Wersja do druku

Udostępnij

W poniedziałek 18 września odbyła się inauguracja projektu Centrum Sztuki Tańca, który przez trzy najbliższe lata działać będzie pod dachem Domu Kultury Kadr. Spotkanie było okazją do zapoznania się z historią tańca współczesnego w Warszawie oraz obejrzenia spektakli organizatorów. Wydarzenia odbywać się będą w każdy poniedziałek. Najbliższe, trzy wrześniowe spektakle odbędą się 25 oraz wyjątkowo we wtorek 26 września. Bilety dostępne są na stronie Domu Kultury Kadr.

 

Pierwszy z granych 25 września spektakli, to Scores: Partytury Agnieszki Kryst (godz. 18.00), który stanowi pogłębienie praktyki ruchowej, w której emocje i ich fizyczność stają się świadomym narzędziem kompozycji. Drugie wydarzenie wieczoru to Europa. Śledztwo (godz. 19.30). Trzy artystki: Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak zapraszają publiczność do gigantycznego europejskiego lumpeksu pełnego fantazji z drugiej ręki i zużytych marzeń o przyszłości. Tancerki badają w nim relacje między tym, co odległe, globalne i tym, co osobiste. We wrześniu CST zaprasza wyjątkowo we wtorek. We wtorkowy wieczór (godz. 19.00)zaprezentowany zostanie spektakl Anny Godowskiej Bataille i świt nowych dni, w ramach którego sześciu tancerzy, czerpiąc ze wskazań Bataille’a śledzi drogę własnej socjalizacji, aby dotrzeć, tam gdzie język zawodzi i odnaleźć utraconą spontaniczność.

 

Bilety 10 zł / dostępne w Domu Kultury Kadr i na stronie internetowej: http://www.dkkadr.waw.pl/

 

 

O spektaklach:

 

Morze możliwości:

 

Agnieszka Kryst

Scores: Partytury

 

Według izraelskiej teoretyczki współczesnej emocjonalności, Evy Illouz, współczesną kulturę i nawiązywane w niej relacje charakteryzuje intymny chłód (cold intimacies). Emocje traktowane są dziś jako słabość, element niekontrolowalny i wymykający się racjonalnym narzędziom poznania (zwłaszcza w kobiecym kontekście). Z kolei Arlie Hochschild w eseju Love and Gold, podkreśla, że empatia i zdolność kobiet do miłości stała się na rynku produktem w dystrybucji i traktowana jest jako odnawialne źródło energii.

 

W pracy Scores: Partytury Agnieszkę Kryst interesuje emocjonalność jako potencjał twórczy oraz manifestacja wolności, jako proces (auto)reformowania poprzez minimalizowanie i maksymalizowanie, opanowywanie i uwalnianie pojedynczego gestu, myśli czy  uczucia.

                                          

Praca Scores: Partytury jest pogłębieniem praktyki ruchowej, w której emocje i ich fizyczność stają się świadomym narzędziem kompozycji. Podstawową zasadą wypracowanej przez Agnieszkę Kryst  praktyki ruchowej jest nieustanna transformacja poruszającego się ciała w czasie i przestrzeni. Transformacja rozumiana jest tu jako możliwość rozwoju, potencjał i świadoma decyzja twórcza. Towarzyszy jej konsekwentna praktyka świadomości, pozwalająca zauważyć najmniejsze zmiany w ruchu, która tym samym otwiera drogę do świadomej manipulacji wytwarzanym materiałem. Transformacja będąca ciągłym procesem zmiany i stawania się. Transformacja będąca świadomą pracą z czasem i przestrzenią. Transformacja będąca świadomym narzędziem oporu. Transformacja będąca nieustannym konstruowaniem i dekonstruowaniem, nawarstwianiem i redukowaniem stworzonego materiału ruchowego. Świadome komponowanie materiału ruchowego w czasie rzeczywistym ukazuje emocje jako narzędzia oporu i kreowania formy, a nie jako bezwiedną reakcję na bodziec czy funkcję adaptacyjną.

 

Po spektaklu organizatorzy zapraszają na spotkanie artystów z widzami

Spotkanie poprowadzi Hanna Raszewska-Kursa.

 

 

Pomysł, struktura i choreografia: Agnieszk Kryst

Współpraca: Katarzyna Sikora

Kreacja i wykonania: Agnieszka Kryst, Katarzyna Sikora

Dramaturgia: Mateusz Atman

Czas trwania: 40 min.

 

 

***

 Oko cyklonu:

 

Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak

Europa. Śledztwo

 

 

Polska: 24 tysiące sklepów z ubraniami z drugiej ręki. Europa: 120 tysięcy firm odzieżowych ubrań. Świat: 4 miliony par rąk szyje ubrania w Bangladeszu.

 

Trzy artystki zapraszają publiczność do gigantycznego europejskiego lumpeksu pełnego fantazji z drugiej ręki i zużytych marzeń o przyszłości. W kolażu improwizacji i sieci widocznych i niewidzialnych połączeń tancerki badają relacje między tym, co odległe, globalne i tym, co osobiste. Prowadzą performatywne śledztwo w sprawie przyszłości Europy. Ile kosztuje wspólne działanie? W jaki sposób partner stał się przeszkodą? Kiedy wartości zmieniły się w obsesje? 

