Wersja do druku

Udostępnij

Lament, jedna z czterech części Tetralogii Holocaustu, choreografii, którą Pola Nireńska pożegnała się z tańcem, po ponad dwóch dekadach wraca na waszyngtońską scenę. Jedno z najważniejszych nazwisk w historii tańca współczesnego przypomną w USA Company | E  i Robert Bondara. Choreograf i tancerz Polskiego Baletu Narodowego na zaproszenie Paula Gordona Emersona, przygotowuje za oceanem autorski projekt taneczny Generations: Poland, który prezentować będzie  wybrane prace twórców czterech pokoleń polskiej muzyki i tańca współczesnego. Wieczór otworzy  Dirge (Lament) , 11-minutowa choreografia, w której Pola Nireńska skonfrontowała  się pod koniec swojego życia z własną historią – uciekającej przed nazistami polskiej Żydówki, a także wojennymi losami swoich bliskich i  doświadczeniem straty.

 

Dyrektor Company |  E  Paul Gordon Emerson w rozmowie z www.washingtonjewishweek.com, przekonuje, że nie tylko wartości artystyczne choreografii, z jej siłą i elegancją miały wpływ na decyzję o przywróceniu spektaklu na scenę. Ważny był też wkład Nireńskiej w rozwój sztuki tańca w Waszyngtonie – miasta, z którym związana była od 1951 roku. To właśnie tu pracowała w lokalnych zespołach baletowych i studiach tańca współczesnego, zapisując się w historii gatunku jako ceniona nauczycielka, choreografka i inspiracja dla kilku pokoleń tancerzy. W odtworzeniu i ożywieniu choreografii pomagała twórcom 71-letnia dziś Rima Faber,  jedna z uczennic Nireńskiej, która w 1990 zagrała w Dirge postać Matki. 

 

 

Amerykańska publiczność  w ramach Generation: Poland  zobaczy także Who let the dogs out Lidii Woś z muzyką Marcina Bryckiego, nowy duet Roberta Bondary z kompozycją fortepianową Pawła Szymańskiego Didi & Gogo oraz kreację zbiorową Air dyrektora Emersona i jego tancerzy z wykorzystaniem drugiej części III Symfonii (Symfonii pieśni żałosnych) Henryka Mikołaja Góreckiego w aranżacji Gavina Stewarta.

 

Didi & Gogo Bondary to, jak czytamy w opisie spektaklu,  praca o wzajemnym przyciąganiu i odrzuceniu, o lęku przed osamotnieniem i nieodpartej potrzebie współistnienia, o zmaganiach dwóch silnych osobowości. Wśród wielu źródeł inspiracji choreografa, poza muzyką Szymańskiego, były również osobiste doświadczenia obu wykonawców, tancerzy Roberta J. Priore i Gavina Stewarta. Jak twierdzi choreograf, chodziło o wykreowanie atmosfery nawiązującej do sztuki Samuela Becketta Czekając na Godota wraz z odniesieniem do osobowości jej bohaterów Vladimira i Estragona, zwanych też Didi i Gogo.  

 

Premiera  zaplanowana jest na 16 marca 2016 roku na scenie Family Theater w Kennedy Center (2700 F St NW).

 

Patronat nad premierą objęła Ambasada Polska w Waszyngtonie. Wspiera ją także Culture.pl.

 

Logo culture.pl (miniaturka)

 

źrodła: www.washingtonjewishweek.pl, Teatr Wielki Opera Narodowa

 

Przedruk za: www.culture.pl

http://culture.pl/pl/wydarzenie/waszyngtonscy-tancerze-w-holdzie-poli-nirenskiej

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close