Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XXIV Łódzkich Spotkań Baletowych w dniach 20-21 maja 2017 (kolejno o godz. 19.00 i 18.00) kubański zespół Acosta Danza pokaże w Teatrze Wielkim w Łodzi  spektakl Debut. Na przedstawienie złoży się pięć choreografii: El Cruce Sobre El Niágara (Przejście nad Niagarą) – chor. Marianela Boán; Faun – chor. Sidi Larbi Cherkaoui; De Punta a Cabo (Od początku do końca) – chor. Alexis Fernández (Macarela); Two – chor. Russell Maliphant, Carmen – chor. Carlos Acosta.

 

O choreografiach wieczoru Debut:

 

El Cruce Sobre El Niágara (Przejście nad Niagarą)

Choreografia El Cruce Sobre El Niágara powstała w 1987 roku i była inspirowana różnorodnością i otwartością sztuki kubańskiej.

 

 

Marianela Boán to światowej sławy choreografka, uznana za jedną z najważniejszych twórczyń kubańskiego tańca współczesnego; czołowa postać awangardy tańca latynoskiego. Będąc dyrektorką artystyczną zespołu DanzAbierta, opracowała własną metodologię tańca łączącą głos, emocje, posturę, gest, obraz i język.

 

choreografia: Marianela Boán

muzyka: Olivier Messiaen

asystenci: Clotilde Peón, Idania Wambrug

kostiumy: Leandro Soto

światła: Carlos Repilado

 

Faun

Dzieło Debussy’ego z dokomponowaną przez Nitina Sawhneya muzyką uzupełniającą, pozbawione jest kulturowego bagażu, staje się dwuznaczne, wręcz wieloznaczne pierwotne i nowoczesne, pozbawione korzeni historycznych i geograficznych. Faun jest interpretacją Popołudnia fauna. Faun jest produkcją Sadler’s Wells powstałą w koprodukcji z Théâtre National de Chaillot, Monaco Dance Forum, Teatre Nacional de Catalunya, Mercat de les Flors, Opéra de Dijon i Grand Théâtre de Luxembourg. Spektakl powstał na zamówienie Sadler’s Wells z okazji stulecia założenia Les Ballets Russes Sergieja Diagilewa. 

 

Sidi Larbi Cherkaoui – belgijsko-marokański choreograf, jest jednym z najbardziej rozchwytywanych twórców współczesnych choreografii na świecie. Znany jest z dzieł pełnych inwencji twórczej, rzucających nowe światło na kulturę i rodzaje ruchu, które zgłębia.

 

choreografia: Sidi Larbi Cherkaoui

kierownictwo prób: Daisy Phillips, Daniel Proietto

muzyka: Claude Debussy, Nitin Sawhney

kostiumy: Hussein Chalayan

światła: Adam Carrée

 

De Punta a Cabo (Od początku do końca)

Macarela – kubański choreograf tworzy nowe dzieło, w którym występuje cały zespół. Akcja choreografii jest umiejscowiona na Kubie, tak dobrze znanej i ukochanej przez choreografa. Artysta zgłębia osobowość współczesnych Kubańczyków, kontemplując urodę krajobrazu i analizując sposób, w jaki poruszają się mężczyźni i kobiety.

 

choreografia: Alexis Fernández (Macarela)

asystenci: Clotilde Peón, Idania Wambrug

kostiumy: Vladimir Cuenca

muzyka: Kumar, Kike Wolf na podstawie The Beautiful Cuban girl José White’a, Omar Sosa

światła: Adam Carrée, Pedro Benítez

 

Two

Oryginalnie stworzona w roku 1998 dla Dany Fouras choreografia była wykonywana przez legendarną Sylvię Guillem jako część programu Push. Tancerz rozpoczyna choreografię wewnątrz niewielkiego pola wyznaczonego przez światło. Powtarza te same frazy z coraz większą intensywnością, przykuwa naszą uwagę hipnotyzującą magią ruchu rąk, ramion i głowy. Gdy do choreografii dołącza muzyka Andy’ego Cowtona, tancerz zaczyna obracać się coraz szybciej, aż w końcu wiruje niczym derwisz – jego ręce i stopy poruszają się w różnych płaszczyznach światła i ruchu. Niezwykłe oświetlenie autorstwa Michaela Hullsa zmienia ręce i stopy tancerza w języki ognia, choreografia Maliphanta wciąga go w swój wir. Ciało tancerza wydaje się w wirze.

