Wersja do druku

Udostępnij

W styczniu Warszawie i Wrocławiu odbędą się wydarzenia związane z postacią La Chany, wybitnej artystki flamenco. 21 stycznia o godz. 20.00 Kinoteka w Warszawie zaprasza na pokaz filmu La Chana królowa flamenco w reżyserii Luciji Stojevic. Film zostanie pokazany w ramach cyklu filmowego HER Docs, którego organizatorem jest HER Docs Film Festival pierwszy w Polsce i jeden z niewielu na świecie festiwal prezentujący filmy dokumentalne autorstwa kobiet. Projekcji filmu towarzyszyć będzie spotkanie, w którym udział wezmą Marta Ziółek i Ilona Bekier-Ekwa. Spotkanie poprowadzi Agnieszka Obszańska, dziennikarka Trójki – Programu 3. Ten sam film zostanie pokazany we wrocławskiej Barbarze 18 stycznia o godz. 18.00, a pokaz dopełni wernisaż wystawy fotografii flamenco. Natomiast 31 stycznia we wrocławskim Imparcie w ramach I edycji cyklu Persona odbędzie się jedyny w Polsce koncert muzyczno-taneczny w wykonaniu La Chany i jej zespołu.

 

O występie:

 

La Chana  jest niezwykle charyzmatyczną artystką. Występuje, siedząc na krześle. Jej taniec, to czysta improwizacja, bo tylko w ten sposób – jak sama twierdzi – przekaz  może być  prawdziwy. Ma ponad 70  lat i po dwudziestu pięciu latach  przerwy, powróciła na scenę. Jej duch jest nadal bardzo silny. Posiada niezwykłą energię i szybkość stepowania. Jej powrót odbił się wielkim echem w świecie flamenco. Triumfuje na scenach najlepszych teatrów w Europie, w USA i w Japonii. Krytycy  teatralni są pod wielkim wrażeniem jej występów. Powrót na scenę, tak znakomitej gwiazdy lat 70. , został uwieńczony dokumentalnym filmem pt. La Chana – królowa flamenco oraz publikacją jej biografii.

 

O filmie La Chana – królowa flamenco:

 

Film przybliża postać Antoniny Santiago Amador – zwanej „La Chana”, legendarnej cygańskiej tancerki, jednej z największych gwiazd flamenco. La Chana za sprawą niezwykłego poczucia rytmu, innowacyjnych rozwiązań i przede wszystkich pasji oddawanej w tańcu zyskała ogromne uznanie i popularność w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Reżyserka obrazuje intymny portret tej wielkiej artystki, przedstawiając tragiczne przyczyny jej zejścia ze sceny i wielki powrót po niemal dwóch dekadach nieobecności.

 

„Urodziłam się, aby tańczyć” – mówi La Chana. Jednak realizacja tego marzenia w patriarchalnej społeczności cygańskiej od początku nie była łatwa. Najpierw tańca na scenie zabronił jej ojciec. Możliwość rozwijania talentu miało zapewnić jej małżeństwo. Jednak tradycyjny podział ról i niepisane prawo podporządkowania kobiety mężczyźnie ograniczyło wybory życiowe artystki. Ale kiedy udawało jej się już stanąć na scenie, taniec był dla niej przestrzenią wolności – momentem, w którym mogła nareszcie poczuć się naprawdę sobą.

 

Tańcem La Chany zachwycił się m.in. Peter Sellers. Królowa flamenco zagrała w jego filmie The Bobo (1967). Reżyser chciał pomóc jej w karierze w Hollywood. Jednak La Chana niespodziewanie zeszła ze sceny u szczytu swojej kariery. Przyczyny tej decyzji odkrywa Lucija Stojevic w swoim filmie, wykorzystując bogaty materiał archiwalnych nagrań tańca cygańskiej królowej.

 

W filmie uczestniczymy w przygotowaniach La Chany do powrotu na scenę. Poznajemy tajniki jej stylu, przekazywane podczas lekcji dawanych adeptkom flamenco i obserwujemy jej relacje z najbliższymi – także społecznością cygańską, z której tradycji artystka czerpała całe życie w swojej twórczości. Przyglądamy się niezwykłemu hartowi ducha, który pozwala jej pokonywać kolejne przeszkody w drodze na scenę – tym razem ponad osiemdziesięcioletnia La Chana mierzy się z ograniczeniami własnego ciała. Występ tancerki jest niezapomnianym przeżyciem. Udowadnia, że nigdy nie jest za późno, że  zawsze warto walczyć o siebie

i pokonywać stereotypy.

 

Film La Chana był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej 2017.

 

Uczestniczki warszawskiego spotkania po filmie:

Marta Ziółek  – polska choreografka, reżyserka i performerka, uznawana za jedną z najciekawszych choreografek młodego pokolenia, doceniana za interdyscyplinarne podejście. Autorka wielu spektakli tanecznych, w tym m.in. Zrób siebie, Pixo czy Ciało Oko RE//MIX Carolee Schneemann, prezentowanych w Komunie//Warszawa oraz So Emotional w Nowym Teatrze w Warszawie. W swoich pracach bada granice pomiędzy teatrem, sztukami wizualnymi, performansem, filmem i choreografią. Jej Twerk like a teen spirit był eksperymentalną choreografią towarzyszącą pokazowi kolekcji dyplomowych studentów Katedry Mody warszawskiej ASP, a performans Panie pochodzę z tej innej krainy. Ekstazy i nawiedzenia na placu był prezentowany w ramach wystawy „Place. Instrukcja użycia” w Zodiak Warszawski Pawilon Architektury.

