Wersja do druku

Udostępnij

W ramach drugiej części XXIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych. ROZDROŻE 2018: Dwa spojrzenia na człowieka. Spektakle wizualne z Paryża i Tajpej 6 czerwca odbędą się dwa pokazy spektakli zespołu Anarchy Dance Theatre z Tajwanu. W unikalnym Second Body obraz ciała tancerki przechodzi płynnie w obraz cyfrowy, stanowiąc kontrast i punkt odniesienia do pokazanego w maju spektaklu artystów z Paryża. Autorem koncepcji i choreografem spektaklu jest tajwański choreograf i architekt Jeff Chieh-hua Hsieh. Prapremiera spektaklu miała miejsce w sierpniu 2015 roku w Tajpej, a premiera europejska – na festiwalu Ars Electronica 2015 w Linzu. Przedstawienie powstało dzięki współpracy zespołu tańca współczesnego Anarchy Dance Theatre z grupą Ultra Combos zajmującą się projektowaniem i programowaniem systemów audiowizualnych. Widzowie spektaklu początkowo obserwują ruch tancerki badającej kinetyczne możliwości ciała. Obraz jej materialnego ciała znika w ich percepcji w momencie całkowitego pokrycia go rzutowanym na nie obrazem wirtualnym (mapping). Od tej chwili ciało tancerki jest postrzegane przez widzów jako rodzaj świetlnego fantomu lub ruchomej wiązki cząstek. Z pomocą technologii cyfrowej twórcy spektaklu pokazują tzw. przez nich „ciało nienaturalne”. Podejmują próbę redefinicji pojęcia ciała, pytając o wpływ rozwoju technologii na percepcję i pojmowanie ludzkiego ciała. Prowadzone przez Jeffa Chieh-hua Hsieha poszukiwania twórcze na pograniczu sztuk performatywnych, nauki i technologii, spotkały się z dużym zainteresowaniem na świecie.

 

Pytania, które stawia Jeff Chieh – hua Hsieh:

Co dla nas znaczy ciało ? Czy to, co widzisz na własne oczy, to jest pierwsze ciało, czy ciało drugie ?

Czym właściwie jest ciało, z którym jesteś tak zżyty ? Jak będzie wyglądać ludzkie ciało w roku 2030 ? Albo nawet w roku 2050?

 

 

Pomiędzy pokazami, o godz. 18.30, zaplanowano spotkanie choreografa z widzami ilustrowane projekcjami zapisów spektakli zespołu.

 

Pomysł i choreografia:  Jeff Chieh-hua HSIEH

Tancerka:  Shao-ching Hung

Produkcja: Anarchy Dance Theatre

Projektowanie i programowanie systemu audiowizualnego: Ultra Combos

Projekt dźwięku: Yannick Dauby

Dramaturgia: River Lin

Projekt oświetlenia: We Do Group

Projekt systemu: Yu-Teh Yang 

Inicjator i operator sprzętu: Yu-Hui Lin

Kierownik techniczny: Wen-Han Yang

Operator oświetlenia: Hsin-Ting Chen

Akustyk: Nigel Brown

Obsługa i zarządzanie międzynarodowymi projektami: AXE Arts Management

Wsparcie projektu: QA Ring

Mentor projektu: Justine Beaujouan

Konsultant projektu: Kevin Cunningham

Premiera w sierpniu 2015 roku w Tajpej, a premiera europejska na festiwalu „Ars Electronica 2015” w Linzu

Projekt zamówiony przez Quanta Arts Foundation/QA Ring;  Wsparcie: Ministry of Culture Taiwan

Finansowane przez National Culture and Arts Foundation for the 2016-2018 R&D project 

 

Jeff Chieh-hua Hsieh jest nowatorskim tajwańskim choreografem i architektem działającym na styku tańca współczesnego
i sztuk wizualnych z użyciem technologii cyfrowych. Jest on absolwentem podyplomowych studiów choreografii w Instytucie Tańca i Choreografii na Narodowym Uniwersytecie Sztuki w Tajpej. Interesuje go eksplorowanie świadomości ciała, jego relacji z czasem, przestrzenią i otoczeniem. Za swą pracę Gray Mass otrzymał tajwańską nagrodę w dziedzinie choreografii w 2006 roku.

W 2010 roku założył i od tego czasu kieruje zespołem „Anarchy Dance Theatre”, z którym wypracował własny język tańca oraz system treningu ciała. Spektakl Seventh Sense II uznano za wydarzenie na „Digital Art Festival” w Tajpej w 2012 roku.  Prowadzone przez artystę poszukiwania na pograniczu sztuk performatywnych i technologii spotkały się z dużym zainteresowaniem na świecie.

 

Działający na pograniczu tańca współczesnego i sztuk wizualnych zespół Anarchy Dance Theatre istnieje od 2010 roku. Słowo „anarchy” w nazwie zespołu odnosi się do tytułów pierwszych spektakli zespołu, które dotyczyły kwestii funkcjonowania władzy w społeczeństwie. Spektakle i instalacje grupy były prezentowane m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wlk. Brytanii, Holandii, Hiszpanii, Chinach i w Brazylii. Spektakl Second Body był prezentowany we Wrocławiu przez Centrum Sztuki WRO oraz w Paryżu na światowym przeglądzie tańca współczesnego Rencontres Choregraphiques Internationales de Seine Saint-Denis. Zespół Anarchy Dance Theatre nigdy nie gościł w Warszawie.

