Ludzie tańca

Zdjęcie: Maksymilian Mróz

Zdjęcie ze spektaklu „Pan Twardowski”; premiera: 29.04.1953; na zdjęciu: Pan Twardowski – Maksymilian Mróz; fot. Stefan Arczyński z archiwum Opery Wrocławskiej, nr. kat. 40.(1)

Wersja do druku

Udostępnij

Maksymilian Mróz – urodzony 27 sierpnia 1919 w Warszawie, zmarł 11 marca 2012 roku we Wrocławiu. Tancerz, choreograf, kierownik zespołów baletowych, baletmistrz.

W 1937 roku ukończył Szkołę Baletową przy Teatrze Wielkim w Warszawie.

W latach 1937-1939 był tancerzem i solistą (od 1938) Baletu Polskiego. Podczas wojny, w latach 1940-1941 był tancerzem zespołu „Polish Parades”, z którym występował w Iraku, Iranie, Palestynie i Egipcie, a potem we Włoszech. W latach 1942-1946 był także solistą zespołu Anglo-Polish Ballet założonego przez Czesława Konarskiego i Alicję Halamę. W latach 1947-1948 Maksymilian Mróz był solistą Zespołu Pieśni i Tańca Domu Wojska Polskiego. Od 1948 był solistą solista Opery we Wrocławiu.

W latach 1954-1957 i 1961-1974 był kierownikiem baletu wrocławskiej Opery. W latach 1957-1972 był kierownikiem ogniska baletowego przy operze.

Do jego najważniejszych ról należą: Dżananda (Paw i dziewczyna, chor. Z. Patkowski), Ma Li Czen (Czerwony mak, chor. Z. Patkowski), Wacław, Girej (Fontanna Bachczysaraju, chor. Z. Patkowski), Porucznik (Na kwaterunku, chor. Z. Patkowski), Abdurachman (Raymonda, chor. Z. Patkowski), Najden (Nestinarka, chor. N. Kiridżajewa), Pan Twardowski (Pan Twardowski, chor. Z. Patkowski), Wódz (Joanna d’Arc, chor. W. Borkowski), Tybalt (Romeo i Julia, chor. J. Gogół)

Do najważniejszych stworzonych przez niego choreografii należą: Wspomnienie (muz. S. Moniuszko), Pinokio (muz. J. Szajna-Lewandowska), Porwanie w Tiutiurlistanie (choreografia powstała we współpracy z Klarą Kmitto, muz. J. Szajna-Lewandowska). Jako kierownik baletu tworzył także choreografie w spektaklach operowych, m.in. w Strasznym dworze (muz. S. Moniuszko, reż. S. Żerdzicki), Cyruliku sewilskim (muz. G. Rossini, reż. Z. Biliński), Zaręczynach w klasztorze (muz. S. Prokofiew, reż. L. Rotbaumówna) czy Aidzie (muz. G. Verdi, reż. J. Popiel).

Zdjęcie z baletu „Czerwony mak”; premiera: 25.04.1952; na zdjęciu scena zbiorowa w środku: Tao-Choa – Henryka Stankiewiczówna, Ma-Li-Czen – Maksymilian Mróz; fot. Zdzisław Mozer, z archiwum Opery Wrocławskiej nr. kat.23.(1)
Zdjęcie z baletu „Raymonda”; premiera: 17,18.12.1955; na zdjęciu: Klemantyna – Ruta Syldorf, Abdurachman – Maksymilian Mróz; fot. Marian Kornicki z archiwum Opery Wrocławskiej, nr. kat. 53.(1)
Zdjęcie z baletu „Raymonda”; premiera: 17,18.12.1955; na zdjęciu na pierwszym planie od lewej: Jean de Brien – Klemens Nowicki, Abdurachman – Maksymilian Mróz, Arasłan – Henryk Sawicki oraz artyści baletu; fot. Marian Kornicki z archiwum Opery Wrocławskiej nr. kat. 53.(2)
Zdjęcie z baletu „Raymonda”; premiera: 17,18.12.1955; na zdjęciu: Abdurachman – Maksymilian Mróz, Raymonda – Irena Basiukówna; fot. Marian Kornicki z archiwum Opery Wrocławskiej, nr. kat. 53.(4)
Zdjęcie z baletu „Fontanna Bachczyseraju”; premiera: 30,31.03.1954; na zdjęciu: Maria – Klara Kmitto, Wacław – Maksymilian Mróz; fot. L. Myszkowski z archiwum Opery Wrocławskiej, nr. kat. 44.(1)
Zdjęcie ze spektaklu „Pan Twardowski”; premiera: 29.04.1953; na zdjęciu: Pan Twardowski – Maksymilian Mróz; fot. Stefan Arczyński z archiwum Opery Wrocławskiej, nr. kat. 40.(2)
Zdjęcie z baletu „Raymonda”; premiera: 17,18.12.1955; na zdjęciu: Abdurachman – Maksymilian Mróz; fot. Marian Kornicki z archiwum Opery Wrocławskiej, nr. kat. 53.(3)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close