Wersja do druku

Udostępnij

 W piątek 15 czerwca 2018 w Klubie Żak, po obejrzeniu siedmiu finałowych spektakli  międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest 2018, Jury w składzie: Ewa Wycichowska, Inbal Pinto, Bojana Cvejic, Palle Granhøj i Anastasio Koukoutas, ogłosiło swój werdykt. Konkurs był częścią X Gdańskiego Festiwalu Tańca.

 

Sztuka nie jest zawodami sportowymi i ciężko wybrać jednoznacznych zwycięzców, pomimo to w końcu podjęliśmy decyzję.

Z przyjemnością przyznajemy nagrody dla czterech solówek „Solo Dance Contest”:

 

1. Miejsce – Poder Ser, choreografia i wykonanie: Leila Ka (Francja)

2. Miejsce – Oh Boy, choreografia: Antonin Rioche, wykonanie: Benjamin Behrends (USA)

3. Miejsce ex aequo:

Woman before decision making, choreografia i wykonanie: Rima Pipoyan

Shame, choreografia i wykonanie: YI-En Chen.

 

Jury zdecydowało także o bardziej wyrównanym podziale nagród pieniężnych:

2500 euro za pierwszą nagrodę otrzymuje Leila Ka

1500 euro za drugą nagrodę dla Benjamina Behrendsa

1000 euro za dwa miejsca w trzeciej nagrody dla Rimy Pipoyan i Yi-En Chen 

 

Nagrody te zostały przyznane za:

– siłę konceptu choreograficznego

– charakterystyczny język tańca

– imponujące wykonanie spektakli

– odwagę w przekazywaniu osobistego doświadczenia

 

Nagrodę publiczności zdobyła Rima Pipoyan za solo Woman before decision making

 

Ewa Wycichowska, przewodnicząca jury o laureatach Solo Dance Contest 2018:

 

Leila Ka poruszyła nas od początku.  Do jej choreografii „Poder Ser” nie  miałam żadnych zastrzeżeń, zresztą była to jednomyślna decyzja całego jury. Działało tu wszystko – zarówno koncepcja, rodzaj idei, którą Leila Ka przeprowadziła z dystansem do siebie i konstrukcja bardzo muzykalnej choreografii. Każdy ruch był odczuwany muzycznie.

 

Benjamin Behrendzaskoczył nas dojrzałością w  przekazaniu tego, co w samotności może czekać człowieka. Nie wstydził się porównań, które wydają się bardzo proste,  ale nabrały  głębi poprzez jego wykonanie.  Dojrzałość w przypadku solo jest bardzo ważna, nie chodzi tu tylko o występ techniczny.

 

Rimę Pipoyan nagrodziliśmy za choreografię „Woman before decision making”. Jej taniec jest konsekwentny i opracowany w detalach; tak różny i tak niepodobny do tych warsztatów, które wszyscy realizują na całym świecie. Ta energia i ta siła …. Ja dostrzegałam w jej postaci Medeę. Pojawiły się skojarzenia z Grecją, archetypami, wyprawą po złote Runo. Myślę, że ona to Złote Runo znalazła.

 

W przypadku YI-En Che i jego choreografii  „Shame”, sam tytuł mówi tutaj wszystko.  Obejrzeliśmy dwie wersje tej choreografii, zobaczyliśmy wielkiego artystę, który potrafi swoją taneczną wypowiedź pokazać w sposób kategoryczny.  A w wyniku pewnych przemyśleń i sytuacji na widowni jest w stanie zaprezentować inną wersję, która działa w podobny sposób. W choreografii doszła do głosu kultura Wschodu, obojętnie, czy będziemy mówić o Tajwanie, Korei, Japonii czy nawet Indiach. Dostrzegłam tu japoński teatr kabuki, w którym ważne jest spojrzenie, skupienie, symboliczne gesty. Dla mnie to była walka nie tylko o płeć, ale też zmaganie kultury z naturą.

 

Biogramy zwycięzców:

 

Leila Ka /Francja/

Swoją przygodę z tańcem rozpoczęła od hip-hopu. Razem z Georgem Cordeiro stworzyła nagradzany duet Two duet pieces. W 2016 roku wygrała Talents Danse Adami i dołączyła do zespołu Maguy Marin. Pode ser jest jej pierwszym solo, otrzymało nagrodę za choreografię na festiwalu Cortoindanca we Włoszech.

 

Benjamin Behrends /USA/

W wieku 16 lat został stypendystą Boston Ballet. W kalifornijskim Smuin Ballet tańczył główną rolę w choreografii Trey’a McIntyre Oh Inverted World oraz w Trey McIntyre Project. Od kilku lat jest członkiem zespołu Nederlands Dans Theatre 2.

 

Rima Pipoyan /Armenia/

Ukończyła z wyróżnieniem wydział choreografii i reżyserii Yerevan State Institute of Theatre and Cinematography, gdzie obecnie pracuje jako pedagog oraz Yerevan Dancing Art State College, uzyskując dyplom tancerki i nauczycielki baletu. Założycielka fundacji Choreography Development.

 

Yi-En Chen /Tajwan/

Ukończył National Taiwan University of Arts na wydziale tańca. Tegoroczny choreograf-rezydent Paris Cite des Arts Hong Kong Dance Exchange. W latach 2015-2017 występował w Sadler’s Wells oraz New York City Center w projekcie Cloud Gate 2 i Ferment Body teatru Cloud Gate.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close