Wersja do druku

Udostępnij

Od początku Festiwal Ciało/Umysł  poszukiwał w obszarze sztuki współczesnej, stawiał na bezkompromisowość, przekraczanie tabu, stale też zadawał pytanie, czym w danym momencie jest taniec w Polsce i na świecie. Obecnie, jak zauważyła jego dyrektor artystyczna, Edyta Kozak, nową tendencją w obszarze tańca współczesnego jest, paradoksalnie, brak tendencji – współistnienie różnych form. Stąd w programie tegorocznej, XV edycji festiwalu, każdy spektakl zyskał podtytuł, określający jego hybrydyczną kosntrukcję.

 

Różne były sposoby wspierania przez festiwal i Fundację Ciało/Umysł rodzimych twórców. W tym roku celem była tu inwestycja polska o międzynarodowej jakości.  Pierwsza festiwalowa premiera, zrealizowana z udziałem polskich i szwajcarskich tancerzy, to Sideways Rain brazylijskiego choreografa (znanego polskiej publiczności jako współwórca Alias) Guilherme’a Botelho, pracującego na co dzień w Szwajcarii. Spektakl realizowany jest we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016. Spektakl ten będzie niezwykle wymagający dla tancerzy, którzy będą w ciągłym ruchu:

 

– Każdy z nich przemierza w czasie spektaklu 10 km. To dynamika i energia zamknięte w godzinie czystej choreografii, z minimalistyczną muzyką przypominającą mantrę. Tancerze w pościgu mijają się, ale nigdy się nie spotykają, co inspiruje do refleksji nad tempem i pędem nowoczesności – opowiada Edyta Kozak.

 

Choć, jak mówiła zastępca dyrektora IMiT, Joanna Szymajda, sceniczne działania wydają się proste, kiedy zrozumiemy, na czym polega dramaturgia – m.in. na niezwykłej precyzji i dyscyplinie wykonania, również rytmicznej – widać, jak trudne zadania mieli wykonawcy. Poprzez swoją formę dramaturgię spektakl wpisuje się w nurt neominimalizmu choreograficznego, coraz mocniej zaznaczającego się w tańcu współczesnym. (30 września-1października).

 

Drugą festiwalową premierą będzie Audycja V Kai Kołodziejczyk powstała na podstawie jednej z cyklu sześciu audycji – utorów Andrzeja Krzanowskiego i tekstów Jacka Bieriezina, Zbigniewa Doleckiego i Sławomira Mrożka. Partytura, w której zapisane są działania mima (tak określano je w latach 70.) tworzą one skrypt performatywny dla  tancerzy. W oparciu o te wszystkie komponenty powstaje instalacja performatywna, opera ruchowa z elementami wideo i głosu, w trakcie której można dowolnie wchodzić i wychodzić. Choreografka wykorzystała technologiczne możliwości XXI wieku. Efekt jest niezwykły. Powstało widowisko o rozmachu opery, z elementami sztuk wizualnych, interaktywnymi animacjami reagującymi na dźwięk i ruch, muzyką wykonywaną na gwizdkach, okarynach czy syrenach, a nawet chórem komentującym wydarzenia (1-2 października).

 

Nowym miejscem festiwalowym staje się Nowy Teatr, którego pełna nazwa tj. Międzynarodowe Centrum Kultury sygnalizuje zainteresowanie szeroko rozumianymi sztukami performatywnymi. Do Nowego Teatru festiwal przeniesie się w drugiej części, gdzie 5 października odbędzie się przewrotny performans Martina Schicka To jest gala, będący ironiczną grą podejmującą temat celebrowania wernisaży, gali i bankietów.

