Wersja do druku

Udostępnij

W piątek 20 sierpnia o godz. 19.00 w Teatrze Polskim we Wrocławiu (Scena na Świebodzkim) odbędzie się premiera Skin Hunger. Jest to międzynarodowa współpraca uznanego choreografa Joe Altera z polskimi zawodowymi artystami – kolektywem powołanym na rzecz spektaklu: Katarzyną Baran, Danielą Komenderą-Miśkiewicz, Mikołajem Karczewskim, Piotrem Stankiem. Kolejny pokaz – sobota 21 sierpnia.

 

Spektakl powstał w ramach programu „Zamówienia choreograficzne 2021” organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


Jako istoty żywe jesteśmy zespoleni z dotykiem. Od momentu narodzin uczymy się, że jest on kluczowy do budowy relacji z innymi, a przez to też z samym sobą. Jest łącznikiem. Noworodka kładzie się bezpośrednio na ciele matki, skóra przy skórze. Dotyk daje życie. Jest wpisany w nasz układ nerwowy, jako warunek przetrwania – tak samo jak ruch. Każdy etap codzienności przepełniają gesty, wysiłek, działanie. Dotyk powoduje wydzielanie się hormonów: oksytocyny (tzw. hormonu miłości), serotoniny i dopaminy (neuroprzekaźników szczęścia), redukuje stres, niweluje poczucie wykluczenia społecznego, uspokaja tętno i ciśnienie krwi, zapewnia poczucie bezpieczeństwa, komfort, przyjemność.

 

Skin hunger (pol. Głód dotyku) to pojęcie używane przez psychoterapeutów, określające rezultat długoterminowego braku kontaktu fizycznego, prowadzącego w konsekwencji do utraty zdrowia: osłabienia układu odpornościowego, zaburzeń snu, frustracji, stanów lękowych i depresji. Dotyk to pierwotny sposób komunikacji naszych potrzeb. Niezależnie od wieku, brak dotyku dewastuje. Spektakl odnosi się do tego problemu i inicjuje dyskusję. Szukamy odpowiedzi na pytanie: jak radzić sobie z brakiem bliskości w dzisiejszym świecie? Jak bardzo jesteśmy oddaleni, odcięci, zdystansowani? Jak bardzo łakniemy kontaktu? Ciało wie. Ciało pamięta. Jak mamy wykonać krok w tył, by usłyszeć wewnętrzny głos – pierwotne wołanie, jak wrócić do natury – do korzeni, zaufać sile intuicji? To laboratorium potrzeby dotyku i kondycji człowieka w codzienności, w której stajemy się odłączeni od siebie samych. 

 

choreografia: Joe Alter we współpracy z Katarzyną Baran, Danielą Komenderą-Miśkiewicz, Mikołajem Karczewskim, Piotrem Stankiem
reżyseria: Joe Alter
muzyka: Michał Chytkowski
reżyseria światła: Paweł Murlik

 

Spektakl jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Zamówienia Choreograficzne 2021 i finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

 

***

 

Piotr Stanek – aktor, tancerz, choreograf. Absolwent Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Działa jako niezależny twórca. Od 2013 roku współpracuje z Teatrem Dada von Bzdülöw. W ostatnich latach występował w spektaklach m.in. Rafała Urbackiego, Jacka Łumińskiego, Kuby Kowalskiego, Pawła Miśkiewicza, Simone Basani, Marty Bury, Mariusza Trelińskiego. We współpracy z innymi artystami, stworzył autorskie projekty, m.in.: SAMSARA, Zrabowali mi składaka (Klub Żak Gdańsk, rezydencja/premiera 2014), EMERGENCY PLAN (2015; rezydencja w Krakowskim Centrum Choreograficznym), ONE (2018; produkcja teatru Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże Gdańsk), Scores for yearning. The concert (Moustoturm).

 

Daniela Komędera-Miśkiewicz jest choreografką, tancerką, aktorką. Ukończyła PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca. Współpracuje z Joe Alterem, Teatrem Dada von Bzdülöw, Lubelskim Teatrem Tańca, Agnieszką Glińską, Teatrem Amareya, Weroniką Pelczyńską, Kayą Kołodziejczyk, Maciejem Kuźmińskim, Quan Bui Ngokiem, Brianem Michelsem. Wraz z artystami z Niemiec tworzyła kolektyw Little Interference, w którym wyprodukowała m.in. Heimsuchung/Nawiedzenie, za który otrzymała Nagrodę Teatralną „Złota Maska” za choreografię. Jest stypendystką  Alternatywnej Akademii Tańca Grażyny Kulczyk w Starym Browarze oraz Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Spektakl Manhattan, który współtworzy z Dominiką Wiak został wybrany do puli Polskiej Sieci Tańca 2020, zakwalifikował się do program Teatr Polska oraz dostał się do finału Konkursu The Best OFF. Spektakl Room 40 z jej udziałem otrzymał nagrodę publiczności na Polskiej Platformie Tańca w 2014 roku. Wraz z Dominikiem Więckiem, Moniką Witkowską i Dominiką Wiak stworzyła spektakl Sticky Fingers Club, który znalazł się w programie Scena dla tańca 2021. Daniela jest współtwórczynią spektaklu Zrabowali mi składaka, realizowanym w Klubie Żak w Gdańsku, prezentowanym na Scenie Tańca Studio; Festival Dei Due Mondi w Spoleto itd. Współpracuje jako choreografka przy filmie animacji malarskiej Chłopi w reżyserii Doroty Kobieli. Występowała na festiwalach m.in. w Brazylii, Holandii, Japonii, Grenlandii, Szwecji, Rosji, Niemczech, Włoszech, Austrii, Gruzji, na Ukrainie i Białorusi.

