W tym tygodniu wielbiciele sztuki tańca będę mogli uczestniczyć w pokazach dwóch spektakli w ramach XVI Łódzkich Spotkań Baletowych w Teatrze Wielkim w Łodzi. 11 i 12 października Hervé Koubi z zespołem pokaże Barbarzyńskie noce albo pierwsze poranki świata. Natomiast 15 i 16 października organizatorzy zapraszaą Wieczór z Nederlands Dans Theater, na który złożą się choreografie Jiříego Kyliána (Gods and Dogs), Crystal Pite i Simona McBurneya (Figures in extinction [1.0]) oraz Gabrieli Carrizo (La Ruta). Będą to niezwykle różnorodne propozycje choreograficzne, o których piszemy więcej w całej zapowiedzi.

Wersja do druku

Udostępnij

O spektaklach:

Barbarzyńskie noce albo pierwsze poranki świata

Od choreografa:

Historia drogi, wszystko jest historią drogi…

Kiedy na próżno próbowałem szukać wspomnień związanych z ziemią moich przodków w Algierii, pojawiły się nowe więzi, które pozwoliły mi zrozumieć, skąd pochodzę i – być może – kim jestem. Źródłem Barbarzyńskich nocy albo pierwszych poranków świata jest bogata historia krajów basenu Morza Śródziemnego. Zdecydowałem się podzielić moją drogą, która świadczy o woli wyjścia naprzeciw drugiemu człowiekowi, naprzeciw nieznanemu, ku rzeczywistości, w której media zbyt często posługują się określeniem „my cywilizowani i nasi sąsiedzi, barbarzyńcy”. Etymologia słowa „barbarzyńca” często przywodzi na myśl pejoratywne skojarzenie z kimś nieucywilizowanym, pozbawionym jakiegokolwiek poczucia człowieczeństwa i przepełnionym nieuzasadnioną przemocą.

Więcej o spektaklu i artyście: https://taniecpolska.pl/wydarzenia/lodz-26-lodzkie-spotkania-baletowe-herve-koubi-barbarzynskie-noce-albo-pierwsze-poranki-swiata/

Choreografia: Hervé Koubi
Kompozytor: W.A. Mozart, G. Fauré, R. Wagner, tradycyjna muzyka algierska i gregoriańska

Realizatorzy:

Choreografia: Hervé Koubi
Asystenci choreografa: Guillaume Gabriel, Fayçal Hamlat
Ścieżka dźwiękowa: Maxime Bodson
Aranżacje: Guillaume Gabriel
Reżyser światła: Lionel Buzonie
Kostiumy, rekwizyty: Guillaume Gabriel
Asystent kostiumologa: Claudine G-Delattre
Noże: Esteban Cedres
Maski: wyprodukowano z wykorzystaniem kryształów i wsparciem firmy Swarovski

Więcej o spektaklu i artyście:

Wieczór z Nederlans Dance Theater

Gods and Dogs to setna choreografia Jiříego Kyliána stworzona dla NDT. Ten tajemniczy balet realizowany przez mistrza wizualizuje cienką granicę między normalnością i Jak mówi sam choreograf: Z pewnością żaden pozytywny rozwój nie może zostać osiągnięty bez pomocy zdrowej porcji szaleństwa. Gods and Dogs nazywany jest „dziełem niedokończonym” i nawiązuje do fascynacji Kyliána pięknem tego, co w życiu pozostaje niekompletne. Gods and Dogs zdobyło nagrodę Dutch Swan Award za „Najbardziej imponującą produkcję taneczną 2009”.

Zespół: Nederlands Dans Theater
Choreografia: Jiří Kylián (Gods and Dogs); Crystal Pite i Simon McBurney (Figures in extinction [1.0]); Gabriela Carrizo (La Ruta)

Realizatorzy:

Choreografia i scenografia: Jiří Kylián
Inscenizacja: Gerald Tibbs
Muzyka: Jiří Kylián (koncepcja), Dirk Haubrich, Ludwig van Beethoven
Światła: Kees Tjebbes
Kostiumy: Joke Visser
Projekcje filmowe: Tatsuo Unemi, Daniel Bisig

Figures in Extinction [1.0]

Taniec w „Figures in extinction [1.0]” przywraca uczucia, których nie chcemy czuć. Wspaniałe oświetlenie i hipnotyzujące efekty wizualne i dźwiękowe przenoszą nas z pomarańczowo-czerwonej tundry do lodowego krajobrazu. 

Trouw ****

Choreografka współpracująca z NDT – Crystal Pite (Kanada), jest bardzo pożądanym głosem w tańcu. Jej porywające prace  przedstawiają złożoność i człowieczeństwo naszego pokolenia w charakterystycznym tonie, bogatym w wyobraźnię i inteligencję. W 2002 roku choreografka i tancerka założyła firmę Kidd Pivot, której nazwisko  – oznaczające częściowo banitę, a częściowo figurę baletowę – uosabia jej własną równowagę „bezmyślności i rygoru”. Jako choreografka Pite jest twórczynią, która realizuje rzadko spotykane, wyróżniające się dzieła, stawia na hybrydowe połączenie  tańca i teatru.  Dzięki wirtuozowskiej poezji jej choreografie zawsze pozwalają odnaleźć  człowieczeństwo i stworzyć przestrzeń oraz muzykalność w odważnych, bogatych partyturach.

