W dniach od 7 lipca do 7 sierpnia 2022 roku, podczas 39. edycji Festiwalu ImPulsTanz – Vienna International Dance Festival, Wiedeń po raz kolejny zamieni się w barwny i tętniący życiem parkiet taneczny. Podczas tegorocznej edycji festiwalu zaprezentowane zostaną 54 produkcje w 20 miejscach. W programie m.in. 15 światowych premier, 23 premiery austriackie, 3 prace klasyczne oraz 10 spektakli z cyklu [8:tension] Young Choreographers’ Series. Wśród wydarzeń towarzyszących znalazły się m.in. pokazy filmów i teledysków, prezentacje książek, instalacje, wystawa i salon festiwalowy ImPulsTanz, który ponownie zagości w Burgtheater Vestibül.

Wersja do druku

Udostępnij

Bilety na wszystkie wydarzenia można nabyć na stronie www.impulstanz.com, telefonicznie pod nr. +43.1.523 55 58-39 oraz osobiście w kasie MuseumsQuartier.

→ Pełny program festiwalu

Spektakularna inauguracja w Burgtheater

Tegoroczny festiwal otworzy Vollmond Tanztheater Wuppertal Piny Bausch na skąpanej w deszczu i świetle księżyca scenie Burgtheater. Dwanaścioro tancerek i tancerzy zbada cienką granicę między podświadomością a świadomością w sceneriach przesyconych tęsknotą. W Jungle Book reimagined, Akram Khan Company podda klasyczną powieść Rudyarda Kiplinga współczesnej rewizji, w której Mowgli jest uchodźcą klimatycznym w zniszczonym świecie. W ramach serii Classic, goszcząca na ImPulstTanz w 2021 roku Dada Masilo zaprezentuje przepiękny spektakl The Sacriface, w którym rytualne punkty kulminacyjne tworzą mieszankę potężnego tańca i baletu opartego na tradycjach ludów Tswana. Również w tym roku praca zostanie wykonana z udziałem samej autorki.

Akompaniament muzyczny, szaleńcze akrobacje i instalacje performatywne

Program prezentacji w Volkstheater rozpocznie się od spektaklu ikonicznej Anne Teresy De Keersmaeker i jej zespołu Rosas, tańczącego do Sonat misteryjnych Heinricha Ignaza Franza Bibera, granych na żywo przez skrzypaczkę Amandine Beyer i jej zespół Gli Incogniti. Na tej samej scenie zobaczymy kaskaderskie popisy sylfid w TANZ Florentiny Holzinger, pod kierunkiem wspaniałej Beatrice Cordua, byłej pierwszej tancerki Johna Neumeiera. Jan Lauwers i Needcompany opowiedzą historię o miłości, wojnie i wolności (All the good). W Malam / Night współzałożycielka Needcompany, Grace Tjang wcieli się w diwę cienia, tańcząc w błyszczącej cekinowej sukni na tle somnambulicznej instalacji w budynku Muzeum Sztuki Współczesnej. W przestrzeniach wystawowych pojawią się także Geumhyung Jeong z Korei Południowej oraz artysta dźwiękowy Félix-Antoine Morin z Kanady, akompaniujący Benoît Lachambre’owi w Cathartic Quest.

Niezliczone powody do świętowania

Ultima Vez i Wim Vandekeybus świętują 35-lecie swojego istnienia światową premierą zatytułowaną Scattered Memories oraz pracą Hands do not touch your precious Me. Ponadto na festiwalu zaprezentowane zostaną światowe premiery innych artystek i artystów międzynarodowej sławy (m.in. Ivo Dimchev, Israel Galván) oraz choreografek i choreografów austriackich (m.in. Willi Dorner, Eva-Maria Schaller, Akemi Takeya, Alexander Gottfarb, Philipp Gehmacher, Anne Juren, Tanz*Hotel, Liquid Loft).

Austriackie premiery podczas ImPulsTanz 2022

O tym, że dziś, w czasach popandemicznych, dotyk i bliskość mogą funkcjonować w inny sposób niż bezpośredni kontakt fizyczny, opowie Trajal Harrell w austriackiej premierze pracy The Köln Concert, z muzyką Keitha Jarretta i partiami wokalnymi Joni Mitchell. Podobną tematykę podejmuje Mathilde Monnier w utworze Records, w którym wraz z sześcioma tancerzami wyrusza w podróż przez stany cielesne towarzyszące nam podczas pierwszego lockdownu. Ponadto podczas festiwalu odbędzie się 22 austriackich premier prac innych artystek i artystów, takich jak Jérôme Bel, Clara Furey i Nadia Beugré. Ta ostatnia zaprezentuje również swoją interpretację In a corner the sky surrenders – unplugging archival journeys … # 1 (for nadia) – klasycznej pracy solowej jednej z największych tancerek współczesnych, Robyn Orlin.

