Fundacja Burdąg oraz Centrum w Ruchu zapraszają na ósmą edycję kursu CHOREOGRAFIA W CENTRUM.
Wersja do druku
Pobierz PDF
Udostępnij
CHOREOGRAFIA W CENTRUM to projekt edukacyjny przeznaczony dla wybranej grupy osób, zainteresowanych choreografią w praktyce.
Projekt opiera się na założeniu, że choreografia to dyscyplina łącząca predyspozycje twórcze z inteligencją, wrażliwością i czujnym spojrzeniem na otaczającą nas rzeczywistość. Jako autorki kursu – choreografki – odwołujemy się do bliskiego nam, szeroko rozumianego definiowania tej dziedziny. Interesuje nas, jak można wykorzystywać jej narzędzia dla rozwoju własnych zainteresowań twórczych – zarówno w tańcu, jak i innych dziedzinach sztuki (i życia). Bardzo cenimy także wspólnotę zgromadzoną wokół tworzenia i doświadczania tańca czy performansu i postrzegamy ją jako kluczowy element wspierający zdobywanie wiedzy i rozwój artystyczny. Przy rosnącej popularności sztuki tańca ciągle zauważamy niedobór miejsc edukacji i wymiany dla osób poszukujących własnego języka choreograficznego. Szczególnie paląca wydaje nam się potrzeba utrzymania przestrzeni otwartej na eksperymenty i wolność artystyczną, jako przeciwwagę do konserwatywnych i opresyjnych tendencji rosnących w siłę w naszym kraju.
Kurs jest prowadzony przez dwie choreografki i choreografa, uczących przez pryzmat swoich indywidualnych poszukiwań artystycznych. Stałym elementem zajęć jest praktyka ruchowa, mająca na celu zdobywanie wiedzy poprzez doświadczenie i działanie. Będziemy również zajmować się rozwijaniem researchu, poznawaniem narzędzi choreograficznych, pracą wokół indywidualnych zainteresowań uczestniczek i uczestników oraz tworzeniem etiud. W czasie pomiędzy prowadzonymi zjazdami wymagana będzie samodzielna praca. Pojawią się także takie tematy jak: dawanie i przyjmowanie feedbacku, kolektywne metody pracy oraz relacja między doświadczeniem, refleksją i praktyką. Wszystko to w kontekście historii i teorii choreografii oraz aktualnych napięć społeczno-politycznych. Zagadnienia, które będą obecne na kursie to: polityczność choreografii, choreografia społeczna, emancypacyjny potencjał tańca, choreografia tekstu i polityczność głosu, normy ciała i ich kontestacja w tańcu, interdyscyplinarność, powiązania tańca ze sztukami wizualnymi, body artem, performance art, i innymi dyscyplinami.
Zapraszamy choreografów, choreografki, tancerzy, tancerki oraz artystów i artystki innych dziedzin sztuki (lub pracujących na ich przecięciu), dla których choreografia będzie poszerzeniem praktyki twórczej. Ofertę kierujemy także do studentów i studentek szkół artystycznych oraz teoretyków i teoretyczek tańca, którzy/które nie boją się praktyki.
Terminy w sezonie 2023/2024:
Kurs rozpocznie się 5-dniowym warsztatem integracyjnym w Studiu Burdąg na Mazurach. Zjazd obejmie cztery pełne doby (przyjazd w środę wieczorem, wyjazd w niedzielę wieczorem), odbędzie się w dniach 13–17 września 2023 roku.
Następnie odbędzie się 14 weekendowych warsztatów w Centrum w Ruchu w Warszawie, rozłożonych od października 2023 do maja 2024 roku.
Każdy weekend = 10 godzin + zjazd w Studio Burdąg
Łącznie 15 zjazdów = około 200 godzin warsztatów
Prowadzący:
- Przemek Kamiński
- Maria Stokłosa
- Marta Ziółek
Cena: 4 800 zł (za cały roczny kurs)
Cena obejmuje koszt całego szkolenia, łącznie ze zjazdem w Studio Burdąg (w tym zakwaterowanie + sala taneczna 24 h).
Miejsca:
- Studio Burdąg. Szczegóły: www.burdagstudio.com
- Centrum w Ruchu. Szczegóły:
www.centrumwruchu.pl
Termin przyjmowania zgłoszeń:
23 czerwca 2023 roku
W celu zgłoszenia należy wypełnić formularz zgłoszeniowy:
https://forms.gle/c7HA7ys7Cx3bsuc66
Wyniki kwalifikacji organizatorzy ogłoszą drogą mailową do 30 czerwca 2023 roku.
Wybranym uczestnikom i uczestniczkom zostaną przesłane dalsze informacje oraz dane do przelewu.
Istnieje możliwość rozłożenia płatności na cztery równe raty, po 1 200 zł każda, płatne w terminach:
I rata – do 10 lipca 2023 roku;
II rata – do 1 września 2023 roku;
III rata – do 1 października 2023 roku;
IV rata – do 1 listopada 2023 roku.
Pierwszą ratę płatności lub całość kwoty należy uiścić do dnia 10 lipca 2023 roku.