Choreografia: Crystal Pite & Simon McBurney
Asystenci choreografów z NDT: Lucas Crandall, Ander Zabala
Muzyka: Nowa kompozycja Owena Beltona
Dźwięk: Benjamin Grant
Światła: Tom Visser
Projekt sceniczny: Jay Gower Taylor
Horyzont: Jay Gower Taylor and Tom Visser
Kostiumy: Nancy Bryant
Reżyseria lalek: Toby Sedgwick
Projekt i wykonanie lalek: Jochen Lange
Edycja wideo: Ennya Larmit
Starszy producent Complicité: Tim Bell

La Ruta

Bardzo ciężko jest zarządzać sobą we śnie, ponieważ kiedy podejmujesz decyzje, budzisz się. Kiedy przejmujesz kontrolę nad snem, orientujesz się że śpisz. Właśnie dlatego, żeby śnić musisz być bezbronny.


Currentzis

Gabriela Carrizo (Argentyna) zaciera granice między tańcem a teatrem w dramatycznie napędzanych pracach, osadzonych w eksploracji ludzkich doświadczeń. Jako choreografka tworzy nastrojowe, kinowe prace, które oferują wykonawcom przestrzeń do eksploracji rzeczywistych sytuacji, emocji i spotkań. Wspólnie z Franckiem Chartierem, Carrizo założyła w 2000 roku kolektyw Peeping Tom z siedzibą w Brukseli. Opisując swoją pracę, mówi: „Ciągle staram się szukać nowych perspektyw, aby uwidocznić równoległy świat mentalny; świat, w którym hiperindywidualne lęki, ucisk, fantazje i konstrukcje myślowe postaci i artystów zmieniają się w regularną relację społeczną”. Ta premiera światowa będzie jej drugim i długo oczekiwanym nowym dziełem dla NDT 1.

Reżyseria: Gabriela Carrizo
Kreacja i wykonanie: Chloé Albaret, Alexander Andison, Thalia Crymble, César Faria Fernandes, Scott Fowler, Surimu Fukushi, Boston Gallacher, Charlie Skuy, Yukino Takaura
Asystent artystyczny: Louis-Clement da Costa
Asystent NDT: Francesca Caroti
Muzyka: Raphaëlle Latini, Leopold Stokowski, Houston Symphony Orchestr, Eternal Memory (Adagio). (P) 1994 Capitol Records, LLC
Muzyka oryginalna: Nowa kompozycja Raphaëlle’a Latiniego
Światła: Tom Visser
Scenografia: Amber Vandenhoeck
Kostiumy: Gabriela Carrizo, Yolanda Klompstra, Isabel Blokland

Informacje o zespole:

Nederlands Dans Theater (NDT) to jeden z wiodących światowych zespołów tańca współczesnego, od sezonu 2020–2021 kierowany przez Dyrektor Artystyczną Emily Molnar.

Zespół ma siedzibę w Hadze, ale występuje dla międzynarodowej publiczności liczącej 150 tys. gości w Europie, Ameryce, Azji i Australii. Od momentu założenia w 1959 roku przez Benjamina Harkarvy’ego, Aarta Verstegena i Carela Birniego we współpracy z osiemnastoma tancerzami Holenderskiego Baletu Narodowego (wówczas znanego jako Nederlands Ballet) tacy choreografowie jak Glen Tetley i Hans van Manen pozostawili wyraźny ślad awangardowego podejścia do tańca w artystycznym wizerunku tego zespołu. Ich nonkonformistyczne, nowatorskie produkcje lokują NDT wysoko na krajowej i międzynarodowej mapie tańca.

Więcej o Wieczorze z Nederlands Dans Theater i zespole: https://taniecpolska.pl/wydarzenia/lodz-26-lodzkie-spotkania-baletowe-nederlands-dans-theater-wieczor-z-nederlands-dans-theater/

***
Łódzkie Spotkania Baletowe:
Więcej informacji oraz bilety na stronie opera.lodz.com oraz bilety24.pl

XXVI Łódzkie Spotkania Baletowe. Nederlands Dans Theater „Wieczór z Nederlands Dans Theater”

XXVI Łódzkie Spotkania Baletowe. Nederlands Dans Theater „Wieczór z Nederlands Dans Theater”

Hervé Koubi „Barbarzyńskie noce albo pierwsze poranki świata”. Fot. materiały Teatru Wielkiego w Łodzi, organizatora ŁSB

Hervé Koubi „Barbarzyńskie noce albo pierwsze poranki świata”. Fot. materiały Teatru Wielkiego w Łodzi, organizatora ŁSB

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close