowego gestu, który wprowadza ciało tancerza w ruch. Dlaczego tańczę w taki sposób, w jaki to robię? O czym myślę, kiedy decyduję się wykonać taki, a nie inny gest? Prywatne historie tancerek, które próbują dociec istoty swoich ruchów tworzą archiwum, z którego wyłania się subtelna choreografia.

 

Więcej o spektaklach i artystach:

 

sexyMF

 

Siedząc naprzeciwko performerów i słuchając piosenek o miłości, widzowie mają szansę spotkania twarzą w twarz w intymnej, bezpośredniej relacji. Widzowie sami decydują jednak o wejściu w interakcję, jak i o długości spotkania. Performerzy zostali wyłonieni podczas przeprowadzonych w Warszawie warsztatów.

 

Opozycje ciało/umysł, wnętrze/zewnętrze, my/inni w erotycznej sytuację uwodzenia przestają mieć znaczenie. Relacja z drugą osobą usuwa podziały, także te płciowe. Jednocześnie zaciera granica między sztuką i życiem, widownią i sceną. Sexy MF to symulacja powrotu do mitycznych czasów androgynicznej harmonii, poszukiwanie jedności w erze antagonizmów i wyraz nostalgii za ogólnoludzką wspólnotą.

 

 

choreografia: Ana Borralho & João Galante
asystent: André Uerba
wykonanie:  uczestnicy warsztatów | performers selected through workshops
charakteryzacja: Jorge Bragada
produkcja: casaBranca
koprodukcja: Culturgest, Festival Temps d’Images
premiera: 2006 / Lizbona
produkcja i prezentacja na Festiwalu C/U w ramach: Open Latitudes, przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej

 

Czas trwania: 180 minut

 

Ana Borralho i João Galante to pochodzący z Portugalii artystyczny duet od 2002 roku realizujący projekty z zakresu sztuki performans, tańca, instalacji, fotografii, wideo i sound-artu. Materią ich pracy są ciała – własne (no body never mind, 2004-2006), wyłonionych drogą castingu performerów (projekt ATLAS, 2011) czy uczestników protestów i wydarzeń społecznych (EN GRÈVE, 2014) – za pomocą których artyści próbują wydobywać rewolucyjną, wywrotową siłę społeczeństw. W swoich pracach podejmują tematy związane z cielesnością, seksualnością. Stosując subwersywne strategie i ostre, nierzadko związane z fizjologią gesty, umieszczają ciało w kontekście społeczo-politycznym. W kręgu ich zainteresowania leży także relacją między widzem i artystą, sztuką i zwykłym życiem. Ana i João w życiu prywatnym są parą, co pozwala im na symultaniczne aplikowanie męskiej i żeńskiej energii w procesie twórczym. O sobie mówią, że są jednością podzieloną na dwa ciała, a w swojej pracy często przypominają o utraconym symbolu ludzkiej jedności.

 

www.cialoumysl.pl/pl/dzialania-wydarzenia/festiwal-c-u/2015/spektakle/sexymf-

 

Instalacja performatywna dostępna jest TYLKO DLA OSÓB DOROSŁYCH.
Instalacja otwarta od godz. 19.00 do 22.00 – możliwość zakupu biletów do godz. 21.30. 

 

***

 

David Weber-Krebs: Tonight, lights out!

 

 „Dzisiaj, między 20.00 a 20.05 gasimy światło!” – w ten sposób 8 grudnia 2007 roku niemiecki tabloid „Bild Zeitung” zachęcał czytelników do wyrażenia troski o klimatyczne losy świata. Symboliczne wyłączenie świateł miało być jednocześnie gestem włączenia się w globalną wspólnotę. Zamiast pytać o pragmatyczny wymiar akcji, Weber-Krebs zadaje pytanie o jakość samego momentu. Co robili ludzie w ciągu tych pięciu minut ciemności? I czy spontaniczną akcję społeczną da się spreparować? Czy możliwe jest zainscenizowanie sytuacji, w której poczucie bycia wspólnotą pozwoli choć na chwilę coś rzeczywiście zmienić? A nawet jeśli nie zmienić, to spowodować?

 

Artysta stworzy instalację z żarówek, z których każda należeć będzie do jednego z widzów. Właściciele żarówek, kierowani drobnymi impulsami, decydują kiedy i czy je wyłączą. Metafora światła i ciemności potraktowana dosłownie staje się testerem idei demokracji. Za pomocą tej prostej instalacji belgijski badacz i artysta stymuluje energię zbiorowości. Pyta o skłonność do podporządkowania się, uczestnictwa, wyjścia ze strefy komfortu w imię wspólnego doświadczenia. Jako król ceremonii proponuje widzom wspólne doświadczenie ciemności. Opowiadana przez niego legenda o egipskim chłopcu, w której dyskurs ekologiczny miesza się z innymi współczesnymi dylematami, wymaga zajęcia stanowiska. Wykonanie skromnego gestu zyskuje wagę zbiorowej decyzji.

 

koncept, tekst, wykonanie: David Weber-Krebs
dźwięk: Coordt Linke
technika: Hans Westendorp
menedżer trasy: Martin Kaffarnik
produkcja & wsparcie: Marie Urban

A Stichting Infinite Endings production in co-prodution with Frascati, STUK, Zeitraumexit and Theater Zeebelt.
premiera:
wrzesień 2011 / Festival Wunder der Prairie, Zeitraumexit
prezentacja na Festiwalu C/U w ramach:
Open Latitudes, przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej

Czas trwania: 50 minut

 

David Weber-Krebs jest pracującym w Brukseli artystą i badaczem. Studiował na Uniwersytecie we Freiburgu i School of the Arts w Amsterdamie. David Weber-Krebs w centrum swoich eksperymentów umieszcza relację między dziełem sztuki a publicznością. Tworzy sytuacje interaktywne, w których wykorzystuje różne media i materiały. W projekcie Balthazar (2013) na scenie występuje osioł, natomiast instalacja Fade out (2005) polega na powolnym wyciemnianiu się przestrzeni teatru. Uważa, że ograniczona do minimum forma pozwala publiczności nie odczytywać, ale produkować znaczenie.

