31 grudnia 2021 fundacja Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (ASF) zakończyła swoją działalność i zamknęła lata intensywnej pracy na rzecz promocji i rozwoju współczesnej choreografii. Nasz portal przez ostatnią dekadę towarzyszył jej działaniom, wspierając promocyjnie i dyskursywnie jeden z najważniejszych w kraju programów z tego obszaru – Stary Browar Nowy Taniec, który funkcjonował do grudnia 2020. Narodowy Instytut Muzyki i Tańca od lat współpracował z ASF, głównie przy projektach rezydencji i wizyt studyjnych – w Filadelfii, Nowym Jorku i Poznaniu (Let’s Dance), Polskiej Platformy Tańca, ale także w realizacji Grand re Union, rozpisanego na niemal półtora roku międzynarodowego projektu wieńczącego działalność fundacji, imponującej rozmachem i wrażliwością odpowiedzi środowiska tanecznego na wielopostaciowe kryzysy, ujawniające się we współczesnym świecie, jak m.in. pandemia koronawirusa.

Wersja do druku

Udostępnij

Ostatnim projektem fundacji wspartym przez Instytut jest publikacja Choreography: strategies [Choreografia: Strategie], która w formie papierowej, jako wersja anglojęzyczna, ukazała się w grudniu 2021. Na finał działalności ASF przygotowała niespodziankę dla wszystkich entuzjastów tańca współczesnego – wydawnictwo zostało udostępnione w wersji polskojęzycznej jako pdf. Zachęcamy do pobierania! Jednocześnie publikujemy oficjalne pożegnanie, które do polskiego i zagranicznego środowiska tanecznego skierowała kuratorka programu SBNT, Joanna Leśnierowska, wraz z Martą Harasimowicz i Natalią Gorzelańczyk. Dziękujemy za wspólne lata! Nie ukrywamy, że bardzo będzie nam Browaru brakowało…

Podziękowania:

Od 2004 roku, przez blisko dwie dekady, także z Waszą pomocą, podejmowaliśmy działania przybliżające publiczności najciekawsze zjawiska choreograficzne ostatnich lat i wspierające wielu polskich profesjonalistów w ich rozwoju artystycznym.  Stary Browar stał się dla nas wszystkich  miejscem spotkań – platformą poszukiwań, kreacji i choreograficznej (auto)refleksji. Główną rolę odgrywała tu sztuka choreografii pozostająca w twórczym dialogu z innymi dyscyplinami, egzaminująca swą historię, teorię i przyszłość, nieustannie zadająca pytania i egzaminująca swe własne artystyczne, ale także polityczne i społeczne, treści i konteksty.

W ciągu 17 lat naszej pracy wyprodukowaliśmy oraz dzięki współpracy z Wami  wsparliśmy koprodukcyjnie w sumie 88 oryginalnych spektakli, a Studio Słodownia +3 gościło niezliczoną ilość rezydencji oraz blisko 200 przedstawień z Polski i świata (prezentowanych zarówno w ciągu roku, jak i w ramach 15 czerwcowych edycji programu podczas Festiwalu Malta). Zorganizowaliśmy 13 edycji programu Solo Projekt i wsparliśmy w jego ramach 35 młodych polskich twórców, a w ciągu 11 lat trwania Alternatywnej Akademii Tańca zaoferowaliśmy ponad 2000 godzin choreograficznych szkoleń dla całego pokolenia młodych tancerzy i choreografów – wielu z nich wspierając także stypendiami na udział w całorocznych zajęciach. 10 lat z dumą cieszyliśmy się nieprzerwanym rozwojem pierwszego w Polsce programu dedykowanego najmłodszej widowni oraz artystom, którzy dzięki naszym szkoleniom dziś sami tworzą i rozwijają taniec dla dzieci i ich rodzin. Nieustannie promowaliśmy polski taniec poza Polską, a w ramach wielu partnerskich sieci kreowaliśmy specjalne projekty powalające polskim twórcom na obecność na arenach międzynarodowych. Od 2015 roku przyznawaliśmy także 6 całorocznych stypendiów badawczych, w 2021 roku także twórczych, oraz wspieraliśmy liczne publikacje o tańcu.  Trzema książkami dedykowanymi najciekawszym zagadnieniom dzisiejszej choreografii oraz międzynarodowym rocznym projektem www.grandreunion.net  zwieńczyliśmy naszą wieloletnią misję upowszechniania wiedzy o najnowszych trendach w sztuce pisania ruchu i ruchem.  Poszukiwaliśmy (i mamy nadzieję także znajdowaliśmy) odpowiedzi na ważne dla nas pytanie, czy choreografia może pomóc uleczyć świat? I jaka będzie jej najbliższa i ta odrobinę dalsza przyszłość?

Wierzymy głęboko, że choć domyka się właśnie historia Art Stations Foundation i kończy ważny czas  w najnowszej historii polskiego tańca, to nasza praca i jej efekty (także poprzez prace artystów, których wspieraliśmy) będą zawsze rezonować w nas wszystkich – zarówno w środowisku  tanecznym, jak i w projektach, jakie Wy sami będzie dalej podejmować, oraz w naszej wspaniałej publiczności.

Z tą intencją razem z naszą fundatorką Grażyną Kulczyk pragniemy podzielić się z Wami pełną polską e-wersją finałowego tomu naszej choreograficznej serii.

Niechaj zbiór tekstów Choreografia: strategie współtworzona z wieloma praktyczkami i praktykami  inspiruje nas do dalszej refleksji i rozwoju choreograficznego!

Sami nie bylibyśmy w stanie dokonać tylu rzeczy! Bardzo Wam jeszcze raz dziękujemy za wspólne 17 lat!

Życzymy Wam  sukcesów i satysfakcji z podejmowanych przez Was działań –  także tych na rzecz rozwoju fascynującej i wciąż poszerzającej pole sztuki choreografii!

Mamy nadzieję dalej spotykać się z Wami już w nowych kontekstach i projektach!

Joanna Leśnierowska
razem z zespołem – Martą Harasimowicz  oraz  Natalią Gorzelańczyk

***

Publikacja do pobrania w tekście pod linkiem:
https://www.artstationsfoundation5050.com/taniec/wydarzenie/-/3779

Polecamy także teksty napisane specjalnie dla naszego portalu z okazji jubileuszu 16-lecia kończącego działalność programu Stary Browar Nowy Taniec:

Wojciech Klimczyk, Otwarta przestrzeń zamknięta. Dramaturgia skupionego ruchu
Teresa Fazan, Centrum na peryferiach – 16 lat Starego Browaru Nowego Tańca w Poznaniu
Anna Królica, Rzadki okaz. Praktyka kuratorska w Starym Browarze

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close