Nieuiszczenie opłaty do ustalonego terminu jest jednoznaczne z rezygnacją z udziału w kursie; na miejsce danej osoby zapraszana jest wówczas następna osoba z listy rezerwowej.
Osoby wybrane do udziału w projekcie deklarują uczestnictwo w minimum 11 z 14 zjazdów weekendowych oraz w całym zjeździe integracyjnym w Studio Burdąg.
Przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego jest równoznaczne z akceptacją wyżej wymienionych zasad.
Daty poszczególnych zjazdów:
Zjazd inauguracyjny w Studiu Burdąg:
13–17 września 2023 roku
Zjazdy weekendowe w Centrum w Ruchu:
- 30 września – 1 października;
- 14–15 oraz 28–29 października;
- 2–3 i 9–10 grudnia;
- 13–14 oraz 21–22 stycznia;
- 10–11 oraz 17–18 lutego;
- 9–10 oraz 23–24 marca;
- 13–14 oraz 27–28 kwietnia;
- 11–12 maja.
Pokaz na zakończenie kursu: 11–12 maja 2024 roku
***
O prowadzących:
Przemek Kamiński – polski choreograf i performer, mieszkający w Berlinie. Posiada licencjat z choreografii (HZT lnter-University Centre for Dance na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie) i magisterium z antropologii wizualnej (HMKW w Berlinie). Jego prace choreograficzne prezentowane były m.in.: w HAU Hebbel am Ufer w Berlinie, K3 w Hamburgu, Kunsthalle Zurich w Zurychu, Art Stations Foundation w Poznaniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Nowym Teatrze w Warszawie, Sophiensaele w Berlinie, podczas praskiego Quadrennial of Performance Design and Space czy Festiwalu Tanztage w Berlinie. Był choreografem-rezydentem w K3 w Hamburgu, Workshop Foundation w Budapeszcie czy l.C.l./CCN w Montpellier. Jego działalność wspierana była przez berliński Senate Department for Culture and Europe, Fonds Darstellende Künste czy National Performance Network. Był także stypendystą Alternatywnej Akademii Tańca w Art Stations Foundation w Poznaniu czy Kunstlerhaus Lukas w Ahrenshoop. Występował w projektach takich artystek i artystów jak: Nevin Aladag, Juan Dominguez Rojo, lsabelle Schad, Nicole Seiler, Jeremy Shaw, Emma Waltraud Howes czy Julian Weber.
Maria Stokłosa – łączy choreografię z praktyką improwizacji tańca. Jej solo Wychodząc od działania było prezentowane w ponad 40 wersjach w galeriach, teatrach, domach kultury oraz w niezależnych przestrzeniach sztuki i plenerze. Maria Stokłosa jest także autorką takich spektakli jak: Królowa Wody, (w ramach wystawy Inne Tańce w U-jazdowskim w Warszawie), Złote Demony (premiera w MCK Nowy Teatr w Warszawie), Wylinka (premiera w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie). Współpracuje z choreografami Meg Foley oraz Peterem Pleyerem, a także z reżyserem teatralnym Wojtkiem Ziemilskim. Występowała ponadto w Tuning Scores Lisy Nelson oraz Tribes Sary Shelton Mann i in. Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Maria Stokłosa jest zaangażowana w wiele działań na rzecz rozwoju choreografii eksperymentalnej – jako inicjatorka projektów edukacyjnych i nauczycielka, a także jako prezeska Fundacji Burdąg i członkini Centrum w Ruchu. Prowadzi autorskie warsztaty i wykłady m. in.: na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu czy LaSalle College of The Arts w Singapurze. W 2021 ukończyła studia kulturoznawcze w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim i była laureatką Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk, które zaowocowało powstaniem pracy: Co robię, kiedy tańczę? Wychodząc od działania – badania artystyczne i doświadczenie improwizacji tańca w perspektywie autoetnograficznej.
Marta Ziółek – choreografka, reżyserka, performerka. Absolwentka choreografii w SNDO w Amsterdamie. Odnosząc się do kolektywnych technik cielesnej partycypacji, bada emancypacyjną i uzdrawiającą społecznie moc tańca. Prowadzi warsztaty empowermentowe dla kobiet. Taniec postrzega nie tylko jako przestrzeń indywidualnej manifestacji ciał, ale jako kolektywne działanie, które może stać się narzędziem oporu i rodzajem kinetycznej broni. W swoich choreografiach tworzy hybrydowe formy, przemieszczając się od rebelianckich gestów kultury ulicznej do sztuki wysokiej. Zajmuje się zagadnieniem autoinscenizacji kobiecego ciała i głosu. Działa w obszarze tańca, filmu i teatru. Autorka m.in. takich spektakli, jak Panie władzo, to są tylko tańce (razem z Anką Herbut), Monstera, Trucizna, PIXO, Zrób siebie i filmu Ustowanie.
Organizatorki:
Fundacja Burdąg www.fundacjaburdag.com;
Centrum w Ruchu www.centrumwruchu.pl
Kontakt:
Ksenia Opria: kontakt@fundacjaburdag.com