 

 

Mikołaj Karczewski – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Artysta współpracuje z wieloma teatrami w Polsce i za granicą, m.in. jako choreograf TR w Warszawie czy Narodowym Starym Teatrem w Krakowie. Jest autorem choreografii do spektaklu Polskiego Teatru Tańca Walka o ogień i wzrost gospodarczy w reż. Szymona Kaczmarka. Grał w spektaklach wielu uznanych reżyserów m.in. w Hamlecie w reż. Cezarego Tomaszewskiego, Położnicach szpitala Św. Zofii w reż. Moniki Strzępki, Stille Wojciecha Klimczyka i Dominiki Knapik, Pluton p-Brane w reż. Mateusza Pakuły oraz w choreografiach Colleen Thomas Young But the sun came up czy Joe Altera If/then w Lubelskim Teatrze Tańca. Od 2012 roku jest tancerzem duńskiego teatru tańca Granhøj Dans. Za rolę Szarlatana w spektaklu Petrushka-Extended (2016) otrzymał nominację do nagrody teatralnej w Danii w kategorii najlepszy tancerz sezonu. W tym roku można zobaczyć go w choreografii An Eve and an Adam, która otrzymała prestiżową nagrodę Reumert 2019 jako najlepszy spektakl teatru tańca w Danii. Dodatkowo, w roku 2020, rozpoczął współpracę z kolejną słynną duńską kompanią DON GNU oraz został uhonorowany stypendium twórczym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska (autorskie solo Cornerstone).

 

Katarzyna Baran – aktorka, tancerka, choreografka, pedagog tańca, trenerka. Autorka i koordynatorka projektu SKIN HUNGER.Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Kultura w sieci”, stypendystka wymiany rezydencyjnej Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, organizowanego w partnerstwie z Centre de Création Chorégraphique Luxembourgeois TROIS C-L na stworzenie autorskiego spektaklu ALFA CENTAURI w Luksemburgu oraz cyklu masterclasses dla zawodowych tancerzy.

Aktorka gościnna Teatru Polskiego we Wrocławiu (Xięgi Schulza, Błękitny Pies, Zmierzch Świtem, Białe małżeństwo), Teatru Nowego w Nowym Sączu (Blue Moon), Teatru Odwróconego w Krakowie (Noc listopadowa: Święte szaleństwo), Teatru Nowego w Krakowie (Ptaki Dziwaki). Twórczyni choreografii w teatrach dramatycznych, autorka spektakli teatralnych (m.in. Tamta, it’s all about bravery, Czasem mam lat cztery, czasem cztery tysiące, 3 a.m. – Bauhaus Universitat, Weimar/Niemcy), tancerka w niezależnych projektach teatru tańca (m.in. Ballada gorlicka, Projekt Pina, Wytrzymaj jeszcze dzień).

 

Film XOXO: Pocałunki i uściski w reż. Wioli Sowy z jej udziałem zdobył International Jury Prize podczas 17th International Animation Festival Hiroshima (Japonia 2018) oraz Jury Special Mention podczas International Animated Film Festival Animateka (Ljubljana, Słowenia, 2017).

 

Prowadzi warsztaty z teatru tańca, teatru fizycznego, zasiada w jury podczas festiwali teatralnych i tanecznych w Polsce i za granicą.

