Instytut Grotowskiego zaprasza na premierę spektaklu „Camille” w wykonaniu Kamili Klamut oraz Mariany Sadovskiej. Aktorki przedstawią historię Camille Claudel – rzeźbiarki, siostry Paula Claudela oraz towarzyszki życia i twórczości Augusta Rodina, która zmarła siedemdziesiąt lat temu. Ostatnie trzydzieści lat swojego życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Kamila Klamut w ten sposób wypowiada się o bohaterce przedstawienia: Myśląc o niej, przywołuję niektóre fakty z jej życia i zastanawiam się, jak je nazwać, ubrać we własną wrażliwość. Oto przyjazd dawno niewidzianej przyjaciółki wywołuje kaskadę wspomnień.
Moje – myślałam; ja – myślałam; tamci – myślałam; ich – myślałam
– oto się piętrzy
twardo przed światem
wrogi
forteczny
wał
barykadą –
tak nas rozdziela: mnie i resztę słów nieprzebyty, nieufny nawał;
głową o mur nie przebijesz ściany.
Zamknięto pokój.
Samotność.
Fragment wiersza Zuzanny Ginczanki Zza barykad z tomiku Udźwignąć własne szczęście
Spektakl bedzie można zobaczyć od 27 lutego do 1 marca o godz. 19.00 w Sali Teatru Laboratorium.
Kamila Klamut od lat ściśle związana jest z Ośrodkiem Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, następnie (od 2007 roku) z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Na zaproszenie Grzegorza Brala i Anny Zubrzyckiej w 1996 roku uczestniczyła w pracach nad powołaniem Teatru Pieśń Kozła. Od 1999 roku współpracuje z Jarosławem Fretem, z którym wyprawiała się do różnych zakątków świata w poszukiwaniu najstarszych zachowanych form muzyki. Jest współinicjatorką powstania Teatru ZAR.
Mariana Sadovska to znakomita pieśniarka i aktorka ukraińska. W swojej pracy czerpie z bogatej ukraińskiej tradycji muzycznej. Materią jej twórczości są głównie ukraińskie pieśni ludowe, istotą jej działań scenicznych natomiast to, co dzieje się na styku tych pieśni i jej całkowicie nieludowej, współczesnej i wspartej niezwykłymi możliwościami głosowymi wyobraźni artystycznej. Obwołana przez krytyków muzycznych „ukraińską Björk”, spędziła w Polsce dziesięć lat, pracując jako aktorka Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Od kilku lat buduje solową karierę, koncertując na całym świecie. W 2013 roku otrzymała najbardziej prestiżową nagrodę niemieckiej branży muzycznej RUTH, przyznawaną w kategorii folk, etno i world music, a także zadebiutowała kompozycją requiem „Czarnobyl. Żniwa”, które zostało przez nią wykonane wraz z muzykami z Kronos Quartet na scenie Teatru Narodowego w Kijowie oraz w Lincoln Center w Nowym Jorku. Opracowała muzykę do spektaklu „Camille”.
Moje – myślałam; ja – myślałam; tamci – myślałam; ich – myślałam
– oto się piętrzy
twardo przed światem
wrogi
forteczny
wał
barykadą –
tak nas rozdziela: mnie i resztę słów nieprzebyty, nieufny nawał;
głową o mur nie przebijesz ściany.
Zamknięto pokój.
Samotność.
Fragment wiersza Zuzanny Ginczanki Zza barykad z tomiku Udźwignąć własne szczęście
Wykonanie: Kamila Klamut i Mariana Sadovska
Muzyka: Mariana Sadovska
Współpraca reżyserska: Mariana Sadovska, Carol Brinkmann Ellis, Vivien Wood, Alexandra Kazazou
Światła: Bartosz Radziszewski
Współpraca scenograficzna: Bajka Tworek
Rzeźby wykonały: Marianna Lisiecka i Magdalena Węgrzyn
Charakteryzacja wykonana przez studentów Akademii i Studium Fryzjerstwa Filmowego i Kreatywnego oraz Wizerunku Teatralno-Filmowego we Wrocławiu
Czas trwania: 50 minut
W spektaklu wykorzystano fragmenty listów Camille Claudel w tłumaczeniu Marie Magneron oraz wiersze Zuzanny Ginczanki.
Specjalne podziękowania dla Jarosława Freta.
Spektakl dedykuję mojej Siostrze. / Kamila Klamut
Bilety w cenie 15 zł do nabycia na portalu biletin.pl lub w sekretariacie Instytutu Grotowskiego. Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320.