Ludzie tańca

Alexey Torgunakov

  • tancerz
  • performer
  • choreograf
  • pedagog
  • producent
Zdjęcie: Aleksiej Torgunakow

Alexey Torgunakov - fot. Szymon Kawecki-Kawka

Wersja do druku

Udostępnij

Aleksiej Torgunakow – tancerz, choreograf i pedagog. Artysta baletowy Teatru Bolszoj w Moskwie. Artysta w Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu. Wykładowca na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie oraz w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu.

Urodził się w Protwinie, mieście położonym 115 km na południe od Moskwy. Od najmłodszych lat był zabierany przez swojego ojca Sergieja na zajęcia ogólnorozwojowe do miejskiego klubu sportowego. W wieku ośmiu lat Aleksiej zaczął uczęszczać regularnie na lekcje tańca do Domu Kultury Proton, które prowadziła Anna Siomuszkina. W 2000 r. rozpoczął profesjonalną naukę w Szkole Tańca Klasycznego im. Gennadija Ledjacha w Moskwie. Po dwóch latach przeszedł do Moskiewskiej Państwowej Akademii Choreografii, gdzie kształcił się u prof. Leonida Żdanowa. W 2004 r. uzyskał średnie wykształcenie zawodowe i kwalifikacje artysty baletu (specjalność: sztuka choreograficzna). Następnie w 2008 r. otrzymał wyższe wykształcenie oraz kwalifikacje artysty baletu i pedagoga-nauczyciela (specjalność: wykonawstwo choreograficzne).
Równocześnie z rozpoczęciem studiów wyższych w 2004 r. A. Torgunakow zaczął pracę w Teatrze Bolszoj jako tancerz-mim, a w 2007 r. został tancerzem zespołu baletowego. Występował wówczas w repertuarze klasycznym i współczesnym, w spektaklach operowych oraz baletowych, m.in.: Trójgraniasty (chor. Leonid Massine), Diamenty (chor. George Balanchine), Symfonia Psalmów (chor. Jiri Kylian), Iwan Groźny (chor. Jurij Grigorowicz),
Śpiąca Królewna (chor. Marius Petipa), Święto wiosny (chor. Tatiana Baganowa), Lost Illusions (chor. Aleksej Ratmanski), Carmen Suite (chor. Alberto Alonso).
W 2007 r. został laureatem ateńskiego International Dance Competition Hellas w kategoriach balet i styl dowolny. W 2010 r. wziął udział w międzynarodowej produkcji Suivront mille ans de calme – Création 2010 (chor. Angelin Preljocaj). Spektakl ten był grany w takich krajach jak: Francja, Rosja, Luksemburg, Niemcy i Holandia. W tym okresie A. Torgunakov również zaczął się interesować współczesnym teatrem tańca, czego pokłosiem
były występy w spektaklach Drzwi na oścież oraz Trzy lekcje (reż. i chor. Natalia Szirokowa).

W 2013 r. zaproszono go do zespołu tańca współczesnego Teatru Prowincjalnyje tańcy w Jekaterynburgu, gdzie pracował pod kierownictwem reżyserki i choreografki Tatiany Baganowej. Podczas produkcji Forgot to Love poznał choreografów – Uriego Ivgi oraz
Johana Grebena, którzy zaprosili go w 2014 r. do zespołu artystycznego nowo powstałego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu. Następnie A. Torgunakow znalazł się w grupie
tancerzy Anny Piotrowskiej, pełniącej od 2015 r. funkcję kierowniczki artystycznej bytomskiego teatru. Podczas tej współpracy brał udział w wielu jej spektaklach, m.in.: Zagubieni w skórze, Podziemne słońca, Policzalni, GEMINI tryptyk, Fast Foot Fools, jak również występował w produkcjach innych twórców: Mommy Issues (reż. i chor. Cecilia Moisio), Plateau (reż. i chor. Maciej Kuźmiński i Paul Bargetto), ZUGWANG (reż. i chor.
Artur Bieńkowski), BILDERZERSTÖRER (reż. i chor. Yoshiko Waki i Rolf Baumgart).

Artysta sprawdził się również jako reżyser i choreograf. Stworzył spektakl ILLUMINATION dla Teatru Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu oraz choreografię Entree, Where whould I
go i human design dla repertuaru Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu.
Razem z Olegiem Stepanowem stworzyli kolektyw mover|evermore creative duet, w ramach którego powstały dwa spektakle: All I Could Ever Be i Object in the Distance. Były one nominowane do prestiżowej rosyjskiej nagrody „Złota Maska” (2016 i 2018 r.) w kategoriach: najlepsza choreografia we współczesnym teatrze tańca oraz najlepszy spektakl teatru tańca. Artyści eksperymentowali również z wideo-artem i fotografią.

Od 2013 r. aktywność zawodowa A. Torgunakowa jest również ukierunkowana na działalność pedagogiczną. Prowadził on zajęcia taneczne dla zespołów Teatru Prowincjalnyje tańcy w
Jekaterynburgu oraz Teatru Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu. Był także wykładowcą na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie oraz w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu. Prowadził również warsztaty taneczne za granicą (Francja, Japonia, Niemcy, Luksemburg oraz Rosja).

Artysta należy do grupy Red Producers, gdzie pełni rolę producenta kreatywnego, a także zajmuje się tworzeniem choreografii i reżyserią ruchu scenicznego m.in. dla utworów polskiej wokalistki Karo Glazer – #StayTogether, Hand in Hand, Party, Let’s Groove czy
Stronger.

Aleksiej Torgunakow jest otwarty na różnorodne sposoby wypowiedzi artystycznej. Oprócz tańca klasycznego i współczesnego interesują go również sztuki wizualne – fotografia, film, performance czy movement art, co przekłada się na współpracę z takimi artystami jak: Alisa Makarenko, Vladimir Glynin, Andrzej Hajdasz i Dima Loginoff.

„Body Mantra”, reż. i chor. Aleksiej Torgunakow - fot. Marta Ankiersztejn

„singulāris”, reż. i chor. Aleksiej Torgunakow. Fot. Paweł Wyszomirski

„Bilderzerstörer”, reż. i chor. Yoshiko Waki i Rolf Baumgart. Fot. Andrzej Hajdasz

„Fast Foot Fools”, reż. i chor. Anna Piotrowska. Fot. Jola Staszczyk

„Mommy Issues”, reż. i chor. Cecilia Moisio. Fot. Aleksander Joachimiak

„Plateau”, reż. i chor. Maciej Kuźmiński i Paul Bargetto. Fot. Tomasz Raczyński

„Podziemne słońca”, reż. i chor. Anna Piotrowska. Fot. Aleksander Joachimiak

„Policzalni” , reż. i chor. Anna Piotrowska. Fot. Aleksandra Staszczyk

„in re-space of d-organization”, reż. i chor. Joanna Brodniak i Aleksiej Torgunakow. Fot. Kazimierz Ździebło

„Pastmefuture”, reż. i chor. Anna Piotrowska. Fot. Gabor Dusa

„Under the dead tree", reż. i chor. Anna Piotrowska - foto. Csaba Meszaros

„ZUGWANG", reż. i chor. Artur Bieńkowski. Fot. Aleksander Joachimiak

„Zagubieni w skórze", reż. i chor. Anna Piotrowska. Fot. Emi Dzemski

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close