
Na zdjęciu: „Yameru maihime_prolog”. Fot. Makoto Onozuka.
W środę 11 listopada dzięki uprzejmości organizatorów XI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych „Mózg Festival” artyści związani z kolektywem Amareya Theatre & Guests – Yuko Kawamoto (Japonia), Katarzyna Pastuszak i Joanna Duda zaprezentują swoje spektakle na scenie Mózgu Powszechnego w Warszawie (Teatr Powszechny, ul. Zamoyskiego 20). O godz. 20.00 japońska artystka Yuko Kawamoto pokaże solową pracę Forest Where Stardust Pikaru, natomiast o godz. 21.00 wystąpią Katarzyna Pastuszak i Joanna Duda (Amareya Theatre & Guests), ze spektaklem Yameru maihime_prolog.
O spektaklach:
Forest Where Stardust Pikaru
Niezliczona ilość żyć przemieniła się w gwiazdy z powodu wielkiego trzęsienia ziemi.
Zaczyna się na nowo mówiąc, że dzieci nie są tylko częścią kolekcji, a właściciele, których dłonie i stopy zostały zwichnięte przez tsunami, nigdy nie zrozumieją.
Gwiezdny był jest zbierany.
Zbiera się ich teraz jak kafelki i kamyczki, ponieważ pył gwiezdny, który się nie wydostał jest teraz przykryty błotem, a ich światło mknęło tak delikatnie.
Matko w ziemi, proszę, bądź cicha.
Yuko Kawamoto – tancerka, choreografka. Od 1991 roku praktykuje butoh (linia Tatsumiego Hijikaty), a jej głównym nauczycielem był Yukio Waguri. W latach 1991-1999 członkini zespołu Yukio Waguri + Kohzensha, w 2000 roku założyła własny zespół Shinonome Butoh
***
Yameru maihime_prolog to pierwsza część tryptyku inspirowanego postacią Tatsumiego Hijikaty – ojca japońskiego tańca butoh. Tytuł projektu odwołuje się do quasi-autobiograficznej powieści autorstwa Tatsumiego Hijikaty pt. Yameru maihime (Tańcząca chora księżniczka). Spektaklem Yameru maihime_prolog Katarzyna Pastuszak otwiera cykl, w którym z jednej strony sięgać będzie do własnego dzieciństwa, z drugiej zaś podejmie dialog z koncepcjami japońskiego artysty.
Projekt Yameru maihime autorstwa Katarzyny Pastuszak zbiega się z publikacją książki pt. Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie autorstwa Pastuszak i stanowi kolejny etap jej poszukiwań na obszarze butoh.
Dialog pomiędzy Pastuszak i Hijikatą jest pogłębiony dzięki współpracy z projektantem kostiumów – Daisuke Tsukuda (The Rebelis), który przygotował oryginalne japońskie kimono farbowane w suchym błocie Tōhoku – regionu, w którym urodził się Hijikata.
Dr Katarzyna Pastuszak (Gdańsk), urodzona w 1980 roku, tancerka, reżyser, teatrolog, tłumacz, w latach 2009-2014 Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. W grudniu 2014 nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka pt. Ankoku butô Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie. Teatr Amareya prowadzony przez Pastuszak został rekomendowany przez jury Polskiej Platformy Tańca 2014 do prezentacji swojej twórczości w ramach bloku „Wizytówka artysty”.
Joanna Duda (Gdańsk), urodzona w 1983 roku, pianistka, kompozytorka, ukończyła szkołę muzyczną im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku. Absolwentka Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (teraz Uniwersytet Muzyczny), specjalność – fortepian (2007). Ukończyła także Policealne Studium Jazzu im. H. Majewskiego w Warszawie (2009). Joanna Duda nawiązała stałą współpracę z Teatrem Amareya, robiąc oprawę muzyczną do spektakli 2 (reż. Katarzyna Pastuszak), Fetish.WTF (reż. Dorota Androsz), Nomadka (reż. Katarzyna Pastuszak), a także do performansu FRAGILE.
Bilety: 20 zł (normalny) / 15 zł (ulgowy)
Więcej informacji i bilety: http://www.festiwal.mozg.pl/warszawa.html#undefined