Wersja do druku

Udostępnij

Za tydzień, w sobotę 29 marca w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się kolejna premiera w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego. Na wieczór baletowy zatytułowany Obsesje złożą się: premierowa choreografia Krzysztofa Pastora Adagio & scherzo, wznowienie Moving Rooms tego samego choreografa oraz Powracające fale Emila Wesołowskiego. To kolejny raz, gdy Polski Balet Narodowy przenosi część innego wieczoru baletowego (Moving Rooms pochodzą ze spektaklu Echa czasu) na scenę kameralną, aby w tych, bardziej intymnych warunkach, prezentować ją publiczności. Wspólnym motywem wszystkich choreografii mają być różnie rozumiane tytułowe obsesje: obsesyjne powracanie tematów muzycznych, obsesyjne poszukiwanie czegoś i samego siebie, obsesyjna powtarzalność działań i emocji.

Premierowa część wieczoru Adagio & scherzo powstała specjalnie dla tancerzy PBN i, jak mówi Krzysztof Pastor, z inspiracji ich osobowościami. Jednym z tematów tej afabularnej choreografii ma być poszukiwanie siebie w związkach międzyludzkich. Bezpośrednią inspiracją była muzyka Franciszka Schuberta – dwie części jego Kwintetu smyczkowego C-dur, D 956. W Adagio & scherzo jako projektantka kostiumów po raz pierwszy wystąpi Marta Fiedler, na co dzień pierwsza solistka PBN. Artystka od wielu lat pracuje przy oprawie kostiumograficznej warsztatów choreograficznych Kreacje odbywających się w Polskim Balecie Narodowym, teraz ma szansę wykorzystać swoje doświadczenia w pracy nad premierą dyrektora warszawskiego baletu. Scenografię i projekcje do tej części wieczoru przygotowała Małgorzata Szabłowska.

Powracające fale Emila Wesołowskiego do muzyki Mieczysława Karłowicza to balet dobrze znany nie tylko widzom stołecznej sceny, ponieważ prezentowany był również w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Teraz uzyska nowy kształt po przeniesieniu na mniejszą scenę. Kameralna przestrzeń (scenografia Boris Kudlička) z charakterystycznym stołem pośrodku, staje się miejscem dramatu dwojga osób – mężczyzny i kobiety, ich trudnego związku, wzajemnych oskarżeń, rozstań i powrotów. Bohaterowie coraz boleśniej ranią się i karzą za własne cierpienie.

Wierni widzowie z pewnością z radością powitają wznowienie choreografii Moving Rooms Krzysztofa Pastora do muzyki Alfreda Schnittkego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Malowany ruchem i światłem (światła Bert Dalhuysen) balet ma wielką siłę energetyczną, wykorzystuje zróżnicowaną motorykę i plastykę ciał tancerzy. Inspiracja muzyką, zjednoczenie z nią tańca jest tu najważniejszą wartością, bardzo mocno oddziałująca na widza. Dyrektor PBN zdradził, że otrzymał propozycje zaprezentowania tej choreografii m.in. w Stanach Zjednoczonych i również z myślą o wyjazdach zagranicznych warszawskiego zespołu powstał wieczór Obsesje – kameralny, łatwy do prezentacji na mniejszych scenach.

Opracowała: Katarzyna Gardzina-Kubała

Kolejne prezentacje odbędą się w dniach: 30 marca, 9 i 10 maja, 14, 15 i 28 czerwca

***

Wieczór baletowy w trzech częściach

Premiera: 29/03/2014

Adagio & Scherzo
prapremiera
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Franz Schubert – Kwintet smyczkowy C-dur, D 956,
część II i III
Scenografia i projekcje: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Marta Fiedler
Światła: Maciej Igielski

Powracające fale
premiera
Choreografia: Emil Wesołowski
Muzyka: Mieczysław Karłowicz
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Irena Biegańska
Światła: Maciej Igielski

Moving Rooms
wznowienie
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Alfred Schnittke – Concerto grosso I
(Cadenza – Rondo – Postludio),
Henryk Mikołaj Górecki – Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40
Kostiumy: Oliver Haller
Światła: Bert Dalhuysen

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close