Polskie tańce narodowe to jedna z najbardziej niezwykłych tradycji istniejących na świecie […]. Wydarzenia takie jak Polski Puchar w Tańcach Polskich, a przede wszystkim osoby pełne pasji, jak Hanna i Jan Galasińscy, przyczyniają się do promowania i upowszechniania polskich tańców w różnych środowiskach.
W weekend 18–20 października niewielka miejscowość Wronki po raz dziesiąty stała się na kilka dni stolicą polskich tańców narodowych. Do 2023 roku odbyło się we Wronkach dziewięć edycji Ogólnopolskiego Turnieju Tańców Polskich „Wielkopolski Bat”, natomiast tegoroczna, jubileuszowa 10. edycja przyjęła formułę Pucharu Polski. Pierwszy raz tego typu przedsięwzięcie zostało zrealizowane zarówno we Wronkach, jak i w Polsce, gdyż w historii Polskiej Sekcji CIOFF® takie wydarzenie nigdy nie miało miejsca. Impreza z 10-letnią tradycją organizowana jest przez Wronieckie Stowarzyszenie Kultury oraz Zespół Tańca Polskiego „Wronki” Wronieckiego Ośrodka Kultury. Z niedużego lokalnego wydarzenia turniej przekształcił się w czołową imprezę tańca polskiego w kraju.
Głównym celem tego imponującego wydarzenia kulturalnego jest przede wszystkim popularyzowanie polskich tańców narodowych (polonez, krakowiak, kujawiak, oberek, mazur).
W tym roku do udziału w turnieju zgłosiła się rekordowa ilość 130 par z około 30 ośrodków tanecznych z całej Polski, m.in. z Warszawy, Poznania, Gdańska, Krakowa, Olsztyna, Zamościa, Torunia, Wieliszewa i Wronek. Pary rywalizowały w ośmiu kategoriach wiekowych (od 7 lat do 55+). Puchar Polski różni się od innych organizowanych turniejów tym, że wszystkie pary rywalizują w formule open bez podziału na klasy taneczne.
Całe wydarzenie poprowadziła Klaudia Carlos-Machej, której Wielkopolska jest bardzo bliska. W Poznaniu ukończyła szkołę baletową, w której po raz pierwszy zetknęła się z polskimi tańcami narodowymi.
18 października na terenie Stadionu ENEA w Poznaniu odbył się brunch prasowy w showroomie firmy Amica S.A., która jest głównym sponsorem tego wydarzenia i od samego początku wspiera Ogólnopolski Festiwal „Wielkopolski Bat”. Na spotkanie przybyli nie tylko dziennikarze, ale i przedstawiciele władz, sędziowie, instruktorzy i przedstawiciele lokalnej, wronieckiej społeczności. Wszystkich zgromadzonych przywitała Hanna Galasińska, dyrektorka organizacyjna Pucharu Polskiego w Tańcach Polskich „Wielkopolski Bat” Wronki 2024, reprezentująca aż trzy instytucje organizujące turniej: Wronieckie Stowarzyszenie Kultury, Wronieckie Centrum Kultury i Polską Sekcję CIOFF®. W związku z tym, że Puchar Polski w Tańcach Polskich łączy światy kultury, biznesu, ale też nauki, podczas jednego z piątkowych paneli Jan Łosakiewicz i Jarosław Wojciechowski rozmawiali m.in. o roli polskich tańców narodowych w edukacji. Kolejny panel z przedstawicielką Amica Group Anną Rakowską skupiał się na kwestii społecznej odpowiedzialności biznesu, która jest ważną strategią firmy, obejmującą wspieranie wydarzeń sportowych i kulturalnych. Na brunchu prasowym nie zabrakło również prezentacji tańców. Krakowiaka i kujawiaka wykonała para z Zespołu Tańca Polskiego „Wronki” – Olga Piasecka-Niszczak i Mateusz Matuszak.
Tego samego dnia, jeszcze przed sobotnimi rozgrywkami pucharowymi, to wielkie wydarzenie rozpoczęło się ogólnopolskimi warsztatami tanecznymi dla osób, które skończyły 16 lat. Warsztaty kujawiaka odbyły się w dużej sali Wronieckiego Ośrodka Kultury, a poprowadziła je Anna Maria Teperek.
