Ludzie tańca

Piotr Schulz

  • tancerz
  • choreograf
  • pedagog
Zdjęcie: Piotr Schulz

Wersja do druku

Udostępnij

Piotr Schulz, właśc. Piotr Georgi Żagar – urodzony 24 kwietnia 1939 roku w Schreiberhau (obecnie Szklarska Poręba), zmarł 28 marca 1972 roku w Chorzowie. Polski tancerz, choreograf, kierownik baletu.

W 1958 ukończył szkołę baletową w Gdań­sku. Już za czasów szkolnych występował gościnnie z zespołem baletowym Opery Bałtyckiej, do którego został zaangażowany po ukończeniu szkoły. W 1962 roku został solistą. W tym samym roku rozpoczął studia choreograficzne w Rosyjskim Uniwersytecie Sztuki Teatralnej w Moskwie. Po ukończeniu studiów w 1966 roku powrócił do na scenę jako solista i cho­reograf Opery Bałtyckiej, a także pedagog baletu. We wrześniu 1970 roku został kierownikiem baletu i choreogra­fem Opery Śląskiej w Bytomiu.

W latach 1970 – 1972 był kierownikiem artystycznym Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu, gdzie był także pedagogiem tańca klasycznego. Jako pedagog współpracował także z Państwową Szkołą Baletową w Gdańsku, gdzie wraz z Janiną Jarzynówną-Sobczak przygotował choreografie do spektaklu uczniowskiego W krainie fantazji (1970), składającego się z Obrazków z wystawy Leśnej przygody.

Do jego najważniejszych partii należą: Student (Cudowny mandaryn, chor. J. Jarzynówna-Sobczak), Zakochany (Mała suita, chor. J. Jarzynówna-Sobczak), Furia (Orfeusz i Eurydyka, chor. N. Konius), Syn (Niobe, chor. J. Jarzynówna-Sobczak), Mężczyzna (Tytania i osioł, chor. J. Jarzynówna-Sobczak), Błazen (Jezioro łabędzie, chor. N. Konius), Arlekin (Man­dragora), Książę (Dziadek do orzechów, chor. N. Konius), Paolo (Francesca da Rimini).

Do jego najważniejszych prac choreograficznych należą: Francesca da Rimini (Opera i Filharmonia Bałtycka, 1967), Pancernik Potiomkin Opera i Filharmonia Bałtycka w Gdańsku, 1967), Don Juan (Teatr Wybrzeże w Gdańsku, 1969), Eugeniusz Oniegin (Opera Śląska w Bytomiu, 1970), opracowanie choreografii w balecie Laurencja (Opera Śląska w Bytomiu, 1971). Współpracował też z J. Jarzynówną-Sobczak przy opracowaniu choreo­grafii Wesela w Ojcowie dla Teatru Wielkiego w Łodzi (1971).

Piotr Schulz zdobył wyróżnienie w 2. Ogólnopolskim Konkursie Tańca Scenicznego w 1961 roku.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close