Spektakle, wykłady i pokazy – między innymi w ramach Nocy Muzeów – to wydarzenia, na które zaprasza w maju Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Wersja do druku

Udostępnij

Maj w Instytucie Grotowskiego rozpocznie się kameralnym spektaklem Nikt nie spotyka nikogo, w którym Mertcan Semerci i Aleksandra Kugacz-Semerci pytają, czy urzeczywistnianie własnej tożsamości zachodzi poprzez obecność drugiego człowieka.

Druga połowa maja utrzyma się w tonie naukowym. Małgorzata Dziewulska wygłosi wykład o specyfice dekoracji u Jerzego Grzegorzewskiego. Następnie – podczas Nocy Muzeów – o działalności Instytutu opowie dyrektorka programowa Monika Blige. Wtedy też odbędzie się pokaz rejestracji filmowej legendarnego spektaklu Akropolis (wprowadzenie: Tobiasz Papuczys).

Koniec maja to powrót do teatru. Historja Doroty Bator zabierze publiczność w magiczny świat bajarzy i ich historii. Warto zostać również na wydarzeniach mu towarzyszących – w tym na wydarzeniu w języku ukraińskim – Czas na opowieść | Час для оповідань. Następnie zostanie zaprezentowany spektakl Uwaga, który porusza między innymi kwestie barw jako bodźca w sztuce choreograficznej. Ostatnim majowym wydarzeniem będzie premierowy spektakl Teatru ZAR Medee/Mojry poświęcony uchodźcom i poruszający całą gamę zagadnień związanych z tym zjawiskiem.

Program wydarzeń majowych:

Czwartek–piątek, 5–6 maja 2022, godz. 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Nikt (nie) spotyka Nikogo
Spektakl Aleksandry Kugacz-Semerci i Mertcana Semerci

Istniejemy w istnieniu Innych. Dzięki założeniu, że istnieje TY, nabieramy pewności co do istnienia JA. Nawet wtedy, kiedy TY zmienia się w ON. Nawet wtedy, kiedy nie zauważamy tego. Nawet wtedy, kiedy nie jesteśmy już w stanie odróżnić TY od ON.
Jesteśmy częściami własnych historii tworzonych dla siebie nawzajem. Tworzonych w głowach, które wciąż zasypiają obok siebie, lecz śnią zawsze osobno.
Czy dla potwierdzenia i urzeczywistnienia własnej tożsamości potrzebny jest nam inny, stale obecny człowiek, który jest świadkiem naszej egzystencji, naszego umierania i zapominania? Ciągłego odchodzenia.
Wychodzimy.

Wstęp płatny

***

Piątek, 13 maja 2022, godz. 17.00

Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, przejście Żelaźnicze
Jerzy Grzegorzewski: Stare dekoracje realne i wirtualne
Wykład Małgorzaty Dziewulskiej w ramach OUP

O Jerzym Grzegorzewskim mówiono, że zajmował się iluzją czasu psychicznego. Jego bohaterowie zwykle nie mogli przekroczyć jakiegoś progu, gubili się w świecie pełnym niespójnych struktur. W rezultacie przedstawiał on życie jako coś dziwnego, co może nawet dzieje się bez naszego udziału. W działaniu scenograficznym korzystał często z mechanizmów o z góry zaprogramowanych czynnościach. Używał kurtyny jako nieznanego, nieodwołalnego mechanizmu. Oczekiwał, że widz sam zaktualizuje rzeczywistość teatru na granicy realnego i wirtualnego.

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

***

Noc Muzeów w Instytucie Grotowskiego:

Sobota, 14 maja 2022, godz. 17.00 i 20.00
Czytelnia im. Ludwika Flaszena
Laboratorium humanistyki
Opowieść Moniki Blige o historii i bieżącej działalności Instytutu Grotowskiego

Od kiedy działa Instytut Grotowskiego? Czym się właściwie zajmuje? Gdzie się mieści? Jaki ma związek z Jerzym Grotowskim? Na te i inne pytania odpowiedzi udzieli Monika Blige – zastępczyni dyrektora ds. programowych, pracująca w Instytucie od 17 lat.

