Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XVI Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie, podczas dyskusji pt. Bitwa o kulturę. Dlaczego taniec?, z ust białoruskiego choreografa Aleksandra Tebenkova, założyciela teatru Galierieja w Grodnie, padło stwierdzenie, że taniec współczesny jest potrzebny, aby wyrażać swoje człowieczeństwo tu i teraz, współcześnie. Myśl ta oświetla pojęcie „tańca współczesnego” od nieco innej strony, niż jesteśmy przyzwyczajeni go używać. Wiąże je bowiem nie tyle z określoną formą czy gatunkiem tańca scenicznego, ile z zakorzenieniem tej formy w konkretnym czasie historycznym – we współczesności, w czasie teraźniejszym, w rzeczywistości, którą możemy nazwać swoją czy naszą.

Zdanie Aleksandra Tebenkova podkreślające związek tańca współczesnego z szeroko rozumianą współczesnością to znakomite motto do dyskusji, którą na powitanie nowego, 2013 roku chcielibyśmy Państwu zaproponować. Zapraszamy do nadsyłania opinii i Państwa uwag na temat relacji polskiego tańca współczesnego – zwłaszcza choreografii stworzonych w minionym roku – ze współczesnym światem, z polską, europejską i globalną rzeczywistością. Wiele już powiedziano na temat związków tańca z innymi dziedzinami sztuki i wiemy, że praktycznie nie ma tu niemożliwych kombinacji. Na ile jednak w polskim tańcu odbija się polska obyczajowość, mentalność, styl życia i dylematy etyczne społeczeństwa postnowoczesnego, związane na przykład z dynamicznym rozwojem nauki i postępującym uzależnieniem człowieka od nowoczesnych technologii? Czy w polskich choreografiach – i w jakich – dostrzegają Państwo piętno naszych czasów, konkret, który wiąże sztukę choreograficzną z życiem, nadając jej nowy, bardziej uniwersalny, wymiar? W jakim stopniu taniec współczesny komentuje naszą rzeczywistość polityczną i społeczną, czy bywa społecznie zaangażowany, czy miewa poglądy polityczne? Czy ma ambicje zmieniania rzeczywistości, mówienia przeciw istniejącemu porządko wi, zmieniania postaw, wpływania na rzeczywistość? Czy skłania do dyskusji o świecie, w którym przyszło nam żyć?

To zapewne tylko niektóre z pytań, nasuwających się w związku z rozumieniem „tańca współczesnego” jako tańca zakorzenionego w „tu i teraz”, żywo reagującego, poruszającego aktualne i dyskutowane tematy, krytycznego, wykazującego się wrażliwością na problemy społeczne i ekonomiczne, dotykające przecież także sfery kultury i sztuki. Być może w toku dyskusji, do której serdecznie zachęcamy, pojawią się inne pytania i wątki do rozmowy, na co szczerze liczymy. A ponieważ wciąż pozostajemy w noworocznym i karnawałowym (a więc bardzo tanecznym) klimacie, chcemy Państwa zapytać, jakie współczesne inspiracje i tematy przeniknęły do sztuki choreograficznej w 2012 roku? I czy chcielibyście Państwo, aby w 2013 roku w polskim tańcu współczesnym było więcej przetworzonych wątków z naszej – dosłownie rozumianej – współczesności?

Czekamy na Państwa głosy, opinie, wypowiedzi i odpowiedzi, które prosimy przesyłać na adres: julia.hoczyk@taniecpolska.pl, i liczymy na to, że rok 2013 będzie między innymi rokiem dyskusji o tym, czy taniec współczesny jest rzeczywiście współczesny?

Anna Koczorowska

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close