 

Więcej informacji o twórczości zespołu Anarchy Dance Theatre: www.anarchyDanceTheatre.com.

 

Shao-ching Hun jest tajwańską tancerką, absolwentką Instytutu Tańca i Choreografii na Narodowym Uniwersytecie Sztuki w Tajpej. Występowała m.in. na Dance Forum w Tajpej. 

 

Z recenzji:

 

„Pod pewnymi względami Anarchy Dance Theatre to grupa równie ważna dla tańca eksperymentującego z technologią, jak Troika Ranch czy Klaus Obermaier (działający z zespołem Ars Electronica Futurelab). Podobnie jak oni, Tajwańczycy są zainteresowani przede wszystkim intermedialnym połączeniem tańca i cyfrowych technologii komunikacyjnych. (..) Komputer generuje tu obraz, który widzimy na scenie, ponieważ projektory rozświetlające ciało tancerki są jedynym istotnym źródłem światła w trzeciej (kluczowej) części performansu.(…) Doprowadza to do sytuacji, w której nie jesteśmy w stanie rozróżnić ciała zmediatyzowanego od fizycznego.(…) Anarchy Dance Theatre udowadniają, że taniec z instalacją interaktywną może być miejscem twórczej ekspresji tanecznej zacierającej granice pomiędzy tym co realne i wirtualne – tańcem bez podziału na rzeczywistość wirtualną i realną.(..) W trzeciej części performansu położono nacisk na prezentację relacji ciała i multimediów.(…) Za pomocą kilku projektorów, kontrolerów ruchu Kinect i zaprojektowanego na potrzeby występu oprogramowania, projekcje były wyświetlane w taki sposób, że ciało tancerki było całe pokryte wizualizacją, która podążała za nią i reagowała na jej gesty.(…) Gest nie jest, zdaniem Tajwańczyków, jedynie działaniem ciała w przestrzeni, lecz (w ich praktyce) także użytkowaniem systemu komputerowego: instalacji interaktywnej. Hung w Second Body była zatem nie tylko tancerką, ale i użytkowniczką instalacji.(…) To intermedialne napięcie między techniką wykonawczą a komputerową wywołuje trzeci walor performansu Tajwańczyków – ciekawą koncepcję ciała w czasach, jak mówią badacze mediów, hybrydyczności – kiedy na codzienność składa się w co najmniej równej mierze to, co realne i to, co wirtualne.(…) Według twórców Second Body, wraz z tym „zwrotem hybrydycznym” pojawia się potrzeba nowych technik reprezentowania ciała, tak w sztuce, jak i w sieci. Twórczość tajwańskiej grupy jest zatem interesująca nie tylko z perspektywy technik tańca czy technologii medialnych, lecz także z punktu widzenia filozofii ciała i cielesności w czasach nowych mediów. Anarchy Dance Theatre interesuje to, w jaki sposób pod wpływem cyfrowych technologii komunikacji może zmienić się współczesna ekspresja ciała – kwestią tą zajmują się filozofowie, wśród nich Richard Shusterman (…) Amerykański badacz wielokrotnie zwracał uwagę na to, że nie jesteśmy w stanie percypować swojego ciała w całości, lecz jedynie we fragmentach i jedynie za pomocą mediów. Tym samym współczesna relacja ciała i mediów ulega dynamicznym przemianom, a ludzkie ciało z medium (…) przekształciło się w „ośrodek mediów”.(…)… warto oceniać przedsięwzięcia Anarchy Dance Theatre nie tylko jako pojedyncze przedstawienia, ale jako całościowy projekt artystyczno – badawczy, prezentujący technologię i pomysł jej wykorzystania na scenie. Pod tym względem działania Tajwańczyków prezentują odkrywcze podejście do ciała i mediów w sztukach wykonawczych.”                    

fragmenty artykułu Jakuba Kłeczka Taniec w czasach hybrydyczności . Medialny performans Anarchy Dance Theatre –  Didaskalia nr. 136/2016.

 

Informacje dotyczące zakupu biletów:

na spektakl  Second Body  grupy Anarchy Dance Theatre z Tajpej:  www.stodola.pl

 

 

***

 

 

Organizator festiwalu: Fundacja Sztuka i Współczesność

 

Partnerzy: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza Teatr Collegium Nobilium,  Klub Stodoła, PPAS ŚWIATŁO I DŹWIĘK,  CRAFTMAN

 

Festiwal zorganizowano dzięki dofinansowaniu ze środków miasta stołecznego Warszawy.

 

Patroni medialni: „Teatr”,  taniecPOLSKA.pl,  e-teatr.pl,  Radio Dla Ciebie,  Radio Kampus, Teatr Dla Was,  magazyn TANIEC.

 

Fundacja Sztuka i Współczesność wspiera Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close