 

Stworzyła choreografię do pracy Sharon Lockhart, prezentowanej w Polskim Pawilonie na Biennale w Wenecji w 2017 roku. Stworzyła choreografię do serialu Netflixa Altered Carbon. Współpracowała również z Michałem Marczakiem przy teledysku Thoma Yorke’a, Krzysztofem Skoniecznym przy serialu HBO Ślepnąc od świateł oraz z Łukaszem Rondudą przy filmie Serce miłości.

 

Oprócz autorskich spektakli tanecznych, Marta Ziółek ma na swoim koncie także współpracę przy spektaklach dramatycznych. Jest autorką ruchu scenicznego m.in. do Ewelina płacze w reżyserii Anny Karasińskiej w TR Warszawa, Magnolii w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, Nic Krzysztofa Garbaczewskiego w Starym Teatrze w Krakowie oraz Jak być kochaną w reżyserii Leny Frankiewicz w Teatrze Narodowym w Warszawie.

 

Ilona Bekier-Ekwa – polska choreografka, tancerka, nauczycielka jogi, finalistka i choreografka programu „You Can Dance”, twórczyni projektu i spektaklu Womanifesto. Zainspirowana historiami kobiet, które poznała podczas swoich licznych podróży oraz warsztatów w Polsce i za granicą, stworzyła dla nich bezpieczną przestrzeń artystyczną do pracy nad emocjami i ciałem. Zebrała grupę kobiet z różnych środowisk, w różnym wieku, z różnymi doświadczeniami. Dzięki wspólnym treningom znalazły w sobie odwagę, aby podzielić się swymi historiami z publicznością w bardzo intymnym i emocjonalnym przedstawieniu, które łączy w sobie prawdę, taniec, śpiew, obcasy, jogę i teatr. Ponad 20 kobiet z projektu Womanifesto wystąpiło na scenie m.in. w Teatrze Kamienica, Teatrze IMKA oraz na Danz Art Festival na Sycylii, a teraz pracują nad nowym spektaklem.

Spotkanie poprowadzi Agnieszka Obszańska, dziennikarka Trójki – Programu 3 Polskiego Radia.

Marta Ziółek  – polska choreografka, reżyserka i performerka, uznawana za jedną z najciekawszych choreografek młodego pokolenia, doceniana za interdyscyplinarne podejście. Autorka wielu spektakli tanecznych, w tym m.in. Zrób siebie, Pixo czy Ciało Oko RE//MIX Carolee Schneemann, prezentowanych w Komunie//Warszawa oraz So Emotional w Nowym Teatrze w Warszawie. W swoich pracach bada granice pomiędzy teatrem, sztukami wizualnymi, performansem, filmem i choreografią. Jej Twerk like a teen spirit był eksperymentalną choreografią towarzyszącą pokazowi kolekcji dyplomowych studentów Katedry Mody warszawskiej ASP, a performans Panie pochodzę z tej innej krainy. Ekstazy i nawiedzenia na placu był prezentowany w ramach wystawy „Place. Instrukcja użycia” w Zodiak Warszawski Pawilon Architektury.

 

Stworzyła choreografię do pracy Sharon Lockhart, prezentowanej w Polskim Pawilonie na Biennale w Wenecji w 2017 roku. Stworzyła choreografię do serialu Netflixa Altered Carbon. Współpracowała również z Michałem Marczakiem przy teledysku Thoma Yorke’a, Krzysztofem Skoniecznym przy serialu HBO Ślepnąc od świateł oraz z Łukaszem Rondudą przy filmie Serce miłości.

 

Oprócz autorskich spektakli tanecznych, Marta Ziółek ma na swoim koncie także współpracę przy spektaklach dramatycznych. Jest autorką ruchu scenicznego m.in. do Ewelina płacze w reżyserii Anny Karasińskiej w TR Warszawa, Magnolii w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, Nic Krzysztofa Garbaczewskiego w Starym Teatrze w Krakowie oraz Jak być kochaną w reżyserii Leny Frankiewicz w Teatrze Narodowym w Warszawie.

 

Ilona Bekier-Ekwa – polska choreografka, tancerka, nauczycielka jogi, finalistka i choreografka programu „You Can Dance”, twórczyni projektu i spektaklu Womanifesto. Zainspirowana historiami kobiet, które poznała podczas swoich licznych podróży oraz warsztatów w Polsce i za granicą, stworzyła dla nich bezpieczną przestrzeń artystyczną do pracy nad emocjami i ciałem. Zebrała grupę kobiet z różnych środowisk, w różnym wieku, z różnymi doświadczeniami. Dzięki wspólnym treningom znalazły w sobie odwagę, aby podzielić się swymi historiami z publicznością w bardzo intymnym i emocjonalnym przedstawieniu, które łączy w sobie prawdę, taniec, śpiew, obcasy, jogę i teatr. Ponad 20 kobiet z projektu Womanifesto wystąpiło na scenie m.in. w Teatrze Kamienica, Teatrze IMKA oraz na Danz Art Festival na Sycylii, a teraz pracują nad nowym spektaklem.

Spotkanie poprowadzi Agnieszka Obszańska, dziennikarka Trójki – Programu 3 Polskiego Radia.

 

Więcej informacji o festiwalu i cyklu: https://www.herdocs.pl/

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close