Autor: Katarzyna Nocuń

16.11.2011 Katarzyna Nocuń

Znaki wodne teatru Josefa Nadja

Teatr tańca jest jedną z najprężniej rozwijających się dziedzin teatru. Szczególnie we Francji zajmuje on wysoką pozycję, o czym świadczy choćby duża popularność choreografa i reżysera pochodzenia serbskiego, niemal od trzydziestu lat mieszkającego na stałe we Francji, Josefa Nadja. Gość honorowy zeszłorocznej edycji festiwalu w Awinionie, laureat licznych nagród na festiwalach międzynarodowych (m.in. nagrody Teatru Narodów), które zapewniły mu światowy rozgłos, dyrektor Centrum Choreografii Narodowej w Orleanie, w Polsce wciąż jeszcze nie został doceniony. Dotychczas prezentowane były u nas dwa jego spektakle; Les Veilleurs (Stróże) grani na deskach Opery Narodowej w 2002 roku oraz Les Philosophes (Filozofowie) – przedstawienie prezentowane...

28.06.2011 Katarzyna Nocuń

In-ne wnętrze dla każdego

Sasha Waltz od dawna myślała o spektaklu, w którym widzo­wie mieliby nieograniczoną wolność poruszania się w otwartej prze­strzeni scenicznej. Marzenie to spełniło się w powstałym w 2003 roku spektaklu Insideout. Przedstawienie gościło na tegorocznym festiwalu w Awinionie, wpisując się w jedną z żywo poruszanych tam kwestii - interakcji między widzem a aktorem. Insideout to tytuł w swej prostocie intrygujący. Między „in" i „out" zachodzi bowiem przyciąganie możliwe dzięki łącznikowi „side". Oto­czenie „side" przez „in" i „out" stawia kategorie „wnętrza" i „zewnę­trza" w opozycji, nie dając żadnej z nich pozycji uprzywilejowanej. „In", nie poprzedzone innym znakiem, staje się „wnętrzem otwartym", zatem...

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close