Wersja do druku

Udostępnij

We wtorek 3 października w poznańskim Polskim Teatrze Tańca odbyła się konferencja zapowiadająca – spektakl Wesele. Poprawiny – ostatnią tegoroczną premierę, zamykającą Rok Guślarzy. Premiera zaplanowana jest w Sali Wielkiej Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu w piątek 13 października o godz. 20.00 (kolejny pokaz 14 października o tej samej porze).

 

Zaproszony przez Iwonę Pasińską reżyser,  Marcin Liber, już po raz drugi mierzy się ze słynnym dramatem Stanisława Wyspiańskiego. Jego poprzednia realizacja miała miejsce 2013 roku w Teatrze Polskim w Bydgoszczy. W Poznaniu w szukaniu środków wyrazu dla teatru tańca wspierają go tancerze oraz seniorzy-amatorzy. Próba przeniesienia  charakterystycznej dla reżysera estetyki teatru krytycznego w obszar tańca, to sytuacja, w której odnajdują się nawzajem reżyser i choreografka. Oboje przyznają, że współpraca przebiega organicznie  – to ich kolejne spotkanie w teatrze.

 

Takie przedstawienie musi nieść rysy świadomości historycznej –  wyznaje Liber. Ma być doraźnie i politycznie. W zaprezentowanym podczas konferencji fragmencie odnoszą się do historii wcześniejszych wystawień Wesela, także w kontekście komentarzy do obecnej sytuacji w Teatrze Starym w Krakowie. Jak deklarują twórcy spektaklu,  pracy nad spektaklem przyświecało poszukiwanie balansu, nie brakowało trudnych zagadnień. Jednym z nich była kwestia tematyzacji zjawiska międzypokoleniowości, wyłaniająca się już za sprawą  doboru wykonawców. Seniorzy z przeprowadzonego przez PTT w sierpniu Laboratorium wieku, wnoszą ze sobą całe bogactwo historii, które zostaje zderzone z młodym, nadchodzącym pokoleniem, będącym w trakcie poszukiwania swojej tożsamości. Ich doświadczenia są tak różne, że z niewątpliwym zadziwieniem będziemy śledzić, jak próbuje się ich połączyć w jedną całość. Nad dramaturgią tego spotkania czuwa Magdalena Zaniewska.

 

Jednak już samo obserwowanie historii obrzędu wciąż prowadzi do ciekawych refleksji, z czego między innymi bierze się aktualność Wesela. Twórcy poznańskiej inscenizacji postarają się raczej postawić  pytania, niż dać gotowe odpowiedzi, rekonstruując zabawę weselną – odczarowywać mity. Przeglądamy się sobie w „Weselach” – mówi Marcin Liber. Dzięki udziałowi  seniorów twórcy ukażą także panoramiczny obraz polskiego społeczeństwa. Iwona Pasińska, sprawująca opiekę choreograficzną, dodaje: odbijając się od Wyspiańskiego, chcemy stworzyć szerszy krąg spojrzeń.

 

Autorzy poznańskiego spektaklu sięgają również do tradycji narodowych tańców polskich. Na potrzeby tej produkcji Leszek Rembowski, specjalista od tańca ludowego, przeprowadził dla zespołu warsztay z oberka, kujawiaka i poloneza. Bogaty rezerwuar tańców ludowych będzie więc dodatkowym odniesieniem dla warstwy ruchowej spektaklu, pojawiając się w formie choreograficznych powidoków. Będą one widoczne i rozpoznawalne, choć przetworzone na współczesną nutę. Ponadto zaproszony do współpracy  RSS B0YS, jeden z najbardziej tajemniczych duetów didżejskich w Polsce, zapewni oprawę muzyczną, bazującą na elektronice.

 

Podczas konferencji scenograf, autor wideo i kostiumów, Mirek Kaczmarek, pozwolił nam poczuć przedsmak tego, co zobaczymy podczas premiery. Jak mówił, starał się nie przeszkadzać tancerzom, ale wyraziście zaznaczyć wątki z popkultury, co można było zobaczyć w przedpremierowym fragmencie chocholego tańca w wymownych, biało-czerwonych kostiumach.

 

Dyrektor Iwona Pasińska podkreśla dużą rolę tancerzy w tworzeniu przedstawienia i  dojrzałość artystyczną poznańskiego zespołu.

W spektaklu Wesele. Poprawiny teatr krytyczny spotka się z tańcem. Bogata historia wystawiania Wesela połączy się z dzisiejszą Polską. Zapowiada się interesujące widowisko.

 

Więcej o spektaklu i twórcach 

 

***

 

Warto wspomnieć o najbliższych planach Polskiego Teatru Tańca – prezentacji spektakli w dziewięciu miejscowościach w całej Polsce, tournée po Chinach, planowanej nowej siedzibie teatru przy ul. Taczaka i  zaproszeniu na cykl czwartkowych rozmów o tańcu, prowadzonych przez kuratorkę Annę Królicę.  A już w grudniu, nastąpi ogłoszenie wyników konkursu „1 strona, 1 spojrzenie, 180 sekund, na który nadesłano aż 70 prac.

 

Opracowała: Magdalena Małysz

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close