Wersja do druku

Udostępnij

Instytut Grotowskiego zaprasza na wykład Wszystko było możliwe. Redefinicja medium tańca w latach sześćdziesiątych – Judson Dance Theater, odbywający się w ramach Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań. W piątek 8 maja o godz. 18.00 w Sali Kinowej IG Jadwiga Majewska opowie o wpływie Judson Dance Theater na sztukę ówczesną i dzisiejszą. Spotkanie będzie bogato ilustrowane rejestracjami prac omawianych artystów. Poruszane zostaną następujące zagadnienia: historyczne, estetyczne i społeczne uwarunkowania modern dance i baletu klasycznego w Stanach Zjednoczonych; współpraca Merce Cunningham i Johna Cage’a i ich rola w kształtowaniu pokolenia radykalnie eksperymentujących artystów lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych; Yvonne Rainer jako ideologiczna liderka pokolenia Judson Church; Trio A i No manifesto – egzemplum zmian; Judson Dance Theater – uwolnienie wyobraźni, współpraca i interdyscyplinarność.

 

Wstęp na wykład jest wolny.

 

***

 

Określenie post-modern dance zawdzięczamy Yvonne Rainer, która w ten sposób określiła prace własne i swoich rówieśników, realizowanych wspólnie we wczesnych latach sześćdziesiątych między innymi w Judson Memorial Church w Nowym Jorku. Miała wtedy na myśli przede wszystkim chronologię, ponieważ to właśnie ich pokolenie było tym, które przyszło po modern dance. Pierwsze pokolenie artystów z Judson Dance Theater tworzyło alternatywę z jednej strony wobec tradycji modern dance, z drugiej tradycji klasycznego baletu. Zdając sobie sprawę z kryzysu, bez precedensu w historii tańca i w innych dziedzinach sztuki, uważali się zarazem za kontynuatorów i krytyków tych dwóch różnych tradycji tańca. Zmiana, która zapowiadała się jako proste następstwo pokoleń, okazała się radykalnym przełomem w samym sposobie rozumienia tego, czym jest taniec.

Yvonne Rainer, Simone Forti, Steve’a Paxtona i innych choreografów post-modern z lat sześćdziesiątych pod względem estetycznym nic nie łączyło, jednoczyło ich raczej radykalne podejście do choreografii, pragnienie przedefiniowania medium tańca.
Sally Banes: Terpsychora w tenisówkach. Taniec post-modern

Zagadnienia poruszane podczas wykładu, bogato ilustrowanego rejestracjami prac omawianych artystów

Historyczne, estetyczne i społeczne uwarunkowania modern dance i baletu klasycznego w Stanach Zjednoczonych

– Merce Cunningham i John Cage, ich współpraca i rola w kształtowaniu pokolenia radykalnie eksperymentujących artystów lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątyc

-Yvonne Rainer jako ideologiczna liderka pokolenia Judson Church

Trio A i No manifesto – egzemplum zmian

– Judson Dance Theater – uwolnienie wyobraźni, współpraca i interdyscyplinarność, wpływ na sztukę ówczesną i dzisiejszą

 

W sobotę 9 maja Jadwiga Majewska poprowadzi również zamknięte seminarium dla grupy roboczej UOP  (Po „modern – post-modern”; źródła, metody, konteksty i konsekwencje działalności artystów z Judson Dance Theater i Grand Union).

 

Jadwiga Grabowska (publikuje jako Jadwiga Majewska) jest krytykiem, teoretykiem, kuratorem, wykładowcą. Ukończyła religioznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, na którym gościnnie wykłada od 2009 roku. Pisze o tańcu, a także o teatrze, sztukach plastycznych. Regularnie publikuje w miesięczniku „Teatr” – gdzie jest stałą współpracowniczką i autorką bloków monograficznych poświęconych tańcowi – oraz w „Didaskaliach”, a także m.in. w „Znaku”, „Res Publice Nowej”, „ArtTaku”. Wykłada i prowadzi warsztaty na temat historii i teorii tańca oraz pisania o tańcu. Razem z Katarzyną Bester jest kuratorką polskich i międzynarodowych projektów artystycznych i edukacyjnych, a także Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego KRoki w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie. Otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2011, w ramach którego opracowała dwie antologie tekstów o tańcu współczesnym. Jest autorką książki The Body Revolving The Stage. New Dance in New Poland (Warszawa 2011). Ostatnio wydała książki: Świadomość ruchu. Teksty o tańcu współczesnym (Kraków 2013), My Taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku (Tarnów 2013) oraz przetłumaczyła (wraz z Arturem Grabowskim) Terpsychorę w tenisówkach. Taniec post-modern Sally Banes (Kraków 2013). Otrzymała nagrodę MKiDN 2013 za wybitne osiągnięcia dla rozwoju polskiego tańca. Jest autorką i kuratorką MAKT – Mobilnej Akademii Krytyki Tańca, a także współzałożycielką Otwartego Forum Środowisk Sztuki Tańca. Zasiadała w Radzie Programowej ds. tańca Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011–2013. Jest członkiem Dance Critics Association oraz Congress of Research in Dance i International Dance Council CID.

 

Otwarty Uniwersytet Poszukiwań to program regularnych spotkań o charakterze wykładów i warsztatów i seminariów odbywających się w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu, adresowanych do wszystkich zainteresowanych poruszaną w ich trakcie tematyką, a w sposób szczególny do studentów uczelni wyższych Wrocławia i innych polskich ośrodków akademickich.

Swą nazwą inicjatywa ta nawiązuje z jednej strony do tradycji otwartych uniwersytetów i wszechnic działających na pograniczu lub poza instytucjonalnym systemem szkolnictwa wyższego, z drugiej do Uniwersytetu Poszukiwań Teatru Narodów, który z inicjatywy i pod kierunkiem Jerzego Grotowskiego odbył się we Wrocławiu w roku 1975.

 

 

Kurs wiodący w roku akademickim 2014/2015:

http://www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1759&lang=pl

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close