 

Paweł Murlik – ur. 1975. Zawodowo zajmuje się aranżacją światła w przestrzeniach teatralnych. Często odpowiadał za spektakle podczas tournée grup teatralnych w Europie i w Azji. Przez kilka lat pełnił rolę kierownika technicznego w Śląskim Teatrze Tańca, wypracowując setki godzin z kilkudziesięcioma artystami z całego świata. Podczas festiwali współpracował m.in. z Cullberg Ballet (Szwecja), Joe Alterem (USA), Uri Ivgi (Izrael), Johanem Grebenem (Holandia), Brianem Michaelsem (Wielka Brytania), Erikiem Koungiem (Makao), Kuik Swee Boon (Singapur), Kibbutz Company (Izrael), Jean-Guillaume Weis (Luksemburg). Paweł Murlik był odpowiedzialny za reżyserię światła, pracując dla artystów takich jak: Magdalena Piekorz, Jacek Łumiński, Anna Piotrowska, Maciej Kuźmiński, Jerzy Stuhr, Jan Peszek, Jakub Lewandowski. Obecnie jest związany ze sceną Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK. Pracuje również jako dziennikarz branżowy „Muzyki i technologii” oraz dla AVIntegracji wykonuje szereg testów urządzeń oświetleniowych i multimedialnych. Ponadto jest twórcą wielu autorskich scenariuszy widowisk, m.in. SYNTH ART, otwarcia Mistrzostw Europy U23 (Bydgoszcz, 2009), Otwarcia Pucharu Europy SPAR (Bydgoszcz, 2004), czy koncertu specjalnego Martyny Jakubowicz (Golub-Dobrzyń, 2010).

 

Michał Chytkowski – reżyser, operator, filmowiec. Kompozytor muzyki elektronicznej, autor zdjęć, wszystkich materiałów filmowych i plakatu do SKIN HUNGER. Studiował filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i reżyserię w Krakowskiej Szkole Filmowej im. Wojciecha Jerzego Hasa. Jego autorski film krótkometrażowy Nie mów matce to finalista w kategorii „eksperyment” na Bytom Film Festival 2018 oraz finalista VII Youth Film Festival Golden Frame na Ukrainie (2019). Stworzył muzykę do niezależnych spektakli międzynarodowych – Tamta (reż. P. Buszewicz, chor. Bogumiła Delimata, Katarzyna Baran) oraz Alurican (reż. P. Buszewicz, chor. Bogumiła Delimata, Cristo Osorio) oraz do produkcji wielickiego Teatru Bynajmniej: spektaklu Bal manekinów oraz filmu Balladyna (krótki metraż/eksperyment, 2021). To właśnie na deskach Teatru Bynajmniej od pięciu lat również gra (m.in. główna rola w spektaklu Don Kichot, reż. Paweł Buszewicz). Na co dzień aktor Teatru dla Dzieci i Młodzieży „Eden”.

 

Joe Alter – reżyser i choreograf spektaklu SKIN HUNGER stworzonego w ramach programu Zamówienia choreograficzne Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca 2021. Produkcja ta jest koncepcyjnie częścią kolejnej planowanej produkcji choreografa, tym razem przy współpracy z meksykańskim Lux Boreal w Tijuanie. 

 

Joe Alter od ponad 40 lat jest aktywnym tancerzem, choreografem i pedagogiem tańca współczesnego. Otrzymał tytuł magistra sztuk pięknych na Uniwersytecie Stanowym Ohio, ze specjalizacją w choreografii i technologii tańca. Jako dyrektor artystyczny Joe Alter Dance Group wystawiał swoje produkcje w The Kitchen, The Sylvia and Danny Kaye Playhouse, 92nd St. Y, Harkness Center for Dance w Nowym Jorku, na wielu scenach San Diego (California, USA) i międzynarodowo m.in. w Meksyku, Niemczech, Polsce, Serbii. We współpracy z międzynarodowymi partnerami prof. Alter stworzył Polish Project – regionalny program pomocy, którego celem jest badanie procesu twórczego wśród młodzieży defaworyzowanej w całej Polsce. Od 2005 roku jest profesorem tańca na Uniwersytecie Stanowym w San Diego.

Joe Alter wykładał na wielu festiwalach w Europie Środkowo-Wschodniej, był też gościnnym wykładowcą Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (obecnie Akademia Sztuk Teatralnych), na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Jego zainteresowania badawcze obejmują technologie cyfrowe stosowane w tańcu, pedagogikę tańca w szkolnictwie wyższym, teorię systemów społecznych, praktyki somatyczne i kontemplatywne, kognitywistykę, psychologię rozwojową oraz nieprzerwanie – badania nad ludzką kondycją poprzez ruch oraz struktury choreograficzne.

 

Wśród zrealizowanych przez Joe Altera spektakli są m.in. The End is the Beginning dla Tijuana’s Lux Boreal, Everything Slips Away dla PWST w Krakowie, Passing Through (praca o charakterze site-specific na zamówienie Trolley Dances San Diego), If /Then dla Lubelskiego Teatru Tańca (2019). W ramach SDSUs ArtsAlive prof. Alter współpracował z prof. fizyki Arlette Baljon w projekcie, który zachęcał studentów tańca i STEM (Science – nauki przyrodnicze, Technology – technologia, Engineering – inżynieria, Math – matematyka) do wymiany doświadczeń i wspólnego kształcenia. 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close