Wersja do druku

Udostępnij

Od 25 do 27 maja w Auli Artis w Poznaniu Polski Teatr Tańca zaprezentuje Wieczory dziadowskie, powstałe w ramach sezonu Rok Guślarzy. Idea pokazów, nawiązująca do Wieczorów polskich Conrada Drzewieckiego, zakłada trzy różne spektakle, które powstały z inspiracji jednym tekstem – II częścią Dziadów Adama Mickiewicza. Jak deklaruje dyrektorka Polskiego Teatru Tańca, Iwona Pasińska, te trzy spektakle – tak odmienne od siebie, zarówno pod kątem formalnym, jak i tematycznym, mogą stworzyć bardzo ciekawą i niejednoznaczną platformę dyskursu wokół Dziadów, ale także dotknąć tematów związanych z eschatologią, obrzędowością czy narodową tożsamością.

 

Twórcami Wieczorów dziadowskich będą: Kaya Kołodziejczyk oraz wyłonieni podczas otwartego konkursu Aleksandra Dziurosz (współpracująca z reżyserem Tomaszem Szczepankiem) i Tomasz Bazan. Pasińska zwróciła również uwagę, że we wszystkich trzech spektaklach współtwórcami byli także tancerze, którzy dzięki swojej pracy, zaangażowaniu i propozycjom wiele wnieśli do każdej realizacji.

 

Pierwszą premierą będzie spektakl Dziady_Kopia.doc  w reżyserii i choreografii Tomasza Bazana, z udziałem Kornelii Lech, Michała Przybyły, Pawła Malickiego i Dominika Więcka. Jak mówiła podczas konferencji prasowej Anna Królica, współpracująca z Bazanem jako dramaturżka: „W naszym spektaklu są pewne fragmenty tekstu, jednak jest on dekonstruowany, a jednocześnie narzuca swoisty rytm ciałom na scenie. Interesuje nas właśnie ciało – w stanie zagrożenia i rozpadu, także w kontekście rozpadu zbiorowości, wspólnoty. Tomasz Bazan wykorzystuje nowe media, nowe technologie, za które odpowiada Grzegorz Kaliszuk – w czasie spektaklu sczytywane będą fale mózgowe tancerki, użyty zostanie także Oculus, który pozbawia użytkownika punktu odniesienia, wprowadzając go w rodzaj bezczasu.”

Więcej

 

Następnego wieczoru pokazana zostanie praca Aleksandry Dziurosz i Tomasza Szczepanka Niech żywi grzebią umarłych, skupiona na zagadnieniu śmierci i odchodzenia W spektaklu twórcy zastanawiają się, co dzisiaj oznacza dla jednostki i społeczeństwa doświadczenie śmierci. Choreografia, choć dynamiczna i oparta na tańcu grupowym (w tym projekcie bierze udział cały zespół PTT), podejmować będzie tematy niezauważalnego odchodzenia jednostki ze zbiorowości  oraz cykliczności ludzkiego życia, jego nieustannego ruchu.

Więcej

 

Ostatnią premierą będzie Gorycz Kai Kołodziejczyk, w wykonaniu Urszuli Bernat-Jałochy, Jerzego Kaźmierczaka, Kornelii Lech, Pawła Malickiego, Michała Przybyły, Katarzyny Rzetelskiej, Sandry Szatan, Dominika Więcka i Emily Wong. Temat spektaklu powstał z inspiracji cytatem z Dziadów: „Kto nie doznał goryczy ni razu/ Ten nie dozna słodyczy w niebie”. Kołodziejczyk mówiła o tym, że jej spektakl koncentruje się na różnych aspektach goryczy – od zmysłowego,  afektywnego, przez egzystencjalny, po metafizyczny. Inspiracją było także, święte dla Słowian, ziele piołunu, które ma właściwości lecznicze i upajające.  W spektaklu, poza ruchem ciał, ważny będzie także głos i jego wibracje – tancerze, pod opieką Julity Charytoniuk, trenowali wykonywanie pieśni tradycyjnych. Jak zauważyła dramaturżka Daria Woszek: „Dziady to jedyny, poszarpany i pokawałkowany mit polskości, jaki nam pozostał – i choć próbujemy się do niego zbliżyć, mamy świadomość, że to w pełni niemożliwe.”

 

Spektakl zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2017. 
 

 

Więcej

 

Miejsce prezentacji: Aula Artis, Collegium Da Vinci, ul. Kutrzeby 10.

 

Pokazy poprzedzi panel z ekspertami z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza pod tytułem Gdzież oni są? 18 maja o godz. 19.00 (Studio Polskiego Teatru Tańca, ul. Kozia 4 4) naukowcy, badacze i publiczność będą mogli wspólnie zastanowić się i porozmawiać na temat znaczenia Dziadów jako tekstu i Dziadów jako obrzędu (skoncentrowanego na przemijaniu i odchodzeniu) dla kształtowania się polskiej tradycji i narodowości, a także przyjrzeć się, jak tekst Mickiewicza może być aktualizowany w kontekście bieżących wydarzeń społecznych czy politycznych.

 

Opracował: Stanisław Godlewski/taniecPOLSKA.pl

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

 

Bilety: http://bit.ly/2pWMgqA

 

***

 

Więcej informacji: www.ptt-poznan.pl

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close