 

Po spektaklu Bataille i świt nowych dni Sławka Kraczyńskiego (reżyseria) i Anny Godowskiej  (choreografia), sięgający po filozoficzną twórczość Georges’a Bataille’a. W jego idei transgresji twórcy znajdują odpowiedzi na gwałtowność współczesności, a zarazem podważenie wielu założeń współczesnych społeczeństw (prac, wydajność, ekonomia). Dla Krawczyńskiego jest to zmysłowy filozof, który porusza gorące tematy, zmuszająca nas do poszukiwania odpowiedzi. (5 października)

 

Festiwalową koprocukcą oprócz Bataille’a jest też Dziewiąta słoweńskiej Via Negativy z udziałem i w choreografii Anity Wach. Twórcy siegają do monumentalnego dzieła beethivena, hymnu Unii Ueuropjskiej, pytając jednocześnie o europejską wspólnotę wartości. (8 października).

 

O wspólnotę pyta też, podejmując zarazem próbę jej stworzenia,  węgierski twórca (znany polskim widzom m.in. z zeszłorocznego Decameronu) Csaba Molnár, w przedstawieniu o roboczym tytule The Ox. Innym wątkiem jest tu przepracowanie traum związanych z lękiem i samotnością. Premiera spektaklu odbyła się kilka dni temu w Pradze (6 października).

 

W tym roku nowością będą również wydarzenia towarzyszące, jak performanse i instalacje peformatywne Martina Schika i Martyny Miller, dobywające się przed spektaklami, czy otwarta w trakcie festiwalu w przestrzenia Nowego Teatru Mediateka, pozwalająca widzom mniej lub bardziej zaznajomionym z tematyką tańca współczesnego, na uzupełnienie swojej wiedzy i pytanie o rolę archiwum, także wirtualnego. W kolekcji znajdują się książki, magazyny z dziedziny tańca i programy międzynarodowych festiwali, płyty DVD, a także archiwalne kasety VHS z wcześniejszych edycji C/U i innych projektów fundacji (5-8 października w godz. 15.00-22.00).

 

Na zakończenie festiwalu na dwanaście godzin (od 8 października godz. 22.00) organizatorzy oddadzą artystom i widzom scenę C/U, na której choreografowie i nauczyciele podzielą się z widzami swoimi umiejętnościami. Każdy może wziąć udział, przetestować techniki, zapoznać się z różnymi estetykami, poimprowizować! Całonocny taniec zakończy się wspólnym śniadaniem.

 

W ramach wydarzeń towarzyszących organizatorzy zapraszają również do udziału w projekcie Daj się sfotografować. Ile czasu potrzeba, by uruchomić ciało tańczącego modela? Czy fotografia jest w stanie uchwycić ekspresję ciała, które się nie rusza? Czy to migawka aparatu wyzwala ruch, czy ruch uaktywnia się poprzez działanie fotografa? Festiwalowi widzowie zaproszeni są do atelier Marty Ankiersztejn, która przez 4 kolejne dni w Nowym Teatrze będzie realizowała eksperymentalne sesje fotograficzne z tańcem w roli głównej: 15 sesji na 15-lecie Festiwalu Ciało/ Umysł. Zapraszamy także w imieniu naszego portalu!

 

 

Więcej informacji, opisy spektakli, bilety:

http://2016.cialoumysl.pl

 

***

 

Festiwal Ciało/Umysł jest współfinansowany  ze środków M. St. Warszawa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przy wsparciu Programu Kultura Unii Europejskiej.

 

Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Aktivist, Culture.pl, Didaskalia, E-teatr.pl, LAVIE,  Radio Dla Ciebie, taniecPOLSKA.pl, Teatrdlawas.pl,  TVP Kultura.

 

Partnerzy Festiwalu: Open Latitudes, Eventim, Węgierski Instytut Kultury w Warszawie.

 

Współorganizatorem  XV edycji Międzynarodowego Festiwalu Ciało/Umysł jest Nowy Teatr w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski oraz Teatr Studio.

 

Bilety można nabyć poprzez stronę internetową festiwalu (www.cialoumysl.pl) oraz we wszystkich punktach sprzedaży Eventim (m.in. sieci salonów Empik, Media Markt, Saturn). Bilety dostępne są również w Teatrze Studio oraz Nowym Teatrze, a na godzinę  przed spektaklem także w Centrum Sztuki Współczesnej.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close