Wersja do druku

Udostępnij

Tegoroczna edycja interdyscyplinarnego Avant Art Festival koncentruje się wokół programu teatralno-performatywnego. Wszystkie prezentacje odbywać się będą w Imparcie (ul. Mazowiecka 17). Warto tu wymienić m.in. spektakl Midwhite (6 października) Teatru Derevo założonego przez Antona Adasinsky’ego. Przedstawienia tej grupy, prezentowane na wszystkich kontynentach, należą dziś do klasyki współczesnego teatru eksperymentalnego. Derevo wypracowało własny, ekstrawagancki styl narracji, pełen zaskakujących konceptów, fabularnej dezynwoltury, nieustannego balansowania między skrajnościami, wreszcie zdumiewającego swą perfekcją, oryginalnego aktorstwa.

Na festiwalu zagości również sztuka performasu. W tym nurcie pokazany zostanie m.in. performans Yanna Marussicha (znanego polskim widzów z występów w Poznaniu i Lublinie) Glassed (11 października). To performans polegający na stopniowym unoszeniu i opuszczaniu szklanego klosza w formie sześcianu, we wnętrzu którego tkwi człowiek, odwołuje się do idei Ecce Homo. Ukazuje mężczyznę bez głowy, jakby przed momentem kawałki szkła lub elżbietański kołnierz wokół szyi nieszczęśnika dokonały bezwzględnej dekapitacji. To opowieść o momencie strachu. Ból odczuć może również widz. Urodzony w 1966 roku Yann Marussich jest twórcą ponad trzydziestu performance’ów, dyrektorem programowym specjalizującym się w tańcu współczesnym w Théâtre de l’Usine w Genewie i założycielem ADC Studio Genewa. W 2008 roku został laureatem prestiżowej nagrody Ars Electronica w kategorii sztuk hybrydowych. W swoich performance’ach wciela się w postać fakira, którego ciało i umysł są przeciwstawione przeróżnym ekstremalnym, wypełnionych przemocą i skrajnościami sytuacjom. Czasami jego głowa zamknięta jest w pojemniku z rozbitym szkłem, na jego szyi zawieszona jest zaciśnięta sznurowa pętla, a ciało zostaje wydane na pastwę żywych mrówek czy węży lub też kłute metalowymi gwoździami. Autorem i wykonawcą na żywo ścieżki dźwiękowej towarzyszącej Glassed jest Arturo Corrales – pochodzący z Salwadoru kompozytor, dyrygent, instrumentalista i wykładowca akademicki.

Na wrocławskim festiwalu wystąpi także Sebastian Kurth – współzałożyciel OpenCompany, inicjatywy łączącej taniec współczesny z techniką stepowania. Jego solowe realizacje łączą w sobie cechy tańca, performansu i instalacji galeryjnej. Charta Corpori: remeasured (12 października) bazuje na analizie i obserwacji ludzkiego ciała. Ciała, jak narzędzia, określają przestrzeń i kreują krajobraz, w którym poruszają się performerzy. Taniec określa granice wszelkiego ruchu jako podstawy wszystkiego i jako najprostszej ludzkiej formy ekspresji. Towarzysząca artystom muzyka projektu Pan Sonic pełni tu funkcję tkanki łącznej, która zespala przestrzeń performansu z publicznością, pogłębiając doznania widzów.

Natomiast performans frictionmakesfrictionmakers (13 października) to z kolei twórczy dialog czterech artystów z trzech różnych krajów. Opiera się nie tylko na fuzji kulturowej, ale także na połączeniu różnych dziedzin sztuki i sposobów jej kreowania, bo do spotkania dochodzi pomiędzy dwójką tancerzy-performerów i dwójką artystów wizualnych. Miesiąc wspólnej pracy i wymiany doświadczeń zostanie uwieńczony przedstawieniem w ramach Avant Art Festiwalu 2013.

O spektaklach:

Teatr DEREVO Midwhite

Yann Marussich, Arturo Corrales Glassed

Sebastian Kurth Irene Wernli – Performans Charta Corpori: remeasured

Performans frictionmakesfrictionmakers – A. Osowicz, V. Parlato, Patrick K.-H., O. Makarov

Strona festiwalu: www.avantart.pl.

Bilety do kupienia na www.biletin.pl, www.ticketpro.pl oraz w Imparcie (Wrocław, ul. Mazowiecka 17).

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close