Sobotni poranek rozpoczął się emocjonującymi rozgrywkami pucharowymi w Hali Sportowej Szkoły Podstawowej nr 3 we Wronkach. Organizatorzy wydarzenia dołożyli wszelkich starań, aby na czas Pucharu Polski ukryć sportowy charakter tego miejsca i nawiązać do salonowej scenerii, ponieważ polskie tańce w formie turniejowej odnoszą się do XIX-wiecznej tradycji polskiego tańca na salonach.
Puchar Polski nie mógłby odbyć się bez sędziów, przed którymi stało niełatwe zadanie zdecydowania, kto zdobędzie zaszczytne miejsca na podium. Sędziowie, oceniając pary, brali pod uwagę takie kryteria jak: rytmiczność, technika taneczna, styl i charakter tańca.
Ze względu na rangę wydarzenia skład sędziowski liczył aż siedem osób. Byli to:
– Jan Łosakiewicz – sędzia ekspert, sędzia główny
– Jarosław Wojciechowski – sędzia ekspert
– Jadwiga Banaś – sędzia konsultant
– Katarzyna Bilska – sędzia konsultant
– Ewa Miś-Krzemińska – sędzia konsultant
– Anna Fel-Tukalska – sędzia
– Anna Maria Teperek – sędzia
Rolę sędziego skrutinera pełnił Grzegorz Rogacki.
Tegoroczna formuła rozgrywania samych finałów przebiegała w inny sposób niż zazwyczaj. Pary, które dostały się do finału, rywalizowały ze sobą w tzw. starciu. Pary, które wygrywały ten etap, przechodziły do finału A, gdzie walczyły o I, II i III miejsce. Natomiast pozostałe trzy pary dopiero następnego dnia, podczas finału B, konkurowały o IV, V i VI miejsce. Organizatorzy zagwarantowali uczestnikom emocje do samego końca turnieju. Ostatniego dnia tego świetnie zorganizowanego wydarzenia oprócz finałów odbywały się pokazy mistrzów i wręczenie nagród. Puchar Polski przyznawany był w każdej kategorii wiekowej.
Publiczność mogła podziwiać żywiołowego krakowiaka, posuwistego mazura, romantycznego kujawiaka, skoczną polkę oraz dynamicznego oberka. Organizatorzy zadbali również o to, aby osoby, które nie mogły oglądać Pucharu Polski na żywo, mogły śledzić przebieg całego wydarzenia on-line na kanale YouTube Zespołu Tańca Polskiego „Wronki”. Fantastyczna rywalizacja w duchu polskiej tradycji tańca!
W tym roku poza parkietem turniejowym została stworzona tzw. mała scena #PolskiDanceMaSens. Przy okazji Pucharu Polski w Tańcach Polskich została zainaugurowana kampania społeczna, której pomysłodawcą jest Jan Galasiński. Kampania ta ma przyczyniać się do promowania tańca polskiego. Podczas paneli dyskusyjnych, które odbyły się 19 października, prelegenci poruszali ważne i interesujące zagadnienia m.in. dotyczące kondycji polskich tańców, sposobów, w jakie można wykorzystywać nasze niematerialne dziedzictwo kulturowe i jego współczesne oblicze, oraz możliwości ścieżek kariery dla tancerzy. W programie małej sceny znalazły się dyskusje na następujące tematy:
– Puchar Polski w Tańcach Polskich – atrakcyjny sposób popularyzacji tańca polskiego, Hanna Galasińska – Dyrektorka Organizacyjna Pucharu Polskiego w Tańcach Polskich;
– Polski Dance Ma Sens – kampania społeczna, której każdy krok ma sens!, Jan Galasiński – pomysłodawca kampanii #PolskiDanceMaSens;
– Stylizacja polskich tańców narodowych i regionalnych na potrzeby współczesnej sceny, Kierownik baletu Michaił Zubkov i tancerze ZPiT „Śląsk” im. Stanisława Hadyny;
– Polskie tańce narodowe – niematerialne dziedzictwo kulturowe i jego współczesne oblicza, Dariusz Skrzydlewski, Polska Sekcja Międzynarodowej Rady Stowarzyszeń Folklorystycznych Festiwali Sztuki Ludowej CIOFF;
– Kulisy pracy sędziego. Zasady i wyzwania, Jan Łosakiewicz – Sędzia główny Pucharu Polski w Tańcach Polskich;
– Wronki – gmina dla której kultura jest ważna, Rafał Zimny – Burmistrz Miasta i Gminy Wronki;
– Kto zdobędzie pierwszy w historii Puchar Polski?, Finaliści Pucharu Polski w Tańcach Polskich;
– Wspólna przygoda i droga do sukcesu!, Instruktorzy i tancerze – uczestnicy Pucharu Polski w Tańcach Polskich.
