Wersja do druku

Udostępnij

19 kwietnia 2015 roku o godzinie 19.00 Centrum Inicjatyw Artystycznych (ul. Tęczowa 79/81, Wrocław) zaprasza na pokaz Gatunków chronionych – projektu partycypacyjnego Bytomskiego Teatru Rozbark, na który składają się film dokumentalny i performans ruchowy. Projekt łączy dwie formy, mówi o różności i równości bez nachalnej dydaktyki. Gatunki są dynamiczne, nieustannie poszukują języka, w którym mogą opowiedzieć o alternatywnych ciałach tu i teraz: w zastanym czasie i w danych okolicznościach przyrody. Z początku był to projekt opowiadający o ciałach i o tym, jak się na nie patrzy. Z biegiem czasu Gatunki stały się interdyscyplinarną opowieścią o tożsamościach, o poszukiwaniu prawdy o sobie w nie do końca przygotowanym na nasze przyjęcie świecie. Gatunki chronione stanowią projekt społeczny, który dzięki formule kino dokumentalne + taniec, zaprasza w progi rezerwatu każdego, nawet najdziwniejszego widza.

 

Czworo tancerzy w niezwykłej przestrzeni śląskich Mazur. Wybór miejsca nie jest przypadkowy, rezerwat przyrody, gatunki, które by przeżyć muszą zostać objęte ochroną państwa i młodzi ludzie o alternatywnej motoryce. Choreografia skomponowana dla zaangażowanych w projekt tancerzy, stawia przed nimi nie tylko wyzwania ruchowe, ale również aktorskie. Gatunki chronione są próbą krytycznej refleksji na temat sposobu postrzegania osób o alternatywnej motoryce, bez nadużywanych w mediach narracji „ofiary” albo „superbohatera”. 

 

W Gatunkach…, jak i w przyrodzie następują naturalne mechanizmy obronne. Bohaterowie odnajdują prawdę o swoich ciałach gdzieś na styku performansu scenicznego i realnego życia. W zderzeniu z codziennymi doświadczeniami, scena staje się dla nich bezpiecznym schronieniem, rezerwatem, jedynym miejscem, gdzie mogą szczerze, choć nie bez lęku, opowiedzieć o swojej tożsamości.

 

Z recenzji:

„Po licznych medialnych wypowiedziach Rafała Urbackiego dotyczących reprezentacji osób o alternatywnej motoryce, można było się poczuć w impasie poprawności politycznej. Jak bowiem mówić o niepełnosprawnych fizycznie bez wchodzenia w retorykę superbohaterską lub martyrologiczną? Słowa w działaniu.”
http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/sila-spojrzenia.html

 

Gatunki chronione wolne są od laurkowej wzniosłości, co stanowi ich największy atut. Można co prawda mówić o swoistej afirmacji, ale nie należy jej mylić z próbą uświęcenia kalectwa. Jeśli bowiem performerzy coś afirmują, dalekie jest to od, skazanego na śmieszność, lubowania się w niepełnosprawności. Mamy zaś do czynienia z prezentowaniem dumy czerpanej z fizycznych, swoją drogą naprawdę imponujących, możliwości niedoskonałych ciał.”

 

„Kleczewska w wywiadzie udzielonym niegdyś Krystynie Duniec wyrażała niedosyt w kwestii obecności ciał zdeformowanych, a więc ciekawych, na scenach teatralnych. Rozprawiając o owym braku, powoływała się na sztuki wizualne oraz na Żmijewskiego. Z przekonaniem mówiła o teatrze jako agorze, w której prawo głosu powinny mieć wszystkie rodzaje cielesności, również tej okaleczonej. Aż chciałoby się powiedzieć – »i wtedy przyszedł Rafał Urbacki«.”
http://www.teatralia.com.pl/kurwa-ty-nie-masz-reki-gatunki-chronione/

 

Więcej

 

Bilety: 20zł

 

Pokaz Gatunków chronionych w Centrum Inicjatyw Artystycznych jest częścią projektu Gatunki chronione, który został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2015.

 

Więcej informacji:  www.scenadlatanca.pl

 

Logo Scena dla tańca (miniaturka)   IMIT (miniaturka)

 

Patronat medialny:

 

Logo TVP Kultura (miniaturka)

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close