Wersja do druku

Udostępnij

Od niedzieli 22 września do środy 25 września w Sali Laboratorium Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu (Rynek Ratusz 27) można oglądać solowe spektakle aktorek związanych ze Studiem Matejka. Reżyserem obu prac jest założyciel Studia, Matej Matejka. W dniach 22-24 września o godz. 19.00 przedstawienie Gemy Galiany The Woman Decomposed, inspirowane Księgą niepokoju Bernarda Soaresa, pomocnika księgowego w Lizbonie Fernanda Pessoi i Wilkiem stepowym Hermanna Hessego:

Kobieta w „The Woman Decomposed”
rozpada się i odbudowuje, wciąż na nowo.
Nie towarzyszą temu ani akceptacja, ani odrzucenie. Obserwuje siebie, jak przegląda się w lustrze własnej samotności.

Kobieta w The Woman Decomposed”
rozpada się i odbudowuje, wciąż na nowo – dla przyjemności, bólu, rozczarowania, buntu, pytań, miłości i wolności.

Natomiast w dniach 24 i 25 września (kolejno godz. 20.00 i 19.00) wystąpi Alexandra Kazazou ze spektaklem Charmolympi, zbudowanym z osobistych historii aktorki, wyrażonych poprzez ekspresję ciała. Tam bowiem, gdzie kończy się możliwość wyrażania za pomocą słowa, rodzi się opowieść wypływająca z cielesności: „w opowieści wypływającej z cielesności można odnaleźć brakujące odłamki siebie, dzięki którym można wyjść z egzystencjalnego kryzysu, z zerowego punktu istnienia – wrócić do siebie, do życia lub śmierci. Przedstawienie to swoista mapa myśli kobiety walczącej z niepewnością, co jest snem, a co niezrozumieniem siebie w rzeczywistości”. Greckie słowo „charmolypi” odnosi się do dwoistości, która tkwi u źródeł ludzkiego doświadczenia. W wolnym tłumaczeniu oznacza „słodko-gorzki” lub „radosny smutek”. W języku potocznym, często mówi się, że „charmolypi” mają ludzie starsi, znaczy to, że są bogaci w doświadczenia życiowe.

Więcej:


Gema Galiana The Woman Decomposed

Alexandra Kazazou Charmolypi



Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowa. Celem Studia Matejka nie jest stworzenie czegoś „odmiennego” od istniejących praktyk performatywnych i systemów treningowych. Traktujemy istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań pedagogicznych i twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności, i włączamy je do powstającej pracy.

Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) – wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień. Nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest dziewiętnaście osób z jedenastu krajów.

Więcej informacji na: www.studiomatejka.com.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close