 

choreografia: Russell Maliphant

światła: Michael Hulls

muzyka: Andy Cowton

 

Carmen

Spektakl powstał w koprodukcji z Royal Opera House Covent Garden w Londynie, Texas Ballet Theatre i Queensland Ballet na specjalne zamówienie Royal Ballet z okazji ostatniego występu Carlosa Acosty na głównej scenie teatru. Carlos stworzył własną adaptację dzieła Bizeta i Meriméego ze scenografią Tima Hatley’a, światłami Petera Mumforda i nową orkiestracją Martina Yates’a. Premiera odbyła się dnia 26 października 2015 roku w Royal Opera House. Historia Carmen jest uniwersalna, ponadczasowe tematy prezentowane są w oszczędnych, ale wyrazistych dekoracjach. Prezentowana łódzkiej publiczności wersja powstała z okazji inauguracji działalności zespołu Acosta Danza.

 

choreografia: Carlos Acosta

asystenci: Clotilde Peón, Yaday Ponce, Marta Ortega

muzyka: Georges Bizet / Rodión Szczedrin, Denis Peralta

orkiestracja: Giovanni Duarte

dekoracje i kostiumy: Tim Hatley

światła: Peter Mumford

 

Acosta Danza to zespół, który zainaugurował swoją działalność w kwietniu 2016 roku w Gran Teatro de La Habana – teatrze, z którym była związana Alicia Alonso (wybitna primabalerina w 1989 roku odwiedziła Łódź z zespołem Ballet National de Cuba w ramach X edycji festiwalu ŁSB). Stworzony został przez światowej sławy kubańskiego tancerza klasycznego Carlosa Acostę, wieloletniego tancerza Royal Opera House. Członkowie zespołu to najlepsi tancerze kubańscy, którzy kształcili się w tańcu klasycznym, jak i w różnych stylach tańca współczesnego. Założeniem programowym zespołu jest łączenie elementów baletu z tańcem współczesnym i elementami kultury kubańskiej. Zespół będzie wykonywał zarówno nowe, jak i już istniejące choreografie twórców kubańskich, którzy rzadko byli prezentowani poza Kubą, ponadto choreografie stworzone dla zespołu przez międzynarodowych choreografów zainspirowanych kulturą kubańską.

 

***

 

Łódzkie Spotkania Baletowe to taneczne biennale z blisko 50-letnią tradycją. Na przestrzeni lat festiwal stał się największą i najbardziej prestiżową imprezą baletową w Polsce. Ideą festiwalu jest upowszechnianie sztuki baletowej i aktualnych osiągnięć choreograficznych, zarówno na polu tańca klasycznego, jak i różnorodnych nurtów tańca współczesnego. Dyrekcja Teatru Wielkiego w Łodzi zaprosiła do udziału w XXIV edycji Łódzkich Spotkań Baletowych światowej klasy zespoły taneczne: English National Ballet z Wielkiej Brytanii (po raz pierwszy w Polsce), nowo powstały kubański zespół Acosta Danza (po raz pierwszy w Polsce) oraz Akram Khan Company z Wielkiej Brytanii. Po raz pierwszy w historii festiwalu publiczność będzie miała możliwość obejrzeć zespół z Chin – BeijingDance/LDTX z Pekinu. Zaprezentuje się także zespół z Kanady – RUBBERBANDance Group z Montrealu. Tradycyjnie zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi w ramach festiwalu przygotuje swoją premierę. W tym roku zostanie zrealizowany Spartakus Arama Chaczaturiana w choreografii Kirilla Simonova.

 

Do pobrania:

Afisz XXIV ŁSB 

 

Więcej informacji: http://www.operalodz.com/lsb/

 

bilety:

strefa III – 100 zł normalny / 90 zł ulgowy

strefa II – 110 zł normalny / 100 zł ulgowy

strefa I – 120 zł normalny / 110 zł ulgowy

 

do nabycia od 17 lutego 2017, godz. 12.00

na stronie: http://www.operalodz.com/ lub www.bilety24.pl

dzięki aplikacjom mobilnym do pobrania ze strony www.operalodz.com

w kasie Teatru, tel. 42 633 77 77.

 

Teatr Wielki w Łodzi logo (miniaturka)

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close