
Cie. Mathilde Monnier „Records”. Fot. Marc Coudrais
W dniach od 7 lipca do 7 sierpnia 2022 roku, podczas 39. edycji Festiwalu ImPulsTanz – Vienna International Dance Festival, Wiedeń po raz kolejny zamieni się w barwny i tętniący życiem parkiet taneczny. Podczas tegorocznej edycji festiwalu zaprezentowane zostaną 54 produkcje w 20 miejscach. W programie m.in. 15 światowych premier, 23 premiery austriackie, 3 prace klasyczne oraz 10 spektakli z cyklu [8:tension] Young Choreographers’ Series. Wśród wydarzeń towarzyszących znalazły się m.in. pokazy filmów i teledysków, prezentacje książek, instalacje, wystawa i salon festiwalowy ImPulsTanz, który ponownie zagości w Burgtheater Vestibül.
Bilety na wszystkie wydarzenia można nabyć na stronie www.impulstanz.com, telefonicznie pod nr. +43.1.523 55 58-39 oraz osobiście w kasie MuseumsQuartier.
Spektakularna inauguracja w Burgtheater
Tegoroczny festiwal otworzy Vollmond Tanztheater Wuppertal Piny Bausch na skąpanej w deszczu i świetle księżyca scenie Burgtheater. Dwanaścioro tancerek i tancerzy zbada cienką granicę między podświadomością a świadomością w sceneriach przesyconych tęsknotą. W Jungle Book reimagined, Akram Khan Company podda klasyczną powieść Rudyarda Kiplinga współczesnej rewizji, w której Mowgli jest uchodźcą klimatycznym w zniszczonym świecie. W ramach serii Classic, goszcząca na ImPulstTanz w 2021 roku Dada Masilo zaprezentuje przepiękny spektakl The Sacriface, w którym rytualne punkty kulminacyjne tworzą mieszankę potężnego tańca i baletu opartego na tradycjach ludów Tswana. Również w tym roku praca zostanie wykonana z udziałem samej autorki.
Akompaniament muzyczny, szaleńcze akrobacje i instalacje performatywne
Program prezentacji w Volkstheater rozpocznie się od spektaklu ikonicznej Anne Teresy De Keersmaeker i jej zespołu Rosas, tańczącego do Sonat misteryjnych Heinricha Ignaza Franza Bibera, granych na żywo przez skrzypaczkę Amandine Beyer i jej zespół Gli Incogniti. Na tej samej scenie zobaczymy kaskaderskie popisy sylfid w TANZ Florentiny Holzinger, pod kierunkiem wspaniałej Beatrice Cordua, byłej pierwszej tancerki Johna Neumeiera. Jan Lauwers i Needcompany opowiedzą historię o miłości, wojnie i wolności (All the good). W Malam / Night współzałożycielka Needcompany, Grace Tjang wcieli się w diwę cienia, tańcząc w błyszczącej cekinowej sukni na tle somnambulicznej instalacji w budynku Muzeum Sztuki Współczesnej. W przestrzeniach wystawowych pojawią się także Geumhyung Jeong z Korei Południowej oraz artysta dźwiękowy Félix-Antoine Morin z Kanady, akompaniujący Benoît Lachambre’owi w Cathartic Quest.
Niezliczone powody do świętowania
Ultima Vez i Wim Vandekeybus świętują 35-lecie swojego istnienia światową premierą zatytułowaną Scattered Memories oraz pracą Hands do not touch your precious Me. Ponadto na festiwalu zaprezentowane zostaną światowe premiery innych artystek i artystów międzynarodowej sławy (m.in. Ivo Dimchev, Israel Galván) oraz choreografek i choreografów austriackich (m.in. Willi Dorner, Eva-Maria Schaller, Akemi Takeya, Alexander Gottfarb, Philipp Gehmacher, Anne Juren, Tanz*Hotel, Liquid Loft).