Tego samego dnia o godzinie 16.00 rozpoczęła się gala finałowa uroczystym polonezem w wykonaniu wszystkich zgłoszonych do Pucharu Polski par. Wspólny taniec wywołał wielki aplauz publiczności.
Na uroczystą galę finałową przybyli przedstawiciele różnych instytucji, firm i organizacji, których wspólnym celem jest wspieranie polskiej działalności tanecznej i dziedzictwa kulturowego Polski.
Organizatorzy zadbali również o atrakcje i animacje dla najmłodszych uczestników turnieju, które odbywały się na terenie Szkoły Podstawowej nr 3 we Wronkach.
Dzień został zwieńczony tradycyjnym Balem Polskim, który odbył się we Wronieckim Ośrodku Kultury.
W niedzielę zostały rozegrane finały B, czyli rywalizacje o miejsca: IV, V, i VI, po których następowały ogłoszenia wyników, wręczenie nagród i pokazy taneczne zdobywców Pucharu Polski w Tańcach Polskich. Na małej scenie #PolskiDanceMaSens odbywały się kolejne panele dyskusyjne, m.in. z udziałem dr Pauliny Wycichowskiej reprezentującej Zakład Tańca AWF w Poznaniu (Upowszechnianie tańca we współczesnym świecie) oraz Bartosza Dopytalskiego, przedstawiciela Polskiego Teatru Tańca (Taniec polski i inspiracje tradycją we współczesnym teatrze tańca).
W trakcie trwania Pucharu Polski w Tańcach Polskich publiczność miała okazję zobaczyć kilka prezentacji scenicznych Zespołu Tańca Polskiego „Wronki”, m.in. Płynie Wisła, płynie w choreografii Hanny Galasińskiej i Na polskim balu w choreografii Jana Galasińskiego.
Polskie tańce narodowe to jedna z najbardziej niezwykłych tradycji istniejących na świecie. Dlatego pielęgnowanie, popularyzowanie polskiej kultury tanecznej i przekazywanie jej młodszym pokoleniom jest wręcz naszym obowiązkiem. Należy wdrażać programy edukacyjne służące temu, aby nasze piękne tańce polskie były bardzo dobrze rozpoznawalne w Polsce i poza jej granicami. Wydarzenia takie jak Polski Puchar w Tańcach Polskich, a przede wszystkim osoby pełne pasji, jak Hanna i Jan Galasińscy, przyczyniają się do promowania i upowszechniania polskich tańców w różnych środowiskach.
W trakcie jednej z dyskusji panelowych Jan Galasiński zdradził jedno ze swoich najważniejszych marzeń – aby świat tańca był zintegrowany, a ludzie tańca spotykali się i rozmawiali wspólnym językiem.
Puchar Polski w Tańcach Polskich był współfinansowany ze środków gminy i miasta Wronki, samorządu województwa wielkopolskiego, oraz Krajowego Planu Odbudowy dla Kultury.
Patronat honorowy/Patronat medialny/Organizatorzy
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Rafał Zimny – Burmistrz Miasta i Gminy Wronki
Jarosław Maciejewski – Wicewojewoda Wielkopolski
Wroniecki Ośrodek Kultury
CIOFF Poland – Polska Sekcja CIOFF
Amica
Radio Poznań
TVP3 Poznań
Wroniecki Bazar
taniecPOLSKA.pl
Szamotuły NaszeMiasto.pl
Wronki Nasze Miasto
Polski Teatr Tańca – Polish Dance Theatre
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Zbigniewa Herberta we Wronkach
Polski Dance Ma Sens
Wydawca
taniecPOLSKA.pl