Siódma odsłona II edycji projektu Scena Tańca Studio, realizowanego przez Teatr Studio oraz Instytut Muzyki i Tańca przy wsparciu Biura Kultury m.st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, odbędzie się w dniach 28-31 lipca 2016 roku. W ramach tej odsłony odbędą się dwie premiery: XXXX w choreografii Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa (28 lipca 2016 roku, godz. 20.00) i HI MARY the lady who sees angels documentary monster w choreografii Kasi Wolińskiej (31 lipca 2016 roku, godz. 18.00). W XXXX cząstki tańczącego ciała Ludwika XIV, Genesis i Xanaxu krążą pomiędzy ciałami performerów, budując choreografię troski, pragnienia, dyscypliny i alienacji. Przedstawienie Kasi Wolińskiej HI MARY stanowi rozwinięcie działań choreograficznych, które artystka prezentowała w kwietniu 2016 roku w Muzeum Sztuki w Łodzi podczas wystawy Układy odniesienia. Choreografia w Muzeum. W ramach wystawy Alex Baczyński-Jenkins pokazał działanie zatytułowane Portal Proxy.
O spektaklu HI MARY:
HI MARY trwa w oczekiwaniu na Ciebie, bo wierzy, że tylko to, co niespełnione pozostaje. To jest nasz czas i sposób, w jaki go spędzamy, to nasz styl życia, nasza praktyka artystyczna, nasza metoda komponowania sytuacji – wszystko naznaczone radykalnym zaangażowaniem w czekanie. Poprzez oczekiwanie na Ciebie próbujemy przekroczyć solowy horyzont pracy. Skoro nie przychodzisz (a przecież mogłabyś w końcu przyjść), oddajemy się słodkiemu obżarstwu, zabawie z białym królikiem i kultywowaniu pamięci o Lionelu Richie.
Ćwiczymy się w gościnności – miękkiej hojności, która pozwala na brak symetrii w wymianie darów i przysług. Przygotowujemy przestrzeń na Twoje przybycie, a Ty wciąż pozostajesz za horyzontem i pozwalasz na siebie czekać. Też miło. Inni mogą rozsiąść się tam, gdzie Ciebie nie ma (jeszcze). Prawie jakbyś sama zrobiła miejsce dla innych swoim nie pojawieniem się. Nie, nie martwimy się, że nie przychodzisz. Trwanie w nadziei na Twoje przyjście karmi nas i katapultuje w obszar wątpliwości, gdzie wszystko można powiedzieć, ale niczego nie można obiecać. Nasze ulubione miejsce.
Czekaliśmy już wiele razy: w Uferstudios, w starej sali balowej na Prenzlauer Bergu, w starej fabryce Heinekena w Kopenhadze, na kamieniu w Limie, w Bibliotece Tańca, w salonie Kuli, w Muzeum Sztuki, na poddaszu Heet Veem, między dwoma kościołami w Kaliszu.
Pewnie będą kolejne szanse na spotkanie, ale w HI MARY the lady who sees angels documentary monster nawołujemy Cię do pojawienia się w heterogenicznej przestrzeni, w zrekonstruowanym z pamięci rajskim ogrodzie, gdzie jest miejsce na sport, grillowane warzywa, miłą choreografię, osobistą i kolektywną transformację i trochę (znowu) muzyki pop. Jeśli nie możesz przyjść, trudno. Ale przyjdź. Będzie jedzenie.
projekt świateł: Hanna Kritten Tangsoo
choreografia: Kasia Wolińska
wykonawcy: Kasia Wolińska, Julia Plawgo, Robert Wasiewicz, Tatiana Kamieniecka, Oleg Dziewanowski, Dorian Batycka
kostiumy: Ewa Wolińska, Kasia Wolińska
DJ: Batycka
czas trwania spektaklu: 50 min
data premiery: 31 lipca 2016
miejsce premiery: Teatr Studio, Warszawa
XXXX
W 1653 roku Ludwik XIV tańczy w Ballet de la Nuit (Balet Nocy). W filmie Król tańczy (Le roi dance) Gérard Corbiau odtwarza ostatnią scenę tego baletu, czyli wschód słońca, taniec który sprawi ze Ludwik XIV przechodzi do historii jako Król Słońce. Zanim Ludwik XIV wejdzie na scenę i zatańczy przed swoim dworem, wypowiada trzy słowa: „Puissance, plaisire, lumiere” – władza, przyjemność, światło, wykonując jednocześnie trzy uwodzicielskie gesty. Jego panowanie to początek ballets de cours – dworskiego tańca obrazującego nie tylko polityczne związki i intrygi dworskie, ale również libido, na którym król budował swoją władzę.
W 1976 roku w Anglii powstaje zespół Throbbing Gristle, pionierzy nurtu industrial. Niedługo potem Genesis P-Oridge nagrywa wraz z zespołem utwór Discipline, który jest pogłosem postępującego odosobnienia w poprzemysłowym świecie.
W pierwszy piątek kwietnia 2016 roku J na przemian tańczy i leży nieprzytomny na kanapie w klubie. Wcześniej bierze kilka tabletek Xanaxu popijając je wódką. Opiekuje się nim Krzysztof, który nad ranem odprowadza go do domu kupując mu po drodze kebaba w wesji extra.
Reżyseria świateł: Wojciech Puś
Wideo/przestrzeń/dramaturgia: Krzysztof Bagiński
Choreografia: Alex Baczyński-Jenkins
Taniec we współpracy z: Ramona Nagabczyńska, Paweł Sakowicz, Luis Rodriguez, Jayson Patterson
***
Scena Tańca Studio
Bilety
– 20 zł / jeden spektakl;
– 35 zł / 45* zł — karnet całodniowy
*od 3 spektakli
Warsztaty:
20 zł / osoba
Zgłoszenia na warsztaty należy przesyłać drogą mailową na adres: lukasz.kustrzynski@teatrstudio.pl do 27 lipca do godz. 12.00.
Bilety do nabycia w kasie Teatru Studio oraz za pośrednictwem strony internetowej Teatru Studio: www.teatrstudio.pl
Kurator: Mateusz Szymanówka
organizatorzy:
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza,
Instytut Muzyki i Tańca
dofinansowano ze środków:
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Miasta Stołecznego Warszawy