Zgodnie z regulaminem pilotażowego projektu rezydencyjnego w dniu 2 marca 2012 w siedzibie Instytutu Muzyki i Tańca odbyło się posiedzenie komisji opiniującej. Spośród 18 aplikacji w drodze dyskusji oraz głosowania wyłoniono dwie laureatki – Magdalenę Jędrę i Marię Stokłosę.
Skład komisji opiniującej:
Jadwiga Majewska – ekspert niezależny
Joanna Leśnierowska – Art Stations Foundation (opinia nadesłana)
Julia Hoczyk – Instytut Muzyki i Tańca
Wykaz złożonych wniosków (w kolejności alfabetycznej wg nazwy Wnioskodawcy): 1) Aleksandra Borys |
2) Barbara Bujakowska |
3) Izabela Chlewińska |
4) Agnieszka Cygan |
5) Bożena Eltermann |
6) Wiola Fiuk, Patryk Gacki |
7) Magdalena Góra, Mariusz Jasuwienas |
8) Radosław Hewelt, Filip Szatarski |
9) Magdalena Jędra |
10) Karolina Kroczak |
11) Kacper Lipiński |
12) Anna Piotrowska |
13) Magdalena Przybysz |
14) Michał Ratajski |
15) Maria Stokłosa |
16) Izabela Szostak |
17) Robert Śliżewski |
18) Karol Tymiński |
Zgodnie z regulaminem programu komisja opiniująca aplikacje wyłoniła choreografów, którzy wyjadą na rezydencyjne wizyty studyjne do Filadelfii, biorąc pod uwagę kryteria oceny formalnej (termin złożenia i poprawność aplikacji oraz jej zgodność z regulaminem), a także kryteria oceny merytorycznej: adekwatność założeń pobytu do miejsca i formuły rezydencji, propozycji wymiany choreograficznej i warsztatowej oraz oczekiwań amerykańskich partnerów. Propozycje Magdaleny Jędry i Marysi Stokłosy były jednymi z niewielu spośród zgłoszonych, które wzięły pod uwagę nie tylko amerykański, ale i specyficznie filadelfijski kontekst współpracy, jak również program i formułę festiwalu Live Arts. Doświadczenie obu artystek – oscylujące pomiędzy tańcem, w szczególności nowym tańcem, a performancem, przynieść może ciekawe efekty podczas tego rodzaju wymiany.
Wyłonienie laureatów odbyło się w drodze dyskusji oraz głosowania.
Szczegółowe uzasadnienie:
Magdalena Jędra Jest młodą a zarazem doświadczoną i samodzielna tancerką i choreografką. Jej dotychczasowa aktywność artystyczna może stanowić ciekawą propozycję dla amerykańskich partnerów. Doświadczenie pracy z tak różnymi artystami i teatrami jak Gdański Teatr Tańca, Dada, Good Girl Killer, Rafał Dziemidok i inni, sprawia, że Jędra jest artystką zarówno otwartą na zmieniające się artystyczne inspiracje, elastycznie używającą różnorodnego języka i odmiennych sposobów pracy z ciałem, jak i reprezentującą swoim doświadczeniem i metodą pracy jeden z najważniejszych ośrodków tańca w Polsce – Trójmiasto. O poważnym i nieprzypadkowym traktowaniu tej rezydencji świadczą również nadesłane informacje związane z konkretnym miejscem i środowiskiem niniejszej wymiany artystycznej – Filadelfią. Jej kandydatura gwarantuje, że swoim doświadczeniem i umiejętnościami jakich nabędzie podczas rezydencji w Filadelfii podzieli się w Trójmiejskim środowisku.
Maria Stokłosa jest tancerką i choreografką młodą, a zarazem bardzo świadomą procesu własnej pracy. W jej przypadku ciekawe może okazać się zetknięcie partnerów z Filadelfii z technikami wyrosłymi na amerykańskim gruncie, którymi posługuje się choreografka w swoim procesie twórczym. Interesujące wydaje się przywiezienie do Filadelfii amerykańskich technik pracy przefiltrowanych niejako przez europejską edukację, jaką zdobyła artystka. Stokłosa gwarantuje również doświadczenie w prowadzeniu warsztatów. Konkretni artyści związani z festiwalem i Filadelfią wymienieni jako partnerzy do współpracy, świadczą o nieprzypadkowym wyborze tego miejsca i samej rezydencji. Niebagatelne wydaje się być w przypadku Stokłosy jej zaangażowanie w promocję nowego tańca w Polsce, dla którego takie wydarzenie jak Live Arts Festival i ośrodek filadelfijski może być doskonałym terenem nabywania doświadczeń nie tylko artystycznych, ale także menedżerskich.