 

To również spektakl o pracy artystów tańca – jej materialności i cenie. Artystki wzywają publiczność do tablicy, pytają o relację między tancerzem i widzem, działającym podmiotem i obserwatorem.

To spektakl o nieprzewidzianych konsekwencjach wspólnej pracy, kolektywnego działania, w którym to, co miało dawać poczucie bezpieczeństwa – okazuje się kolejną formą opresji, a to, co miało straszyć – śmieszy.

 

W spektaklu wykorzystano dane z raportów organizacji Asia Monitor Resource Centre i War on Want.

Pro­jekt dofi­nan­sowany ze środ­ków Min­is­tra Kul­tury i Dziedz­ictwa Nar­o­dowego oraz Urząd m.st. Warszawy, przy wspar­ciu Fun­dacji Bur­dąg, Cen­trum w Ruchu, Urzędu Dziel­nicy Wawer m.st. Warszawa.

 

Po spektaklu organizatorzy zapraszają na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie poprowadzi Hanna Raszewska-Kursa.

 

 

horeografia/ wykonanie: Magda Jędra, Weronika Pelczyńska, Iza Szostak

dramaturgia: Agata Szczęśniak

scenografia: Wojciech Pustoła
reżyseria świateł: Karolina Gębska

realizacja świateł: Michał Głaszczka

produkcja: Komuna//Warszawa

Czas trwania: 45 min.

 

TRAILER: https://youtu.be/jIUg2QqSuzI

 

***

 

Oko cyklonu:

 

Anna Godowska, Sławek Krawczyński

Bataille i świt nowych dni

 

Duet Krawczyński/Godowska od lat wypracowuje pogłębione metody uprawiania teatru i tańca w oparciu o psychologię analityczną Carla Gustava Junga i psychologię procesu Arnolda Mindella. W nowym projekcie reżyser i choreografka sięgają po dzieła Georges’a Bataille’a – kontestatora, prekursora postmodernizmu, twórcy „literatury transgresji”.

 

Sześcioro tancerzy, czerpiąc ze wskazań Bataille’a, śledzi drogę własnej socjalizacji. Aby dotrzeć do rejonów, w których język zawodzi, muszą pozwolić sobie działać bezcelowo i bezinteresownie. Muszą podążyć ku niemożliwemu, odnaleźć utraconą spontaniczność, wskrzesić w sobie potrzebę przekroczenia zasad.

 

Skupienie na doświadczeniu wewnętrznym pozwala balansować na granicy jawy i snu, oderwać się od rzeczywistości opartej na normie i racjonalności. Praca z podświadomością wypowiada posłuszeństwo rozumowi, poszukuje alternatywnych rozwiązań. W tym konflikcie aktorzy stopniowo budują swoje role. Zaczynają od towarzyskiej konwencji, aby wejść na drogę ekstazy.

 

Bataille tworzył wizje alternatywnych społecznych i egzystencjalnych światów posługując się słowem, ale zawsze twierdził, że prawdziwe życie znajduje się poza obrębem języka. Taniec wydaje się najlepszym medium do ucieleśnienia tych postulatów. Brzmi jak utopia? Wiele zależy od zawieszenia przekonania, że żyjemy w najlepszym z możliwych światów i odnalezienia w ruchu początku wspólnego działania.

 

Po spektaklu organizatorzy zapraszają na spotkanie artystów z widzami.

Spotkanie poprowadzi Hanna Raszewska-Kursa.

 

Scenariusz i reżyseria: Sławek Krawczyński
Choreografia: Anna Godowska
Tancerze: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Natalia Dinges, Paweł Grala, Bartosz Ostrowski, Łukasz Przytarski, Zofia Tomczyk

Muzyka i realizacja dźwięku: Peter Łyczkowski 

Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Koprodukcja: Fundacja Ciało/Umysł, XX Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca, Centrum Kultury w Lublinie

Premiera: maj 2016 | Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk | Poznań

Projekt zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Czas trwania: 60 min.

 

TRAILER: https://youtu.be/ODQqLILkXT4

 

 ***

 

Centrum Sztuki  Tańca w Warszawie 2017-2019 to inicjatywa 18 warszawskich organizacji pozarządowych, skupiających ponad 70 artystów i artystek, którzy przez 3 lata będą prezentowali swoją twórczość w ramach jednego miejsca. Dyrektorkami CST będą Paulina Święcańska (Fundacja Artystyczna PERFORM) i Agata Życzkowska (Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’). W ramach programu prezentacji, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie , będzie przedstawiać szerokie spektrum tańca współczesnego. W 2017 roku spektakle będą się odbywały w każdy poniedziałek od września do grudnia. W kolejnych latach program będzie rozbudowywany o inne działania, takie jak edukacja, animacje, teoria i krytyka tańca.

 

Program w 2017 roku podzielony jest na dwa cykle: Morze możliwości oraz Oko cyklonu.

 

 

 

 

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

 

Partner projektu: Dom Kultury Kadr

 

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

 

Patronat medialny: taniecPOLSKA.pl, e-teatr, TVP Kultura, RDC, teatr dla was.pl, miesięcznik TEATR

 

Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

 

 

 Zakochaj się w Warszawie - logo współfinansowanie (miniaturka)

 

Program na kolejne miesiące oraz więcej informacji dostępne na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

www.facebook.com/cstwarszawa

http://www.dkkadr.waw.pl/

 

 

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019 (miniaturka)Dom Kultury Kadr (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close