 

www.cialoumysl.pl/pl/dzialania-wydarzenia/festiwal-c-u/2015/spektakle/tonight-lights-out-

 

***

 

Rachid Ouramdane: TORDRE 

 

Poszukiwanie przyczyny i sensu ruchu na scenie składa się w dwa niezwykłe portrety, w których materiałem są wspomnienia i charakterystyczne cechy tańca od lat współpracujących z choreografem Lory Juodkaite i Annie Hanauer. Tancerki dekodują wybory, które składają się na ich taneczne interpretacje. Śledząc własne nawyki przenoszą widza w świat osobistych doświadczeń. Praca z pamięcią sprawia, że spotkanie tancerek na scenie staje się niemożliwe, ale ich wyeksponowana samotność paradoksalnie staje się kluczem magicznej opowieść o wzajemności. 

 

Ouramdane proponuje spojrzeć na taniec przez pryzmat historii tancerza – z jednej strony unikatowej, ale z drugiej zawsze pozostającej formą praktyki społecznej. Pytając o to, w jakim stopniu ruch jest rolą a w jakim ekspresją osobowości, proponuje widzowi intymny wgląd w przestrzeń mentalną dwóch kobiet. Tym samym daje sygnał, że każda historia toczy się między jednostką a światem, między podświadomością, a ciałem. TORDRE to opowieść o tym, czego nie widać, ale co składa się na rzeczywistość – wyłaniającą się spod powierzchni znaków i gestów.

 

koncept, choreografia: Rachid Ouramdane
wykonanie: Annie Hanauer, Lora Juodkaite
reżyseria światła: Stéphane Graillot
kierownictwo techniczne sceny: Sylvain Giraudeau
producent wykonawczy: Erell Melscoët
menedżer: Anaïs Métayer
produkcja: L’A.

koprodukcja: Bonlieu Scène nationale Annecy et La Bâtie – Festival de Genève dans le cadre du projet PACT bénéficiaire du FEDER avec le programme INTERREG IV A France-Suisse, and with the support of Musée de la Danse-Centre Chorégraphique National de Rennes et de Bretagne
premiera: 11 . 2014 / Bonlieu
prezentacja na Festiwalu C/U w ramach: Open Latitudes, przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej
partner | partner: Instytut Francuski

 

Czas trwania: 75 minut

 

Richad Ouramdane, francuski choreograf algierskiego pochodzenia, od lat łączy sztukę tańca z dokumentem. Materiał jego pracy to archiwa – ślady społecznej pamięci złożone z indywidualnych historii. W przestrzeni pustki pomiędzy indywidualnym doświadczeniem, a powszechnym systemem znaczeń – pomiędzy intymnością, a obiektywizmem – zadaje pytania o istotę wspólnoty. W swoich pracach wykorzystuje elementy wywiadu i wideo, pracuje z muzyką, światłem, amatorami i tancerzami o alternatywnej motoryce. Ouramdane pierwszy autorski projekt zrealizował w 2004 roku. Było to solo Discreet Deaths podejmujące temat internetowych reprezentacji śmierci. Do jego najważniejszych dzieł zaliczyć należy For Far… (2008) – autobiograficzne solo, w którym autor rewiduje historię swojej rodziny, oparty o relacje osób torturowanych Ordinary Witnesses, stworzony w Brazyli w 2009, powstałe w Chinach Sfumato (2012), w którym Ouramdane zastanawiał się nad kategorią znikania oddając głos tamtejszym uchodźcom czy w końcu projekt POLICES! (2013) – oparty o tekst Sonii Chiambretto i muzykę Jean-Baptiste Juliena spektakl chwytający napięcie między wspomnieniami i poezją. Zainteresowanie językiem powraca w aktualnych projektach tancerza i choreografa. Od 2007 roku Richad Ouramdane pracuje pod szyldem swojej marki L’A.

 

www.cialoumysl.pl/pl/dzialania-wydarzenia/festiwal-c-u/2015/spektakle/tordre-

www.vimeo.com/112205518#at=0

 

Więcej informacji na stronie XIV Festiwalu Ciało/Umysł

 

 

 ***

 

Bilety na spektakle w Teatrze Studio
– w sprzedaży online:
www.teatrstudio.pl/repertuar

kasa biletowa
rezerwacja: 22 656 69 41
bilety@teatrstudio.pl

 

Bilety na spektakle w Teatrze Powszechnym
– w sprzedaży online: www.powszechny.com/rezerwacja
kasa biletowa
telefon: 22 818 25 16
kasa@powszechny.com

 

Więcej o biletach

 

Więcej informacji: www.cialoumysl.pl/pl/dzialania-wydarzenia/festiwal-c-u/2015

 

***

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa, dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Media patroni: Radio Dla Ciebie, TVP Kultura, Aktivist, Teatr, Didaskalia, taniecPOLSKA.pl, E-teatr.pl, Teatralia.com.pl, Teatrdlawas.pl.

 

Zakochaj się w Warszawie - logo (miniaturka)  MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close