***

Sobota, 14 maja 2022, godz. 18.00 i 21.00
Sala Teatru Laboratorium
Akropolis nasze
Rejestracja filmowa spektaklu Akropolis Teatru Laboratorium, wprowadzenie: Tobiasz Papuczys

Prezentacja rejestracji spektaklu Akropolis, w reżyserii Jerzego Grotowskiego, który jest uznawany za swoistą materializację „teatru ubogiego” i wciąż zaliczany do kanonu arcydzieł teatru XX wieku. Spektakl, który po raz pierwszy pokazano w październiku 1962 roku, podlegał w ciągu następnych miesięcy i lat licznym zmianom (warianty: I, II, III, IV, V).

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

***

Piątek–sobota, 20–21 maja 2022, godz. 19.00

Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Historja
Spektakl dokumentalny w reż. Doroty Bator w ramach „Teatru na faktach”

21 maja po spektaklu – ok. godz. 20.40 – odbędzie się dyskusja Terapeutyczna moc obecności i opowieści z udziałem Roksany Pietruczanis, Katarzyny Jackowskiej-Enemuo, Małgorzaty Litwinowicz. Poprowadzi ją Agnieszka Zientarska.

Czy słowa naprawdę kształtują rzeczywistość?
Są kraje, w których sztuka opowiadania historii jest traktowana na równi z muzyką, teatrem i filmem. Choć w Polsce to zjawisko nie jest tak popularne, możemy spotkać wiele wrażliwych i ciekawych osób, które pielęgnują i rozwijają tę dziedzinę sztuki. To właśnie im przyglądamy się na scenie.

Scenariusz oparty jest na spisanych rozmowach z bajarzami, opowiadaczami i ludźmi zajmującymi się baśniami w Polsce. Bazuje na opowieści o utracie, która odpowiada prawdziwym wydarzeniom z życia jednej z bohaterek przedstawienia. Spektakl łączy teatr dokumentalny z teatrem formy.

Wstęp płatny

W ramach spektaklu zapraszamy na wydarzenia towarzyszące:

W co się bawić (piątek, 20 maja, 16.00–17.00) – warsztaty prowadzone przez Witolda Roya Zalewskiego oraz Czas na opowieść (sobota, 21 maja, godz. 16.00–17.00) – spotkanie w języku ukraińskim z Roksaną Pietruczanis.

***

Niedziela, 22 maja 2022, godz. 19.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Uwaga
Spektakl Teatru o.de.la

Choreografia konstruowana na zasadzie bodziec–reakcja, gdzie bodźcem dla tancerza są barwy. Goethe jako pierwszy badał oddziaływanie barw na organizm człowieka (wpływ fizjologiczny) i na jego emocje (wpływ psychologiczny). Według niego światło, barwa i emocje tworzą łańcuch przyczynowo-skutkowy.

Prezentowana praca choreograficzna jest próbą zrozumienia tego zjawiska. Twórcy koncentrują się na szukaniu w sobie wibracji wywołanych przez wizualizację koloru, sprawdzają, jak rezonuje on z innym, szukają rytmu barwnego w tryptykach.

Wstęp płatny

***

Piątek–niedziela, 27–29 maja 2022, godz. 19.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Medee/Mojry – premiera
Spektakl Teatru ZAR

Medee/Mojry to próba zbudowania poprzez spektakl/instalację pola pamięci; próba połączenia aktorów i widzów wspólnym wysiłkiem – odpominaniem, anamnezą, dzięki, której można nie tyle przedstawiać (tworzyć i odbierać przedstawienie), a raczej uaktywnić te pokłady naszego człowieczeństwa, które dzieli się wzajemnie bez względu na dzielące nas granice, bez względu na naszą kulturową tożsamość czy przynależność społeczną i dzięki czemu można powołać w sobie „świadka”.

Medee/Mojry są poświęcone uchodźcom i ich bezgłośnej historii. Pierwsza część instalacji przywołuje ścieżki emigracji, które biegły do brzegów Europy przez Morze Śródziemne. Druga część dedykowana jest uchodźcom, którzy ratują swoje życie w związku z wojną w Ukrainie.

Wstęp płatny

Więcej informacji o wydarzeniach: link

Noc Muzeów. Graf. materiały własne organizatora

„Historja” – reż. Dorota Bator. Fot. Tobiasz Papuczys

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close