Dyskursywne podejścia do możliwych przyszłości

Festiwalowi towarzyszyć będzie VII Konwencja Choreograficzna, która odbędzie się w Volkstheater, Odeonie i MQ-Libelle, zatytułowana In Other Words: A Future. Program Konwencji łączy elementy dyskursywne i artystyczne (od performansów, przez panele, odczyty i inne wydarzenia). Jej formuła powstała w wyniku współpracy Claudii Bosse, Barbary Frischmuth, Stefana Kaegiego, Esther Kinsky, Sergiu Matisa, Elisabeth Tambwe i Stefanie Wenner.

U źródeł młodej choreografii

Podczas tegorocznej edycji festiwalu, w ramach cyklu [8:tension] Young Choreographers’ Series pokazanych zostanie w sumie 10 spektakli. Artystki i artyści z Finlandii, Węgier, Austrii, Senegalu i Brazylii zaprezentują najbardziej aktualne trendy w młodej choreografii. Wystąpią m.in. Djibril Sall, Jerahuni Movement Factory, Ana Pi, Tiran Willemse, Sara Lanner i Susanne Songi Griem. Jedna z ww. osób zostanie wyróżniona nagrodą ImPulsTanz – Young Choreographer’s Award, która zostanie wręczona 7 sierpnia. W skład jury ekspertek i ekspertów tańca wchodzą: tancerz i choreograf Samuel Feldhandler ([8:tension] 2019), badaczka i i teoretyczka Martina Gimplinger oraz dramaturg, kurator, dyrektor teatralny i kierownik festiwalu Haiko Pfost.

Prezentacje z muzyką w tle

Oprócz m.in. Tanztheater Wuppertal Pina Bausch i zespołu Rosa, w programie pojawiają się także inne propozycje inspirowane twórczością muzyczną. W bezpośrednim dialogu z muzyką na scenie wystąpi m.in. Clara Furey, która zatańczy w świetle stroboskopów do żywiołowych dźwięków skomponowanyc przez swojego brata Tomasa. Tiran Willemse zgłębi różnorodność afrykańskiej i afroamerykańskiej męskiej tożsamości w rytm utworów Manuela Rieglera, z kolei Sara Lanner przeanalizuje pola napięć między wydobywaniem zasobów naturalnych a eksploracją danych w duecie choreograficznym z tancerzem Costasem Kekisem, wykonywanym w towarzystwie muzyka Petera Plosa. Maud Blandel, wraz z Mayą Masse i Ensemble Contrechamps, przedstawi nową instrumentalizację i fizyczną interpretację Divertimento K.136 Mozarta. Trajal Harrell wykona mistrzowski utwór taneczny do nagrania prawdopodobnie najsłynniejszego solowego występu fortepianowego wszech czasów – koncertu kolońskiego Keitha Jarretta; prezentację Harrella otworzy krystalicznie czysty głos Joni Mitchell. Z kolei Lenio Kaklea w swoim wyrafinowanym solo Sonatas and Interludes zatańczy do tytułowego utworu Johna Cage’a, skomponowanego w latach 40. ubiegłego wieku. Kaklea podejmuje próbę zwrócenia uwagi na inspirujące choreografki Syvillę Fort i Pearl Primus, współodpowiedzialne za jego sukces, a tym samym zmieni historię w herstorię.

Dada Masilo/ The Dance Factory „The Sacrifice”. Fot. John Hogg

Dada Masilo/ The Dance Factory „The Sacrifice”. Fot. John Hogg

Tanztheater Wuppertal Pina Bausch „Vollmond. Ein Stück von Pina Bausch”. Fot. Vladimir Lupovskoy

Tanztheater Wuppertal Pina Bausch „Vollmond. Ein Stück von Pina Bausch”. Fot. Vladimir Lupovskoy

Jan Lauwers / Needcompany „All the good”. Fot. Phile Deprez

Jan Lauwers / Needcompany „All the good”. Fot. Phile Deprez

Cie. Mathilde Monnier „Records”. Fot. Marc Coudrais

Cie. Mathilde Monnier „Records”. Fot. Marc Coudrais

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close