Wersja do druku

Udostępnij

Daisuke Yoshimoto, Kyokatabira ciała

Kyokatabita to kimono w kolorze białym, zwykle z lnu lub bawełny, w które ubiera się zmarłych do pogrzebu w obrządku buddyjskim.


Łaskawa pani, jeśli pani jest doświadczonym lekarzem, to ja jestem doświadczonym chorym.
Fiodor Dostojewski:Bracia Karamazow

Ja jestem pacjentem z butō – zakażonym nieznaną bakterią, zwaną właśnie „butō”.


Kyokatabira ciałajest utkana nićmi, którymi są: prawda, groteska, ruina, chwała i nędza, głupota, godność ciała, niezdarność, pragnienie, piękno, fałsz, nieznane, ambicja, mrok, bakterie, Eros, sacrum i profanum, absurd, eleganckie okrucieństwo, 13-krotne pogrzebanie Daisuke w 2012 roku, urojenie, idiota, bieg, szał, napięcie, chora tancerka księżna, zdrada, samotność itd. Diagnoza, osłabienie duszy i ciała. A teraz pospacerujemy w trumnie.

Istotą butō jest zaproszenie widzów do odzwierciedlenia swojego serca. Ekstremalne zwolnienie ruchu zmusza ich do zagłębienia się w nie, nie pozwalając na zatrzymanie się na powierzchni. Butō nie jest czymś, co odwołuje się do pewnej idei, czy wyraża określone emocje, nie jest także medytacją. Jednak po zakończeniu spektaklu widzom dane jest zaznać ciszy, pokoju w sercu i piękna.


Daisuke Yoshimoto: Mam nadzieję, że moje butō symbolizuje i dziedziczy nagromadzoną ludzką energię. Przez mój taniec pragnę wyrazić upływ czasu. Pragnę konfrontować się ze samym sobą, a nie z dziełem; rozmawiać swoim sercem ze swoim ciałem. Tańczę taniec skrajnie osobistego „ja”, tańczę upływ czasu, który może być jedynie ułamkiem utkanym przez trzydzieści lat.


Kei Ishikawa, Beyer

Dźwięki etiud z muzycznego elementarza Beyera, niemieckiego pianisty, mieszają się z echem chichotu i rosy.

Kostiumy: Daisuke Tsukuda
Dźwięk, światła: Kei Ishikawa


Kei Ishikawaurodziła się w październiku 1986 roku w Japonii. Od czwartego roku życia tańczyła balet klasyczny, w 2007 spotkała Daisuke Yoshimoto. Wystąpiła m.in. w spektakluOdejście marnotrawnej córkiw reżyserii Daisuke Yoshimoto (2008) orazŻegnaj, mój Syriuszu(2010).

Ritsuko Takahashi, Stuletni zegar

Wspomnienie dryfuje od stu lat. Ulega zmianom. Ruchome oczy. Bicie serca. Robaczek świętojański. Jakie jest twoje najstarsze wspomnienie?

Kostiumy, dźwięk, światła: Ritsuko Takahashi


Ritsuko Takahashi– aktorka, przez pięć lat grała w sztukach Shūji Terayamy, od 2007 roku tancerka butō, uczennica Daisuke Yoshimoto. Autorka cykluHistoria panny R, w skład którego wchodzą spektakleNostalgia(2008) orazPo drugiej stronie rzeki(2009). W 2010 roku uczestniczyła w przeglądzie tańca butō „Kobiety butō”, zorganizowanym przez Instytut Grotowskiego.


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close