Wersja do druku

Udostępnij

Za tydzień, we wtorek 28 października o godz. 19.00, w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (ul. Jazdów 1) odbędzie się premiera solowego spektaklu Renaty Piotrowskiej zatytułowanego Śmierć. Ćwiczenia i wariacje. Przy dramaturgii przedstawienia współpracowała Bojana Bauer, która tak mówi o nim mówi:

 

Śmierć jest jedyną rzeczą, która nie może być doświadczana. Jest nieodwracalnym wydarzenie, z którego nie ma powrotu. Możliwość doświadczania zanika z odejściem osoby. Powyższej myśli filozoficznej, w swoim nowym spektaklu, choreografka i performerka Renata Piotrowska, przeciwstawia doświadczanie teatru, rozumianego przez teoretyczkę Peggy Phelan jako miejsce, w którym społeczeństwo „przygotowuje się na stratę, a w szczególności na śmierć”.

 

Solo Piotrowskiej ucieleśnia tę próbę w sposób bezpośredni. Usiłując zainscenizować spotkanie ze śmiercią, przechodzi przez różne scenariusze tworzące perforamtywny dyptyk, który podróżuje przez wieki (nie)doświadczania śmierci i podczas którego korzysta z artystycznych, kulturowych i społecznych reprezentacji tego nieodwracalnego wydarzenia.

 

Czerpiąc z obserwacji, że współczesne ciało, bardziej niż kiedykolwiek, dąży do przeciwstawienia się umieraniu, a medialna wszechobecność śmierci jest idzie równolegle z usuwaniem jej z codziennego życia, artystka zwraca się w stronę niektórych historycznych zjawisk związanych z problematyką śmierci i umierania, takich jak danse macabre, rytuał, personifikacja, przemoc, gore i erotyka.

 

Wielokrotnie konstruując spotkanie ze śmiercią, poddając ją choreografii jak nieuchwytną partnerkę, poprzez liczne twarze śmierci, Piotrowska tropi współczesne zrozumienie umierania lub jego brak.

 

Bojana Bauer (tłum. Renata Piotrowska)

 

Po spektaklu rozmowa z choreografką i dramaturżką.

 

 

Bilety: wstęp wolny.

Rezerwacja: biuro@burdagstudio.com

 

koncept, choreografia, wykonanie: Renata Piotrowska

dramaturgia: Bojana Bauer

światło: Ewa Garniec

Partnerzy: Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury, Centrum Sztuki Współczesnej – Sala Laboratorium, Narodowe Centrum Tańca w Paryżu, La Briqueterie – CDC du Val-de-Marne, Teatr Soho.

Spektakl powstał w ramach programu „Badanie/produkcja. Rezydencje choreograficzne – taniec w procesie artykulacji“ Fundacji Burdąg dofinansowanego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt badawczy realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca.

Partnerzy programu badawczego: Dwutygodnik.com, taniecPOLSKA.pl
Partner medialny: taniecPOLSKA.pl
Organizacja: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
Produkcja: Dominik Skrzypkowski

 

Podziękowania dla Simona Auffret, Anny Gołdanowskiej, Małgorzaty Ignatowskiej i Marii Stokłosy.

 

Logo Burdąg z pełną nazwą (miniaturka)Logo Teatr SOHO (miniaturka)   Zakochaj się w Warszawie - logo (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close