Austriackie premiery podczas ImPulsTanz 2022
O tym, że dziś, w czasach popandemicznych, dotyk i bliskość mogą funkcjonować w inny sposób niż bezpośredni kontakt fizyczny, opowie Trajal Harrell w austriackiej premierze pracy The Köln Concert, z muzyką Keitha Jarretta i partiami wokalnymi Joni Mitchell. Podobną tematykę podejmuje Mathilde Monnier w utworze Records, w którym wraz z sześcioma tancerzami wyrusza w podróż przez stany cielesne towarzyszące nam podczas pierwszego lockdownu. Ponadto podczas festiwalu odbędzie się 22 austriackich premier prac innych artystek i artystów, takich jak Jérôme Bel, Clara Furey i Nadia Beugré. Ta ostatnia zaprezentuje również swoją interpretację In a corner the sky surrenders – unplugging archival journeys … # 1 (for nadia) – klasycznej pracy solowej jednej z największych tancerek współczesnych, Robyn Orlin.
Dyskursywne podejścia do możliwych przyszłości
Festiwalowi towarzyszyć będzie VII Konwencja Choreograficzna, która odbędzie się w Volkstheater, Odeonie i MQ-Libelle, zatytułowana In Other Words: A Future. Program Konwencji łączy elementy dyskursywne i artystyczne (od performansów, przez panele, odczyty i inne wydarzenia). Jej formuła powstała w wyniku współpracy Claudii Bosse, Barbary Frischmuth, Stefana Kaegiego, Esther Kinsky, Sergiu Matisa, Elisabeth Tambwe i Stefanie Wenner.
U źródeł młodej choreografii
Podczas tegorocznej edycji festiwalu, w ramach cyklu [8:tension] Young Choreographers’ Series pokazanych zostanie w sumie 10 spektakli. Artystki i artyści z Finlandii, Węgier, Austrii, Senegalu i Brazylii zaprezentują najbardziej aktualne trendy w młodej choreografii. Wystąpią m.in. Djibril Sall, Jerahuni Movement Factory, Ana Pi, Tiran Willemse, Sara Lanner i Susanne Songi Griem. Jedna z ww. osób zostanie wyróżniona nagrodą ImPulsTanz – Young Choreographer’s Award, która zostanie wręczona 7 sierpnia. W skład jury ekspertek i ekspertów tańca wchodzą: tancerz i choreograf Samuel Feldhandler ([8:tension] 2019), badaczka i i teoretyczka Martina Gimplinger oraz dramaturg, kurator, dyrektor teatralny i kierownik festiwalu Haiko Pfost.
Prezentacje z muzyką w tle
Oprócz m.in. Tanztheater Wuppertal Pina Bausch i zespołu Rosa, w programie pojawiają się także inne propozycje inspirowane twórczością muzyczną. W bezpośrednim dialogu z muzyką na scenie wystąpi m.in. Clara Furey, która zatańczy w świetle stroboskopów do żywiołowych dźwięków skomponowanyc przez swojego brata Tomasa. Tiran Willemse zgłębi różnorodność afrykańskiej i afroamerykańskiej męskiej tożsamości w rytm utworów Manuela Rieglera, z kolei Sara Lanner przeanalizuje pola napięć między wydobywaniem zasobów naturalnych a eksploracją danych w duecie choreograficznym z tancerzem Costasem Kekisem, wykonywanym w towarzystwie muzyka Petera Plosa. Maud Blandel, wraz z Mayą Masse i Ensemble Contrechamps, przedstawi nową instrumentalizację i fizyczną interpretację Divertimento K.136 Mozarta. Trajal Harrell wykona mistrzowski utwór taneczny do nagrania prawdopodobnie najsłynniejszego solowego występu fortepianowego wszech czasów – koncertu kolońskiego Keitha Jarretta; prezentację Harrella otworzy krystalicznie czysty głos Joni Mitchell. Z kolei Lenio Kaklea w swoim wyrafinowanym solo Sonatas and Interludes zatańczy do tytułowego utworu Johna Cage’a, skomponowanego w latach 40. ubiegłego wieku. Kaklea podejmuje próbę zwrócenia uwagi na inspirujące choreografki Syvillę Fort i Pearl Primus, współodpowiedzialne za jego sukces, a tym samym zmieni historię w herstorię.