Na wiosnę w Krakowie pojawi się okazja, by kontynuować praktykę improwizacji i performance podczas warsztatów w teatrze Scena Supernova pod okiem Małgorzaty Haduch. Wiodącą ideą tych zajęć jest praktyka improwizacji w szerokim kontekście sztuki tańca współczesnego. Prowadząca stawia na rozwój twórczy uczestników i uczestniczek, pracę nad poznawaniem indywidualnego języka tańca oraz praktyczne poszerzanie wiedzy w obszarze tworzenia własnych etiud tanecznych.
Wersja do druku
Pobierz PDF
Udostępnij
W kolejnym rozdziale wiosennym od 15 kwietnia do 27 maja, uczestnicy zajęć praktykować będą budowanie relacji tańca/ruchu improwizowanego z muzyką i ciszą, kontynuować pracę z oddechem i świadomością ciała, rozbudzać własny język ekspresji tanecznej i ruchowej, a także eksplorować głos (nieobowiązkowo, ale warto doświadczyć uwalniającej mocy tej praktyki). Jeśli ktoś gra na instrumencie, będzie mógł wpleść do tych praktyk dźwięki muzyki na żywo.
Nie trzeba występować, ale scena zawsze jest otwarta.
Nie trzeba mieć doświadczenia w tańcu, a jedynie otwartość na pracę z ciałem i eksperymenty w kontekście sztuki współczesnej. Dodatkowo uczestnicy tego warsztatu pozbywają się głosu wewnętrznego krytyka, który wielokrotnie stoi na przeszkodzie tworzeniu niebywałych etiud ruchowych i wydobywaniu z siebie poruszającej ekspresji ciała.
Format spotkań
Spotkania odbywają się od 15 kwietnia do 27 maja, raz w tygodniu (w poniedziałki) i trwają 2 godziny (od godz. 18.30 do 20.30). Grupa jest zamknięta i liczy od 5 do 15 osób.
Adres: Scena Supernova, ul Zyblikiewicza 12, Kraków
Zgłoszenia można wysyłać na adres: freethedance@gmail.com.
Dla kogo?
Warsztat przeznaczony jest dla osób związanych z ruchem, tańcem, eksploracją głosu, muzyki, improwizacji oraz szeroko pojętych sztuk scenicznych, a jego „poziom” wynika raczej z otwartości na sceniczne eksperymenty i świadomości różnych kulturowych zjawisk. W razie wątpliwości, organizator prosi o kontakt.
Inwestycja:
Early bird do 30 marca: 800 zł
Po 31 marca: 950 zł (płatność możliwa w dwóch ratach)
Ilość miejsc ograniczona. Minimum 4 osoby max 10 osób.
Pierwsza pula zapisów do 5 kwietnia!
O przyjęciu do grupy decyduje kolejność zgłoszeń. Organizator nie selekcjonuje zgłoszeń, ponieważ wychodzi z założenia, że osoby, które czują, że proponowany temat warsztatów to ich obszar zainteresowania i obecny kierunek swojego rozwoju, będą wzajemnie czerpać od siebie.
O prowadzącej
Malgorzata Haduch – absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie (2004) oraz Wydziału Zarządzania Kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2004). Jest twórczynią kilkunastu spektakli, w tym najbardziej istotne to: solo Zona Segura, które powstało w ramach Solo Project w Poznaniu, a następnie pokazywane było na wielu festiwalach w Polsce i Europie.
Ostatnia praca solowa, oŚĆ! została wyreżyserowana specjalnie dla Marty Mandaryny Wiśniewskiej. W performensie, skrojonym specjalnie dla Marty, twórczynie zaskakują kompletnie nieznanym głosem, metaforycznie i fizycznie, oraz obecnością sceniczną Mandaryny, która na scenie w nowej roli jest nie do rozpoznania.
W latach 2012–2020 Haduch realizowała swoje programy autorskie poświęcone badaniu improwizacji w dziedzinie muzyki i tańca: Free The Dance, Filmowe wtorki o improwizacji oraz zainicjowała serię warsztatów Praktyka improwizacji i performance (PIP). Wspólny projekt z Krakowską Orkiestrą Improwizującą, KIO in Motion, został wybrany spośród setki zgłoszeń, jako jeden z trzech spektakli zespołowych do reprezentacji polskiej sztuki scenicznej na Polskiej Platformie Tańca w 2019 roku. Haduch od czterech lat stale współpracuje jako choreografka z reżyserem Jakubem Kowalikiem na offowej Scenie Supernova. Za ostatnią kreację zespołową Scena Supernova otrzymała nagrodę z Instytutu Teatralnego.
Małgorzata Haduch dwukrotnie prowadziła swoje badania artystyczne w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz była kilkakrotnie nagrodzona dofinansowaniem z Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu Kultura Polska na Świecie. Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa w 2018 roku oraz stypendium rządu meksykańskiego dla wybitnych obcokrajowców w 2015 roku. Jako gościnny pedagog odwiedziła takie uczelnie, jak: Royal Scottish Academy of Music and Drama, Escuela Profesional de Danza Mazatlan w Meksyku, Universidad Autonoma de Estado de Hidalgo, Centro de las Artes de San Luis Potosi, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten w Holandii, oraz prowadziła gościnne warsztaty w Polskim Teatrze Tańca. W 2013 roku, wspólnie z holenderskimi przyjaciółmi i oryginalnymi artystami, założyła własny zespół Help Me To Crash, z którego narodził się najważniejszy duet artystyczny z Marią Mavridou i ich wspólny performance No Sugar No Candy. Haduch ma na swoim koncie także trzy autorskie wystawy fotograficzne poświęcone legendarnemu punkowemu zespołowi The Ex, między innymi pokazywane w formie instalacji fotograficznej na Festiwalu Trzecie Ucho w Elektrociepłowni Powiśle (2011) oraz na Festiwalu Music Unlimited 2016 w Austrii.
Zajmuje się tworzeniem współczesnych spektakli performatywnych, gdzie roli reżysera i choreografa nie da się już oddzielić. Jej koncepcje artystyczne znajdywały ujście w performensach, spektaklach, improwizacjach z muzyką na żywo, etiudach solowych i scenariuszach grupowych. Rozwija autorskie metody pracy z pogranicza sztuk scenicznych, gdzie szczególnie interesuje ją rola czasu i trwania w procesie komponowania oraz praktyki uwalniające głos. Wierzy, że poprzez sceniczne eksperymenty można wybiec do przodu, by zapobiec porzuceniu ciała przez współczesnego człowieka.
Więcej:
Podcast Radio Kraków Kultura i OFF Kraków– wywiad
https://radiokrakowkultura.pl/audycje/osc-performance
https://radiokrakowkultura.pl/podcasty/szlaban-na-tance
Przewodnik Taniec – rozmowa z Anną Królicą o 20-letniej działalności artystycznej Małgorzaty Haduch
https://www.youtube.com/watch?v=a1ATB-WIkHs&t=1224s