Ludzie tańca

Roman Komassa

  • choreograf
  • tancerz
  • pedagog
Zdjęcie: Roman Komassa

Roman Komassa; Fot. archiwum prywatne artysty

Wersja do druku

Udostępnij

Roman Komassa – choreograf, tancerz i pedagog.

Absolwent gdańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej oraz Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie uzyskał dyplom choreografa. Ukończył także studia pedagogiczne w specjalności pedagogika resocjalizacja i penitencjarna. Ma za sobą kurs mistrzowski Tai-Chi.
Karierę taneczną rozpoczął w 1980 roku na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi, gdzie w latach 1983-1989 obejmował stanowisko pierwszego solisty baletu. W okresie od 1981 do 1983 roku tańczył w Operze Bałtyckiej. Jako solista i choreograf pracował też w Staatstheater w Kassel, Braunschweig i Giessen. Współpracował również z Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu. W sezonie 2004/2005 był pedagogiem w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Gdańsku. W latach 2008 – 2012 był kierownikiem baletu Państwowej Opery Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie pracował również jako pedagog.

O swojej pracy choreograficznej mówi:  „Osobiście doświadczam ciągłego niedosytu, choć chorografia zawsze spełniała swoje funkcje. Brawa widowni nie wystarczą. Krytyka prasy nie decyduje tym co dobre i złe. Czy ocalenie własnego świata, wizji i iluminacji nieuchwytnych sekwencji może być powodem do ciągłego pragnienia nowych inspiracji? Człowiek będący w centrum mojej uwagi, poniekąd dyktuje już o swoim dramacie, jest zamkniętym rozdziałem. Oczywiście, rozpatrując to jako credo choreograficzne, skłania do wejścia na wyższy poziom poznania psychofizycznych możliwości tancerza i jego anatomicznych predyspozycji. […]Czy moja choreografia opiera się modzie czasu? Myślę, że w podłożu tworzenia istnieje przestrzeń, nieskończony wymiar, ruch wydobyty z improwizacji jest źródłem, w którym mogę spotkać drugiego człowieka. Ograniczoną materię z nieograniczonym potencjałem emocji, to esencja pierwotnej energii. Choreografia pozostawia ślad, to nieodwracalny czas, w którym przebywamy. To znamię własnego ja, poruszonego uczuciami do mknącej sztuki tańca. Ciszę zawsze wypełnia szelest ruchu, wypełniając iluzję pustki, która budzi.”

Roman Komassa kreował czołowe partie w repertuarze klasycznym i XX-wiecznym zarówno na scenach polskich jak i niemieckich. Do jego najważniejszych partii należą: Albert w Giselle, rola tytułowa w balecie Spartakus, Wroński w Annie Kareninie, tytułowy bohater w balecie Pan Twardowski, Romeo w Romeo i Julii, role tytułowe w baletach Grek Zorba i Pietruszka.

Jako choreograf stworzył wiele spektakli baletowych, w tym Giselle i Tango Life na scenie Opery Bałtyckiej. W 2010 roku zrealizował spektakl Mały Książę w Teatrze Muzycznym w Gdyni. W Operze Bałtyckiej przygotował choreografie do Halki Moniuszki oraz Traviaty Verdiego.  Do innych jego dzieł należą: Aschenputtel (Kopciuszek, Ballettschule – Baunatal) Rock the Block (Elvies – Musical TIK Theater im centrum Kassel) Un re in ascolto Reviews (Staatstheater Kassel), Hrabina (Teatr Wielki w Łodzi), Wyzwolenie (Teatr Jaracza w Łodzi) Księżniczka Czardasza (Państwowa Opera Bałtycka), Ostatni Walc (Landestheater Neustrelitz) Giselle (Państwowa Opera Bałtycka), Baśnie Andersena (Teatr LOGOS w Łodzi), Mogę prosić (Państwowa Szkoła Baletowa), Die Tote Stadt (Staatsstheater, Braunschweig), Pchli Targ (Teatr Wielki w Łodzi), Skóra (Staatsstheater, Kassel), Toast (Teatr Wielki w Łodzi), Powiedz tylko jedno słowo (Staatsstheater, Kassel), Student Żebrak (Staatsstheater, Kassel), Zemsta (Teatr LOGOS w Łodzi), Mały Książę (Teatr LOGOS w Łodzi), Die neue Ospheus aun Eurydike (Staatsstheater, Braunschweig), Opowieść o Żołnierzu (Staatsstheater, Kassel), Maraton (Staatsstheater, Kassel), Sen nocy letniej (Staatsstheater, Kassel), Nastroje (Teatr Wielki w Łodzi), Sen (Staatsstheater, Kassel), Dedykacja (Teatr Wielki w Łodzi)

Roman Komassa jest laureatem nagród w dziedzinie tańca: nagrody I stopnia dla młodych artystów im. Stanisława Wyspiańskiego przyznana przez Ministerstwo Kultury i Sztuki (1987), medalu Leona Wójcikowskiego dla Najlepszego Polskiego Tancerza (1988) i medalu Wacława Niżyńskiego za szczególne osiągnięcia baletowe (1991). Jest także laureatem nagród za prace choreograficzne, m.in.: grand prix w Międzynarodowym Konkursie Baletowym w Brnie (2006) oraz II nagrody w konkursie baletowym Eurovision w Warszawie (2005)

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Zdjęcia ze spektaklu „Wiosenna podróż". Projekt zrealizowany w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Fot. Joanna Miklaszewska - Sierakowska

Fot. z archiwum BTT.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close